Alle DDZ-treinstammen tijdelijk uit dienst

Op 3 december 2020 zet NS alle 49 DDZ-treinstammen tijdelijk aan de kant. Naar aanleiding van meldingen van het personeel vindt eerder dit jaar onderzoek plaats naar de afwijkend rijgedrag bij hogere snelheden. Naar aanleiding van de resultaten uit het eerste onderzoek besluit NS, in afwachting van een vervolgonderzoek, alle treinstammen uit dienst te halen. Waarschijnlijk blijft het DDZ-materieel minimaal tot juni 2021 aan de kant staan.

Een van de vaste verbindingen waar het DDZ-materieel te zien is, is de intercitydienst tussen Enschede en Schiphol. Op 14 mei 2020 is treinstam 7646 bij Teuge onderweg naar de luchthaven. De DDZ-treinstammen zijn ontstaan uit het zogenaamde Dubbeldeks Aggloregiomaterieel dat begin jaren '90 in de stoptreindiensten op het Nederlandse spoor verschijnt. In eerste instantie zorgen locomotieven uit de serie 1700 voor de tractie van de trek-duwstammen. In 1996 zijn 50 locomotieven vervangen door motorrijtuigen. De rest van de rijtuigen blijft in combinatie met locomotieven rijden. In 2010 start de grondige modernisering van het grootste deel van de rijtuigen. De stammen met motorrijtuig zijn hierbij omgebouwd tot intercitymaterieel in vier- en zeswagenstammen. Door het creëren van diverse (nieuwe) zones is de projectnaam van de revisie DubbelDekker Zonering. Het plan is de treinstammen als Nieuwe Intercity Dubbeldekker op de baan te brengen. NS behoudt echter de naam DDZ voor de aanduiding voor het materieel. Tussen 2012 en 2014 neemt NS de gemoderniseerde treinstammen in gebruik. De laatste niet-gemoderniseerde rijtuigen gaan in december 2019 terzijde. Van de 50 DDZ-treinstammen staat de 7524 sinds een aanrijding bij Diepenveen in november 2014 terzijde.

Op 29 augustus 2015 vertrekken links DDZ-treinstam 7529 als intercity van Venlo naar Dordrecht en rechts treinstam 7609 als intercity van Zwolle naar Roosendaal uit Tilburg.In het najaar van 2020 komen vanuit het personeel steeds meer meldingen over vreemde trillingen bij hogere snelheden. Hierop stelt NS een onderzoek in. Omdat naar aanleiding van het eerste onderzoek onvoldoende duidelijkheid is over het ontstaan van het afwijkende rijgedrag, gaan alle 28 vier- en 21 zeswagenstammen per 3 december 2020, in afwachting van een vervolgonderzoek, uit voorzorg tijdelijk buiten dienst. Terwijl met treinstammen 7515 en 7617 de nodige testritten worden uitgevoerd, blijft de rest van het DDZ-materieel volgens plan minimaal tot juni 2021 aan de kant staan. Eind december 2020 verhuizen de meeste treinstammen, die in het hele land verspreid staan, naar Heerlen. Vanuit de verschillende standplaatsen maken de stammen eens per maand planmatig een conditierit.

Het DDZ-materieel rijdt tot december 2020 voornamelijk tussen Zwolle en Roosendaal, tussen Utrecht en Leiden en een aantal treinen in de zogenaamde NoordOost-verbindingen tussen de Randstad, Leeuwarden, Groningen en Enschede. Aangezien door de coronamaatregelen al zo'n 60 tot 70 procent minder reizigers zijn en de treindienst op diverse trajecten is uitgedund, kunnen de bijna veertig diensten van het DDZ-materieel op alle trajecten worden ingevuld door ander materieel.

Lees ook het persbericht van NS.