Station Sappemeer Oost na 120 jaar uit het Spoorboekje

Op 12 december 2020 stoppen de laatste treinen in Sappemeer Oost. De halte aan de spoorlijn Groningen - Bad Nieuweschans moet wijken om een versnelling van de treindienst en extra sneltreinen op de lijn mogelijk te maken bij het ingaan van de dienstregeling 2021. Station Sappemeer Oost heeft uiteindelijk precies 120 jaar in het Spoorboekje gestaan.

In het weekend van 16 en 17 september 2017 brengt de SSN een bezoek aan het evenement Stadskanaal onder Stoom van de STAR. Op 17 september 2017 rijdt de gezelschapstrein op de terugweg naar Rotterdam bij Sappemeer Oost en keren even de tijden van de doorgaande internationale treinen op de dubbelsporige hoofdlijn terug.In de tijd dat treinen nog 'bij elke boom', of in ieder geval bij elke overweg stoppen, openen de Staatspoorwegen ter hoogte van de kruising met de gelijknamige weg de stopplaats Borgercompagniesterweg. De eenvoudige halte zonder verdere voorzieningen is in mei 1868 tegelijkertijd met het baanvak Groningen - Winschoten van Staatslijn B in gebruik genomen.

Omdat de stopplaats na verloop van tijd toch van enig belang blijkt, laten de Staatsspoorwegen in 1891 aan de zuidzijde van de spoorlijn een echt stationsgebouw neerzetten. Het gebouw heeft een rechthoekige plattegrond en is twee en een halve verdieping hoog. De SS passen hetzelfde eenvoudige ontwerp van het 'type Visvliet' diezelfde periode in nog vijf plaatsen toe. In 1900 wijzigt de naam van het station in Sappemeer Oost. Hierna is het stationsgebouw in 1917 nog voorzien van een nieuwe wachtkamer 3e klasse. Op de platte aanbouw komt een ruim dakterras.

Tijdens de grote sanering langs de noordelijke lijnen verdwijnt in 1973 ook het stationsgebouw van Sappemeer Oost. Als vervanging krijgt de halte aan de noordzijde van de spoorlijn een eenvoudig gebouwtje in de vorm van een abri. In 'het kleinste stationsgebouwtje van Nederland' zijn naast een wachtruimte ook een loket en een ruimte voor het bedienen van de beveiliging te vinden. Het zuidelijke van de twee tegenover elkaar gelegen perrons is eind jaren '70 naar de overkant van de weg en het Borgercompagniesterdiep verplaatst zodat de zogenaamde bajonetligging ontstaat. Eind jaren '80 verdwijnt de klassieke beveiliging en niet lang daarna staakt NS ook de kaartverkoop. Het jarenlang dichtgetimmerde haltegebouwtje verdwijnt pas in 2005.

Om bij het ingaan van de dienstregeling 2021 een versnelling van de treindienst en extra sneltreinen tussen Groningen en Winschoten mogelijk te maken, moet één van de vijf relatief dicht bij elkaar gelegen stations in de gemeente Midden-Groningen sluiten. De keuze valt hierbij op Sappemeer Oost, het station met het laagste aantal in- en uitstappers. Reizigers uit de omgeving zijn voortaan aangewezen op station Hoogezand-Sappemeer dat anderhalve kilometer ten westen van Sappemeer Oost ligt. Hier zijn de afgelopen tijd extra parkeergelegenheden voor fietsen en auto's gecreëerd.

Op 12 december 2020 stoppen de laatste treinen in Sappemeer Oost. Twee dagen later start ProRail met het ontmantelen van de verschillende voorzieningen. Beide perrons worden in de loop van 2021 definitief verwijderd.