Siemens Vectron, nu ook verkrijgbaar in NS-geel

In de loop van 2021 is de nachttrein in Nederland terug van weggeweest. In de loop van dit jaar start de ÖBB samen NS International met een rechtstreekse Nightjet van Amsterdam naar München, Innsbruck en Wenen. Voor de tractie tussen Amsterdam en Köln West least NS bij ELL twee locomotieven uit de Baureihe 193. Eind augustus 2020 komt de 193 766 als eerste in Nederland aan. In november volgt de 193 759. Na diverse ritten zonder reizigers zijn de locomotieven vanaf eind oktober regelmatig tussen Amsterdam en Bad Bentheim voor de IC Berlijn te zien. De locomotieven rijden tot maart 2021 in de standaardkleuren van de leasemaatschappij. Halverwege de maand krijgen ze de nieuwe NS-huisstijl. Op 22 maart 2021 heeft de 193 759 de primeur om als eerste NS-gele Vectron een rit met de IC Berlijn te maken.

Op 22 maart 2021 is de 193 759 voor het eerst in het geel voor laatstgenoemde trein te zien. Een dag later is de beurt aan de 193 766. Op de foto de loc met IC Berlijn 141 bij aankomst in Deventer.Op vrijdag 9 december 2016 vertrekt onder grote belangstelling na 115 jaar de laatste reguliere slaaptrein vanuit Amsterdam. De CityNightLine naar Basel en Zürich is de laatste nachttrein die op dagelijkse basis vanuit Nederland rijdt. Door de toenemende concurrentie van goedkope vluchten verdwijnt rond de eeuwwisseling al de ene na de andere slaaptrein. In het voorjaar van 2016 besluit Deutsche Bahn klassieke nachttrein niet meer in de komende dienstregeling op te nemen, waarmee ook in Nederland een einde aan de laatst overgebleven slaaptrein komt. Wat overblijft zijn enkele chartertreinen als de jaarlijkse Alpenexpressen naar de wintersportgebieden. Bij het stoppen van de CNL van DB neemt de Oostenrijkse ÖBB een aantal treindiensten en tientallen rijtuigen over. Deze treinen en de bestaande nachttreinen van ÖBB rijden voortaan onder de merknaam Nightjet. Eén van de overgenomen treinen is de slaaptrein van Wenen naar Düsseldorf. Bij het afscheid van de laatste CNL gaan dan al plannen op om deze verbinding door te trekken naar Amsterdam.

De Oostenrijkse ÖBB rijdt eind 2019 al naar België, Duitsland, Hongarije, Italië, Kroatië, Polen, Slovenië, Slowakije, Tsjechië en Zwitserland. Het plan is een jaar later met de eerste Nightjet naar Nederland te rijden. Hoewel het tot de coronacrisis waarschijnlijk nog enige tijd zal duren, gaat in de loop van 2021 de eerste Nightjet van Amsterdam naar Nürnberg rijden. Hier splitst de trein in een gedeelte voor München en Innsbruck en een gedeelte voor Wenen. De Nightjet bestaat uit zit-, lig-en slaapwagens. Ook zijn er extra luxe coupés met privé-badkamer. De slaaptrein van NS en ÖBB is deels gesubsidieerd en rijdt in ieder geval van 2021 tot 2024 als milieuvriendelijk alternatief voor het vlieg- en autoverkeer. In de tussentijd wordt ook naar andere mogelijkheden en vervoerders gekeken.

NS-Vectron 193 759 rijdt op 11 februari 2021 voor het eerst met een IC Berlijn. Op de foto rijdt de trein door de witte omgeving van Holten.NS verzorgt de tractie van de Nightjet tussen Amsterdam en Köln West. Omdat het conventionele Nederlandse materieel door afwijkende beveiliging en bovenleidingsspanning sinds 2015 niet meer bij Zevenaar de grens over kan, heeft NS, net als in de laatste twee jaar van de CNL, multicourante locomotieven nodig. Hoewel de keuze in 2015 nog op locomotieven van het type TRAXX F140 MS2 valt, kiest NS na een verkenning deze keer voor de lease van twee locomotieven uit de Baureihe 193. Het is de eerste keer dat de Vectrons van Siemens, waarvan er sinds 2010 meer dan duizend zijn gebouwd, in Nederland in het reguliere reizigersvervoer verschijnen. Eind augustus arriveert de zwart-groene Vectron 193 766 van ELL als eerste in Amsterdam. Op 5 september rijdt de loc met een set rijtuigen uit de IC Berlijn een eerste slag naar Bad Bentheim. Hierna rijdt de loc vanuit Amsterdam diverse ritten naar Emmerich en Düsseldorf. Vanuit laatstgenoemde stad rijdt de loc op 15 september voor het eerst met een set Nightjet-rijtuigen een slag naar Ede-Wageningen.

Op 21 oktober rijdt de loc voor het eerst met de IC Berlijn een slag Amsterdam - Bad Bentheim v.v. De loc is hiermee de eerste Vectron voor een reizigerstrein in Nederland. In het kader van het opleidingsprogramma is de locomotief ook de periode hierna regelmatig voor de IC Berlijn te zien. In november komt de 193 759 als tweede Vectron van NS in Nederland aan. In februari 2021 verschijnt ook deze loc voor de IC Berlijn. Opvallend is dat NS enkele jaren eerder al plannen heeft om voor deze treindienst een aantal Vectrons te leasen om de laatste locomotieven uit de serie 1700 te vervangen. Deze oudgedienden blijven nu rijden tot de nieuwe Talgo-treinen van Deutsche Bahn eind 2023 instromen. De planning is dat de Vectrons ook na de start van de Nightjet elke dag één slag Amsterdam - Bad Bentheim blijven rijden.

Begin maart krijgt het tweetal in Oostenrijk een gele NS-bestickering met blauwe accenten en een groot wit logo op de zijwanden. De bestickering is een voorbode van de nieuwe huisstijl die ook op de te reviseren VIRM-treinstellen zal verschijnen. De kleurstelling is nieuwe een variant van de revolutionaire NS-huisstijl uit 1968. In vergelijking met de huidige vormgeving op de meeste moderne locomotieven bij andere vervoerders, heeft NS het opvallend eenvoudig gehouden.

Hoewel de inzet voor de IC Berlijn vaak onregelmatig is, zijn de gele locomotieven volgens plan van 22 maart t/m 2 april 2021 elke dag voor de treinen 141 (Amsterdam V 7:00u - Bad Bentheim A 9:16u) en 240 (Bad Bentheim V 10:44 - Amsterdam A 13:00u) te zien.