Overbrengingsritten Buffels naar Polen hervat

In december 2017 gaan de laatste treinstellen van het type DM'90, na nog geen twintig dienstjaren, als laatste dieselmaterieel van NS buiten dienst. NS weet alle bedrijfsvaardige Buffels direct te verkopen aan het Roemeense Ferotrans. Het bedrijf komt de treinstellen echter nooit ophalen en na jarenlange juridische procedures is de verkoop begin november 2020 definitief ongedaan gemaakt. Intussen heeft NS 32 Buffels aan het Poolse SKPL verkocht. Eind november 2020 gaan de eerste vier treinstellen daadwerkelijk de grens over om aan hun buitenlandse avontuur te beginnen. Omdat onvoldoende rekening gehouden is met de Duitse veiligheidsvoorschriften, blijft het bij dit ene transport. Eind maart 2021 kan aan alle eisen worden voldaan en zijn de overbrengingsritten naar Polen hervat.

Op 28 november 2020 brengt RFO-loc 1829 de 3429, 3431, 3435 en 3445 ter hoogte van het voormalige station Diepenveen (West) als eerste vier treinstellen vanaf de Amsterdamse Houtrakpolder naar Bad Bentheim. Van hieruit vervolgt het viertal hun reis naar het Poolse Zagórz voor hun buitenlandse avontuur bij SKPL.Na een loopbaan van nog geen twintig jaar gaan de laatste DM'90-treinstellen in december 2017 terzijde. Na hun buitendienststelling verkoopt NS de 48 bedrijfsvaardige DM'90-treinstellen aan het Roemeense Ferotrans. Het bedrijf komt de treinstellen echter nooit ophalen en er volgen jarenlange juridische procedures tussen NS en het Roemeense bedrijf. Zo ontbindt NS de koop in 2019 en laat Ferotrans beslag leggen op de treinstellen. Dit beslag is in november 2020 op last van de rechter opgeheven. Hierna kan de verkoop van 32 treinstellen aan het Poolse SKPL, waarvoor twee maanden eerder al een overeenkomst is gesloten, definitief doorgaan.

Op zaterdag 28 november 2020 brengt RFO-loc 1829 de 3429, 3431, 3435 en 3445 als eerste vier treinstellen vanaf de Amsterdamse Houtrakpolder naar Bad Bentheim. Van hieruit vervolgt het viertal hun reis naar het Poolse Zagórz waar ze op maandagochtend aankomen. Achteraf blijkt dat het transport niet volgens de Duitse veiligheidseisen heeft plaatsgevonden en er komt dan ook een verbod op meer van dergelijke ritten door het land. Omdat de Buffels in de Amsterdamse Houtrakpolder in de weg staan, verhuizen de overige 28 treinstellen in december tijdelijk naar Amersfoort. Hier zijn ze opgesteld bij de Wagenwerkplaats en het militaire opstelterrein Vlasakkers.

Op 25 maart 2021 gaan de overbrengingsritten weer van start. Om te voldoen aan de eisen van de Duitse autoriteiten wordt bij de andere zeven ritten netjes gebruik gemaakt van de internationaal erkende koppel- en remwagens van Rail Adventure. De eer is opnieuw aan RFO-loc 1829 die deze dag de 3421, 3402, 3427 en 3406 naar Bad Bentheim brengt (zie foto hieronder van de trein bij doorkomst in Deventer). Hierna verlaten ook de resterende 24 stellen het land in rap tempo. Zo vindt zowel op 26, 28, 29, 30 en 31 maart opnieuw een overbrengingsrit van vier stellen plaats. Op 1 april 2021 rijden de laatste vier door SKPL aangeschafte Buffels bij De Lutte de grens over.

Het transport van de enigszins gehavende 3421, 3402, 3427 en 3406 bij doorkomst in Deventer op 25 maart 2021.