De WINK's van Arriva zijn vertrokken!

Bijna tien maanden na de eerste drie treinstellen komen op vrijdag 26 maart 2021 de laatste twee WINK-treinstellen van Arriva in Nederland aan. Ruim twee weken later zet de vervoerder de achttien treinstellen op de Friese diesellijnen voor het eerst in de reizigersdienst in.

Op 17 april 2021 vertrekt Arriva-WINK 617 als stoptrein naar Stavoren uit Hindeloopen.Nadat in juli 2017 bekend wordt dat Arriva als enige bieder op de concessie ook in de periode december 2021 - december 2035 het regionale openbaar vervoer in Groningen en Fryslân mag uitvoeren, besluit de vervoerder het complete materieelpark GTW-treinstellen dat in de noordelijke provincies rijdt te moderniseren en 18 nieuwe treinstellen van het type WINK te bestellen. WINK is één van de producten van Stadler Rail en staat voor Wandelbarer Innovativer Naverkers-Kurzzug (converteerbare, innovatieve korte stoptrein). De treinstellen hebben twee rijtuigen met daartussen een powerpack met flexibele componenten voor energieopwekking en aandrijving. Het model wordt aanvankelijk hybride FLIRT genoemd en zou bij Arriva de bijnaam Flirtino krijgen. De treinstellen hebben het uiterlijk van de FLIRT-treinstellen, maar kennen net als de GTW-treinstellen een powerpack. Door de powerpack hebben de stellen in de rijtuigbakken achter de cabines meer ruimte voor zitplaatsen. De treinstellen van Arriva zijn in eerste instantie als hybride dieseltreinstel uitgevoerd. De stellen gaan in eerste instantie op HVO rijden. Deze synthetische diesel stoot minder CO2 uit dan een reguliere dieseltrein. Daarnaast hebben de WINK's batterijen voor het opslaan van remenergie. Arriva is van plan de treinstellen in een later stadium om te bouwen voor hybride elektrische aandrijving. Hierbij worden de accu's via een stroomafnemer vanuit de bovenleiding gevoed. Bij deze aanpassing worden de dieselmotoren en brandstoftanks verwijderd om plaats te maken voor extra accu's. De stroomafnemer is al aanwezig. De actieradius van de volle accu's ligt op 40 kilometer. Hierdoor hoeven geen complete trajecten geëlektrificeerd te worden. De treinstellen van Arriva krijgen de nummers 601-618. In navolging van de namen van bekende personen op de GTW-treinstellen krijgen de WINK's de naam van een bekende bestemming in de noordelijke provincies.

Op 23 november 2020 komen drie WINK-treinstellen in Nederland aan. Strukton-loc 303001 brengt de 613, 606 en 605 die dag van Bad Bentheim naar Groningen. Op de foto het transport even ten zuiden van Olst.Na een testprogramma van vier maanden in Duitsland en Roemenië arriveren de 601, 602 en 604 op 5 juni 2020 als eerste drie WINK's van Arriva in Nederland. Hierna volgt ook hier een uitgebreid toelantings- en instructieprogramma.

Met op de achtergrond de Waddenzee vertrekt op 17 april 2021 Arriva-WINK 608 vanuit Harlingen Haven naar Leeuwarden.De meeste andere treinstellen zijn in het najaar van 2020 vanuit de Stadlerfabriek in het Poolse Siedlce naar Nederland overgebracht. De 617 en 618 komen op 26 maart 2021 als laatste in Nederland aan. Diezelfde dag maakt Arriva bekend dat de treinstellen vanaf maandag 12 april 2021 in de reizigersdienst worden ingezet. Hoewel het in eerste instantie de bedoeling is om de treinstellen vooral in de sneltreindiensten en rond Groningen in te zetten, is het Friese personeel als eerste opgeleid en rijden de WINK's vanaf die dag vanuit Leeuwarden alle treinen naar Harlingen Haven, Sneek en Stavoren en enkele stoptreinen naar Groningen.