NS-dienstregeling geleidelijk weer naar oude niveau

In oktober en november 2020 voert de overheid opnieuw diverse maatregelen in om het coronavirus in bedwang te houden. Door het dalende aantal reizigers dunt NS de dienstregeling die periode geleidelijk uit. Uiteindelijk blijft 90% van de treinen rijden. Vooral tijdens de spits is de frequentie lager dan normaal. In mei 2021 brengt NS de dienstregeling weer geleidelijk op het oude niveau. Halverwege juni moet 98% van de treinen weer rijden.

In 2020 least NS bij ELL twee Vectron-locomotieven voor de NightJet naar Wenen. Door de coronamaatregelen is de start van de nieuwe slaaptrein al enkele maanden uitgesteld. Beide locs krijgen intussen half maart 2021 de NS-bestickering en rijden voor instructiedoeleinden en om de conditie op peil te houden doorgaans eenmaal per dag een slag Amsterdam - Bad Bentheim met de vrijwel lege IC Berlijn. Zo rijdt op 31 maart 2021 de 193 766 onderweg naar Amsterdam over de IJsselbrug bij Deventer.Als gevolg van overheidsmaatregelen tegen verspreiding van het coronavirus daalt het aantal treinreizigers vanaf half oktober 2020 weer geleidelijk tot zo'n 30-40% ten opzichte van normaal. Op 19 oktober schrapt NS daarom al een aantal spitsdiensten. Ook de nachttreinen die normaal alleen in het weekend rijden, worden geschrapt. In november is opnieuw een aantal treinseries geschrapt. Naast de laatste echte spitstreinen, worden in de loop van november ook verschillende kwartierdiensten teruggebracht naar halfuursdiensten. Uiteindelijk rijdt dagelijks ongeveer 90% van de treinen. Dit is een stuk meer dan tijdens de zogenaamde basisdienstregeling die van 21 maart tot 29 april 2020 van kracht was. Toen waren vrijwel alle intercity's geschrapt en werd met sprinters op bijna alle trajecten een halfuursdienst gereden. 

Dienstregeling 2021 is de laatste waarin de SGM-treinstellen te zien zijn. Op 18 april 2021 is treinstel 2951 even ten zuiden van Delft onderweg als sprinter van Den Haag Centraal naar Dordrecht.Met het oog op de versoepelingen eind april 2021 verwacht NS weer meer reizigers. Vanaf 3 mei gaan diverse geschrapte treinseries weer rijden. Zo gaan weer viermaal per uur intercity's tussen Rotterdam en Utrecht rijden en keren de sprinters tussen Uitgeest, Amsterdam, Utrecht en Veenendaal terug in de Reisplanner. Vanaf 24 mei gaat de Intercity Direct tussen Amsterdam en Rotterdam weer viermaal per uur rijden. Ook rijden vanaf die dag elk uur weer vier intercity's tussen Den Haag Centraal en Utrecht. Tussen Utrecht en Amersfoort gaat de frequentie weer omhoog naar zes intercity's per uur. Per 14 juni 2021 moeten alle treinen weer volgens dienstregeling rijden. Uitzonderingen zijn de speciale spitsdiensten en de nachttreinen voor het uitgaanspubliek.

Naast het terugbrengen van de dienstregeling op het normale niveau worden ook de diverse ingekorte treinen weer zoveel mogelijk op de oude lengte gebracht. Desondanks blijven de 49 DDZ-treinstammen voorlopig nog aan de kant staan.

Lees ook de toelichting op terugkeer naar de normale dienstregeling op NS.nl