Oude bekende terug op het spoor

24 Jaar na het einde van het postvervoer per spoor keert de compleet gereviseerde Motorpost 3029 na jarenlange stilstand terug op het spoor. De Stichting 2454 Crew neemt het voormalige Motorpostrijtuig en onderdelenleverancier eind 2019 over van Eurailscout. Hierna is de 3029 weer rijvaarding gemaakt en in de PTT-huisstijl uit de jaren '90 gestoken.

In mei 1997 komt na 154 jaar een einde aan het postvervoer per spoor. De dan nog rijdende Motorpostrijtuigen die NS en PTT Post halverwege de jaren '60 laten bouwen, gaan het jaar daarvoor al officieel over naar NS Cargo. De vervoerder heeft onder andere plannen om voormalige Motorposten in te zetten in het vervoer van bloemen tussen Hoofddorp en Groningen. De meeste Motorposten gaan echter direct buiten dienst. De zeven overgebleven exemplaren rijden voornamelijk met materialen tussen de werkplaatsen en wegleerritten. NS Cargo verwijdert hierbij de PTT-stickers. Op 30 mei 1999 is het sternet tussen de werkplaatsen gewijzigd in twee rondritten. Hiervan wordt slechts één rit met een voormalige Motorpost gereden. Behalve de 3027 en 3030 gaan de overgebleven exemplaren van NS Cargo die dag terzijde. Omdat nieuwe klussen uitblijven is het grootste deel van de overbodige Motorpostrijtuigen in 2001 en 2002 gesloopt.

Eén van de twee andere rijvaardige Motorposten is de voormalige 3032 die al decennialang als BRT-91 van Eurailscout diverse meetritten uitvoert. De 3029 is jarenlang onderdelenleverancier voor deze mP Jules en soortgenoot mP Jim. Op 1 september 2014 is meetrijtuig BRT-91 bij Dijkerhoek onderweg van Twente naar Amersfoort.De 3024, 3029, 3033 en 3034 zijn intussen in de loop van het jaar 2000 omgebouwd tot meetrijtuig voor ETCS/ERTMS. De eerste twee rijden met een installatie van Bombardier testritten tussen Zwolle, Groningen en Leeuwarden. De andere twee rijden in Zuid-Nederland met een installatie van Alsthom. De vier voormalige Motorposten zijn volledig rood geschilderd en van bijpassende bestickering voorzien. Op 1 oktober 2008 gaat het viertal terzijde. Terwijl de 3033 en 3034 zijn gesloopt, gaan de 3024 en 3029 over naar Eurailscout. Hier wordt de 3024 omgebouwd tot meetrijtuig BRT-08. Het rijtuig krijgt dezelfde gele kleurstelling als de BRT-91, waarachter al sinds 1992 voormalige Motorpost 3032 schuilgaat. De 3029 dient als onderdelenleverancier voor het tweetal en wordt in Zutphen, later Amersfoort gestald.

Voormalige motorpost 3029 staat op 1 maart 2020 in desolate toestand in Amersfoort. De daaropvolgende maanden is het motorrijtuig in Roosendaal opgeknapt en in de jaren '90-uitvoering teruggebracht.Eind 2019 neemt de Stichting 2454 Crew de 3029 over van Eurailscout. De voormalige onderdelenleverancier is hierna opgeknapt en weer in rijvaardige staat hersteld. In februari 2021 verschijnt de 3029, inclusief de PTT Post-bestickering uit de jaren '90, terug op het spoor. Na enkele korte proefritten maakt de voormalige Motorpost in april enkele grotere ritten. Op 24 april wordt de 3029 tijdens een rit door een groot deel van Nederland min of meer aan het publiek gepresenteerd. Hierbij wordt onder andere het Spoorwegmusem aangedaan. Hier rijdt de 3029 samen met museummotorpost 3031 een kort stukje in dubbeltractie.

Motorpost 3031 van het Spoorwegmuseum heeft sinds 2006 weer de originele kleurstelling en is in deze uitvoering regelmatig op het Nederlandse spoorwegnet te zien. Zo maken de Vrienden van het Spoorwegmuseum 10 juni 2017 een rondrit door Noord-Holland. Terwijl het gezelschap de SHM bezoekt, verblijven het personeel en het materieel van de rit in Enkhuizen. Achter de Motorpost zijn het Plan W- en het Plan E-rijtuig en E-loc 1312 van het museum te zien.De 3029 is voornamelijk bestemd voor overbreningsritten, bijvoorbeeld van de 2454. In de tussentijd wordt ook de binnenzijde van de Motorpost opgeknapt en wordt het interieur zoveel mogelijk in ere hersteld.

Naast de 3029 zijn er anno 2021 nog twee andere rijvaardige voormalige Motorposten op het Nederlandse spoorwegnet aan te treffen: Naast de 3031 van het Spoorwegmusem die de oorspronkelijke bruine kleurstelling uit de jaren '60 heeft, is de eerder genoemde voormalige 3032 als gele BRT-91 bij Eurailscout actief. De voormalige 3024 van Eurailscout staat sinds begin 2019 terzijde.