Één huisstijl voor Sprinters en Intercity's

NS laat vanaf 2021 Sprinters en Intercity's weer in dezelfde huisstijl rijden. Hiermee komt na 50 jaar een eind aan het onderscheid in huisstijl tussen stop- en sneltreinen, een verschil dat sinds 2003 juist duidelijker is gemaakt door de invoering van een nieuwe huisstijl voor het sprintermaterieel. Om de focus te verleggen naar het merk NS krijgen voortaan alle treinen dezelfde eenduidige vernieuwde kleurstelling. Alle treinen worden volledig geel met een blauwe 'flow' bij de cabines. Op de zijwanden verschijnen grote witte NS-logo's. Na de introductie van twee Vectrons in maart 2021, komen vanaf juni dat jaar de eerste gemoderniseerde VIRM-treinstellen in de vernieuwde huisstijl op de baan en begint letterlijk en figuurlijk de uitrol van de nieuwe huisstijl op al het NS materieel. Overigens gaat het net als 50 jaar eerder nog jaren duren tot alle treinen in de nieuwe huisstijl te zien zijn.

Het NS-geel uit 1968 is sinds enkele jaren alleen nog in het museum te bewonderen. In 1968 is het traject Utrecht - Leiden nog de zogenaamde 'modellijn' voor de nieuwe huisstijl. Ter gelegenheid van het 50-jarig jubileum van de huisstijl is in 2018 in het Spoorwegmuseum een tentoonstelling te zien. Voorafgaand aan de opening rijdt museum-Plan V 876 nog eenmaal over de modellijn van Leiden naar Utrecht. Het treinstel rijdt hier op 26 mei 2018 even ten oosten van Bodegraven.De bekende gele NS-huisstijl is in 1968 samen met het nieuwe logo gepresenteerd. Het daaropvolgende grofweg 15 jaar is het grootste deel van het NS-materieel geel geschilderd en gaan oude materieelsoorten buiten dienst. Intussen introduceert NS in 1970 het concept Intercity. Terwijl het eerste tot Intercity verbouwde Materieel '54-treinstel nog de bekende gele huisstijl met lichtblauwe reclamebanden krijgt, zijn de later verbouwde treinstellen van een eigen intercitykleurstelling voorzien. In eerste instantie betekent dit alleen een blauwe band rond de ramen en grijze deuren. Vanaf 1975 krijden de stellen een blauwe band die ter hoogte van de ramen over het hele treinstel loopt. Overigens rijden de Intercity-treinstellen hun hele loopbaan gewoon gemengd met de onverbouwde gele treinstellen. Ook de geheel blauwe Plan E-rijtuigen zijn nog tot eind jaren '80 in de intercitydiensten te zien.

Naast de treinstellen krijgen ook alle locomotiefsoorten een variant van de gele huisstijl. Inmiddels heeft NS alleen nog een paar locomotieven uit de serie 1700 in de oorspronkelijke geel-grijze huisstijl in dienst. Diverse oudere locs blijven in NS-geel bewaard. Zo zijn op 10 juni 2018 tijdens het zogenaamde Multi-Event in Blerick van links naar rechts DE-loc 2454 van de gelijknamige stichting en E-locs 1501 en 1315 van de Stichting Klassieke Lokomotieven te zien. De 1315 is inmiddels voor de inzet door Faitrains in een Berlijns blauwe uitvoering geschilderd.Terwijl de laatste groene elektrische treinstellen in 1983 van het spoor verdwijnen en de laatste rode diesels in 1985, krijgt nieuw NS-materieel direct de huisstijl voor de diensten waarvoor het hoofdzakelijk bestemd is. Zo is het nieuwe Stadsgewestelijk Materieel geel met blauwe reclamebanden en komen de Intercityrijtuigen en -treinstellen vanzelfsprekend geel met een blauwe band op de baan. Met het verdwijnen van de laatste Plan E-rijtuigen in 1988 heeft NS alleen nog geel en geel/blauw materieel in dienst. Uitzondering is het Benelux-materieel waar het IC-blauw is vervangen door het rood van de NMBS.

In 2003 maakt het begrip stoptrein plaats voor het concept Sprinter. Ter onderscheid van de Intercitys krijgen sprinters een nieuwe moderne kleurstelling. Deze is hoofdzakelijk wit met een blauwe band rond de ramen en een gele strook boven de onderzijde van de treinstellen. Ook de deuren zijn geel. Alle SGM-treinstellen krijgen bij hun modernisering die periode de nieuwe kleurstelling. Ook de nieuwe sprinterseries SLT, FLIRT en SNG krijgen bij aflevering de nieuwe kleurstelling. Hierbij wordt overigens steeds meer blauw en steeds minder wit en geel toegepast. Met het oog op hun buitendienststelling blijven het Materieel '64 en de Dubbeldeksrijtuigen voor de sprinterdiensten in de traditionele gele huisstijl rondrijden. Uiteindelijk verdwijnt het oude NS-geel met de lichtblauwe reclamebanden in december 2019 met het uit dienst gaan van het laatste Dubbeldeksmaterieel van het spoorwegnet.

Met de modernisering van het Stadsgewestelijk Materieel presenteert NS in 2003 de nieuwe sprinterhuisstijl. Op het SGM en de SLT-treinstellen is het wit nadrukkelijk aanwezig. De later gebouwde series zijn hoofdzakelijk blauw. Op 18 april 2021 rijdt treinstel 2951 als één van de laatste vertegenwoordigers van het SGM even ten zuiden van Delft als sprinter van Den Haag naar Dordrecht. Het Intercitymaterieel kent altijd de geel-blauwe intercityhuisstijl en zal gezien de leeftijd ook niet meer in de nieuwe huisstijl van NS verschijnen. Bij de modernisering vindt nog wel een kleine aanpassing plaats en loopt de blauwe band wat verder door richting de cabine. Op 11 februari 2021 zijn treinstellen 4077, 4089 en 4244 bij Holten onderweg als intercity van Enschede naar Schiphol Airport. Met de verbouwing van het DD-AR materieel tot Intercitymaterieel worden rond 2012 de eerste stappen naar de vernieuwde NS-huisstijl zichtbaar. Zo wordt gebruik gemaakt van een iets donkere gele verf en komt rond de frontruiten een blauwe band. Op 6 mei 2017 is treinstam 7608 bij Ravenstein onderweg als intercity van Breda naar Zwolle. De SNG-treinstellen zijn hoofdzakelijk blauw. In het voorjaar van 2021 komt uit onderzoek naar voren dat het blauw op de cabines door de slechte zichtbaarheid als oorzaak van een ernstig ongeval gezien kan worden. Naar aanleiding van de onderzoeksresultaten laat NS de banen rond de frontruiten van de SNG-treinstellen vanaf mei 2021 geel maken. Ook bij de ontwikkeling van de vernieuwde huisstijl is rekening gehouden met de resultaten uit het onderzoek. Hierdoor verdwijnt het eerder ontworpen blauw uiteindelijk van het grootste deel van de cabines van het materieel dat in de nieuwe huisstijl wordt gepresenteerd. Op 21 februari 2021 is het nog niet zo ver en rijdt treinstel 2353 bij Dieren als sprinter van Zutphen naar Nijmegen.

Nadat in de media al enkele foto's van VIRM-rijtuigen in een nieuwe kleurstelling opduiken, komen de twee Vectron-locomotieven van NS in maart 2021 als eerste in de vernieuwde huisstijl in dienst. De locomotieven zijn hoofdzakelijk geel. Rond de cabine is een blauwe 'flow' aangebracht. Op de zijwanden verschijnt een groot wit NS-logo. Drie maanden later presenteert NS de eerste gemoderniseerde VIRM-treinstellen uit de tweede en derde deelserie. De stellen zijn eveneens hoofdzakelijk geel met blauwe accenten. Op alle rijtuigen komt een groot wit NS-logo. Bij de presentatie geeft NS aan dat de huisstijl met flow voortaan niet alleen intern, online en in commercials wordt toegepast, maar ook op al het rijdend materieel. Ook in het interieur wordt de 'flow' en het karakteristieke logo verder doorgevoerd.

Met de vernieuwde huisstijl moet het merk NS weer duidelijk herkenbaar worden tussen de verschillende vervoersbedrijven. Het gaat echter net als bij de introductie van het NS-geel eind jaren '60 opnieuw vele jaren duren tot alle treinen in de nieuwe huisstijl rondrijden. Zo rollen de nieuwe SNG- en ICNG-treinstellen vooralsnog gewoon in de oude kleurstelling uit de fabriek.