Nieuwe aanwinst voor het Spoorwegmuseum

Op 1 juni 2021 neemt het Spoorwegmuseum de voormalige NS-locomotief 1501 formeel van de gelijknamige werkgroep over. De Britse locomotief rijdt van 1970 tot 1986 bij NS en is hierna door de Werkgroep 1501 bewaard. De loc staat, vanwege het feit dat deze vijftig jaar eerder bij NS in dienst komt, bij de overname al bijna een jaar in het museum.

Met het oog op het toenemend aantal treinen in de nieuwe dienstregeling van Spoorslag '70 heeft NS met spoed extra tractie nodig. Omdat nieuwbouw kostbaar is, neemt NS naast vijf overbodige diesellocomotieven ook zeven werkloze elektrische locomotieven over. Als tractie voor de vele extra intercitytreinen koopt NS in 1969 in Engeland de kleine serie elektrische locomotieven BR 27000-27006. De zeven locs zijn in 1954 gebouwd en aldaar inmiddels overbodig. Ze zijn geschikt voor de in Engeland afwijkende bovenleidingsspanning van 1500V en kunnen hierdoor zonder al teveel aanpassingen worden ingezet op het Nederlandse spoorwegnet. Zes van de zeven locomotieven komen als de serie 1501-1506 in 1970 en 1971 bij NS in dienst. Het zijn de eerste locomotieven in de nieuwe geel-grijze NS-huisstijl. Vijftien jaar lang rijden ze voornamelijk tussen Den Haag en Venlo. In 1986 gaan de laatste exemplaren buiten dienst. Drie stuks worden gesloopt en drie blijven bewaard als museumloc, waarvan één in Nederland.

De 1501 staat op 20 juni 2021 nog zonder verdere informatie verstopt in het Spoorwegmuseum.Terwijl de 1502 en 1505 voor een museale toekomst naar Engeland terugkeren, richten Rotterdamse en Haagse machinisten in 1986 speciaal voor het behoud van een exemplaar uit de kleine serie de Werkgroep Loc 1501 op. De 1501 is in 1990 weer geheel rijvaardig en rijdt zo 17 jaar lang diverse ritten door Nederland. Vanwege het tienjarig bestaan van de stichting krijgt de locomotief in 1996 de originele zwarte uitvoering. Ook keren de naamplaten Diana terug op de zijwand. In 2000 is de loc weer geel-grijs geschilderd. De naamplaten mogen echter blijven zitten. Intussen zijn ook locomotieven uit andere series aan de collectie toegevoegd en wijzigt de werkgroep de naam in Stichting Klassieke Locomotieven. Vanaf eind 2007 is de loc niet langer inzetbaar en opgeborgen in Blerick.

In de zomer van 2008 staat de 1501 een aantal weken in het Spoorwegmuseum. Twaalf jaar later keert de loc ter gelegenheid van het 50-jarig jubileum van de serie 1500 in Nederland na een cosmetische opknapbeurt terug naar het museum. Voor de gelegenheid is ook het NS-logo weer op de locomotief aangebracht. Per 1 juni 2021 neemt het museum de 1501 officieel van de werkgroep over. Met deze aanwinst heeft het Spoorwegmuseum van alle soorten elektrische NS-locomotieven van de series 1000 tot en met 1700 minimaal één exemplaar in bezit.

Lees ook de blog van het Spoorwegmuseum: 'Diana' heeft een nieuw thuis