DDZ komt weer in dienst

Op 3 december 2020 zet NS alle 49 DDZ-treinstammen tijdelijk aan de kant. Naar aanleiding van meldingen van het personeel vindt eerder dit jaar onderzoek plaats naar de afwijkend rijgedrag bij hogere snelheden. Naar aanleiding van de resultaten uit het eerste onderzoek besluit NS, in afwachting van een vervolgonderzoek, alle treinstammen uit dienst te halen. Als oplossing komt uiteindelijk een aanpassing in het remsysteem naar voren. In de zomer van 2021 begint in Haarlem en Onnen het aanpassen van de wiel- en draaistellen en keren de eerste treinstammen weer terug in de reizigersdienst.

Een van de vaste verbindingen waar het DDZ-materieel te zien is, is de intercitydienst tussen Enschede en Schiphol. Op 14 mei 2020 is treinstam 7646 bij Teuge onderweg naar de luchthaven. De DDZ-treinstammen zijn ontstaan uit het zogenaamde Dubbeldeks Aggloregiomaterieel dat begin jaren '90 in de stoptreindiensten op het Nederlandse spoor verschijnt. In eerste instantie zorgen locomotieven uit de serie 1700 voor de tractie van de trek-duwstammen. In 1996 zijn 50 locomotieven vervangen door motorrijtuigen. De rest van de rijtuigen blijft in combinatie met locomotieven rijden. In 2010 start de grondige modernisering van het grootste deel van de rijtuigen. De stammen met motorrijtuig zijn hierbij omgebouwd tot intercitymaterieel in vier- en zeswagenstammen. Door het creëren van diverse (nieuwe) zones is de projectnaam van de revisie DubbelDekker Zonering. Het plan is de treinstammen als Nieuwe Intercity Dubbeldekker op de baan te brengen. NS behoudt echter de naam DDZ voor de aanduiding voor het materieel. Tussen 2012 en 2014 neemt NS de gemoderniseerde treinstammen in gebruik. De laatste niet-gemoderniseerde rijtuigen gaan in december 2019 terzijde. Van de 50 DDZ-treinstammen staat de 7524 sinds een aanrijding bij Diepenveen in november 2014 terzijde.

Op 29 augustus 2015 vertrekken links DDZ-treinstam 7529 als intercity van Venlo naar Dordrecht en rechts treinstam 7609 als intercity van Roosendaal naar Zwolle uit Tilburg.In het najaar van 2020 komen vanuit het personeel steeds meer meldingen over vreemde trillingen bij hogere snelheden. Hierop stelt NS een onderzoek in. Omdat naar aanleiding van het eerste onderzoek onvoldoende duidelijkheid is over het ontstaan van het afwijkende rijgedrag, gaan alle 28 vier- en 21 zeswagenstammen per 3 december 2020, in afwachting van een vervolgonderzoek, uit voorzorg tijdelijk buiten dienst. Terwijl met treinstammen 7515 en 7617 de nodige testritten worden uitgevoerd, blijft de rest van het DDZ-materieel volgens plan minimaal tot juni 2021 aan de kant staan. De treinstammen staan hierna verspreid in het hele land opgesteld. De DDZ-stammen maken planmatig eenmaal per maand een conditierit vanaf de verschillende standplaatsen. Door de coronamaatregelen is het reizigersaanbod dusdanig laag dat NS het uit dienst halen van de 49 dubbeldeksstammen makkelijk kan opvangen met het overige materieel. Daarnaast gaan in afwachting tot het in dienst komen van de DDZ-treinstammen sinds februari geen SGM-treinstellen meer buiten dienst.

Uiteindelijk moet de aanpassing van het remsysteem voor een oplossing zorgen. Hierbij wordt de blokkenrem vervangen door een derde remschijf. Bij Treinmodernisering in Haarlem worden de wielstellen aangepast. Onderhoudsbedrijf Onnen zorgt vervolgens voor de vervanging van de draaistellen onder de rijtuigen. Daarnaast zorgt het onderhoudsbedrijf voor de herindienststelling van de treinstammen. Als eerste worden de zeswagenstammen aangepast. De eerste stammen verschijnen volgens plan in de loop van de zomer weer in de reizigersdienst tussen Zwolle en Roosendaal.