Terugkeer Dinner Train uitgesteld

In 2015 presenteert RailPromo het Panorama Rail Restaurant. Het rijdende restaurant vertrekt de eerste drie seizoenen elk weekend vanuit Amsterdam. Vanaf 2019 rijdt de trein, inmiddels onder de naam Dinner Train, het hele land door. In augustus 2019 wordt RailPromo failliet verklaard, maar ruim twee maanden later maakt de Dinner Train onder de vlag van de nieuwe eigenaar Train Charter Services BV alweer een doorstart. Door de coronamaatregelen kan de Dinner Train vanaf maart 2020 niet meer uitrijden. In mei 2021 wordt bekend dat de trein half augustus dat jaar weer op pad gaat. Inmiddels is bekend dat de keuring van de rijtuigen langer op zich laat wachten en de eerste rit pas in het laatste weekend van september 2021 plaatsvindt.

De 1215 rijdt op 1 april 2016 voor de eerste keer met het Panorama Rail Restaurant vanaf de Watergraafsmeer Amsterdam Centraal binnen. Terwijl de loc inmiddels in ACTS-kleurstelling bij Railexperts rond rijdt, verschijnen twee jaar later de drie voormalige 1700-en in een gelijksoortig Railpromo-jasje op de baan.Eind augustus 2015 presenteert RailPromo op Amsterdam Centraal het Panorama Rail Restaurant. De trein bestaat uit twee buffetrijtuigen en een panoramarijtuig. De zwarte E-loc 1252 verzorgt elke zaterdag de tractie van het rijdende restaurant. Terwijl de verschillende gangen aan de gasten worden geserveerd, rijdt de trein een rondrit van Amsterdam via Breukelen, Rotterdam, Den Haag en Haarlem weer terug naar de hoofdstad. Van november tot april 2016 heeft de trein een winterstop. Bij de start van het nieuwe seizoen neemt E-loc 1251 onder nummer 1215 de tractie over. De locomotief rijdt in de blauw-witte kleurstelling van het rijdende restaurant.

Vanaf begin juli rijdt het panoramarijtuig niet langer mee en is het tijd voor een nieuwe naam. Na de winterstop gaat het rijdende restaurant in 2017 dan ook verder onder de naam Amsterdam Dinner Train. De trein rijdt opnieuw vanaf april. Drie maanden later neemt Rail2U de tractie van de trein over. Het bedrijf laat locomotieven van verschillende vervoerders de trein rijden. Hierbij zijn voornamelijk de oranje voormalige Locon-locomotieven voor de trein te zien.

E-loc 101002 rijdt op 7 april 2018 met de eerste Cheese & Beer Express van die dag door Santpoort Noord naar Amsterdam.In maart 2018 schaft RailPromo de voormalige NS-locomotieven 1772, 1775 en 1781 aan. De locs krijgen een opknapbeurt en een nieuwe blauw-witte kleurstelling die aansluit op de rijtuigen van de Dinner Train. Ook krijgt het drietal een nieuw nummer. Eind maart is de 1772 als eerste RailPromo-loc met het nummer RFS 101002 gepresenteerd. Begin april volgt de 1781 die het nummer 101001 draagt. De 101003 verschijnt vooralsnog niet in dienst. Naast het locomotiefpark is ook het aantal ritten van de Dinner Train Amsterdam uitgebreid. Naast de 'traditionele' dinertrein, die te boeken is als Dinner Express, zijn er twee nieuwe arrangementen waarbij de trein in totaal vier ritten Amsterdam - Uitgeest - Haarlem - Amsterdam maakt.

Begin mei staat de Dinner Train voor een andere uitdaging waarbij de eigen locomotieven te zwaar zijn voor de lijn naar Alphen aan den Rijn. Als vervanging huurt RailPromo twee lichtere locs. Zo rijdt BE01 op 5 mei 2019 met de lege Dinner Train over de Gouwebrug bij Alphen aan den Rijn. Achterop rijdt RFO 1828 mee. Ruim een half jaar later wordt de BE01 net als de 1700-en van RailPromo eigendom van opvolger TCS. De loc krijgt hier het nummer 102001, maar is sinds de overname nog niet ingezet. Ook is de loc nog altijd NS-geel.Bij het ingaan van seizoen 2019 presenteert RailPromo de Dinner Train volgens een compleet nieuwe opzet. Vanaf 27 maart gaat het rijdende restaurant het hele land door. Het plan is om in een periode van een jaar de trein vanaf maar liefst 37 verschillende stations te laten vertrekken. De Dinner Train rijdt doorgaans op woensdag en donderdag één rit en van vrijdag tot en met zondag twee ritten. Bovendien is de trein met twee rijtuigen verlengd.

Terwijl de rijtuigen werkloos terzijde staan, worden de locomotieven veelvuldig in het goederenvervoer ingezet. Vanaf november 2020 is de Coevorden Shuttle één van de vaste diensten van de TCS-locomotieven. Op 3 april 2021 is de 101003 met de containertrein vanuit de Rotterdamse haven bij Beerze onderweg naar Coevorden.Op 6 augustus 2019 komt het bericht naar buiten dat RailPromo bij vonnis van de Rechtbank Limburg in staat van faillissement is verklaard. Het gaat hier om de besloten vennootschappen met beperkte aansprakelijkheid Railpromo B.V., Railpromo Fleet Services B.V. en Lucatu B.V. Op 1 oktober dat jaar wordt bekendgemaakt dat Train Charter Events B.V. met de curator overeenstemming heeft bereikt over een doorstart van het rijdende restaurant. De ritten gaan op 25 oktober 2019 weer van start met hetzelfde materieel maar met kleine wijzigingen in de service en het menu. Ook is de agenda herzien waarbij de eerder door het hele land geplande ritten zijn vervallen. De nieuwe schema bevat voornamelijk centraal gelegen vertrekpunten en minder ritten per week.

Ruim anderhalf jaar na de doorstart van de Dinner Train maakt de naam RailPromo op de locomotieven plaats voor Train Charter. De 101001 staat op 18 juli 2021 te wachten op de volgende inzet.Door de coronamaatregelen kan de Dinner Train vanaf maart 2020 niet meer uitrijden. Terwijl de locomotieven hierna voor IRP en Lineas veelvuldig in het goederenvervoer te zien zijn, staan de rijtuigen werkloos op de Watergraafsmeer.

Met de versoepelingen van de coronamaatregelen in het voorjaar van 2021 ontstaan er ook weer mogelijkheden om de Dinner Train te laten rijden. In mei 2021 maakt de organisatie bekend dat het rijdende restaurant vanaf half augustus weer op pad gaat. Twee maanden later wordt echter bekend dat de keuring van de rijtuigen langer op zich laat wachten en dat de eerste Dinner Train van het seizoen pas in het laatste weekend van september gaat rijden.

Hieronder de aankondinging van de eerste ritten van de Dinner Train via Instagram.

DT

Kijk voor meer informatie en de agenda op Dinnertrain.eu