OV-Chipkaart steeds vaker over de grens geldig

Na de eeuwwisseling starten steeds meer frequente regionale treindiensten tussen Nederland en Duitsland. Op de verbindingen geldt vanaf de Duitse grens altijd het Duitse tariefsysteem zodat reizigers al in Nederland een Duits treinkaartje moeten kopen. In 2014 kunnen Nederlandse treinreizigers voor het eerst ook in Duitsland in- en uitchecken met hun OV-chipkaart. Vanaf dat jaar zijn Nederlandse tarieven en abonnementen ook op het Duitse deel van de Wiederlinie tussen Groningen en Leer geldig. Vijf jaar later zijn ook in Herzogenrath en Aachen OV-chipkaartpalen geplaatst. In 2021 volgen opnieuw twee grensoverschrijdende verbindingen waar zowel het Nederlandse als het Duitse tarief geldig zijn.


Sinds Arriva het vervoer tussen Heerlen en Aachen verzorgt is de OV-chipkaart geldig op de stations waar de trein stopt. Treinstel 550 rijdt op 25 augustus 2019 als RE 18 naar Aachen Hbf door Kohlscheid. Omdat de trein hier niet stopt, staat hier uiteraard geen OV-chipkaartpaal.In de decennia na de Tweede Wereldoorlog komt een eind aan vrijwel alle regionale spoorwegverbindingen tussen Nederland en Duitsland. Aan de vooravond van het 'wegvallen van de grenzen' keert echter het tij voor het regionale internationale reizigersvervoer per spoor. In 1992 verplaatsen NS en DB de reizigersdienst tussen Zuid-Limburg en Aachen van de weinig gebruikte verbinding Maastricht - Aachen via Simpelveld al naar de veel gunstiger gelegen 'goederenlijn' tussen Heerlen en Herzogenrath. In de daaropvolgende jaren ontstaan in de grensregio's steeds meer samenwerkingsverbanden. Tegelijkertijd begint de privatisering van een groot deel van het regionale spoorwegnet. Rond de eeuwwisseling begint de wederopstanding van de grensoverschrijdende regionale treinverbindingen dan ook echt vorm te krijgen. Verschillende trajecten worden opgeknapt, frequenties worden verhoogd en nieuwe treindiensten zien het levenslicht.

Als eerste start de DB in 1999 een uurdienst tussen het Ruhrgebied en Venlo ter compensatie van het staken van de intercitydienst tussen Eindhoven en Keulen. In 2001 is het grensbaanvak Enschede - Gronau opgeknapt en opnieuw in gebruik genomen. Voor het eerst sinds het bestaan van de verbinding gaat op het traject een zeer frequente treindienst van start. Eenmaal per uur rijdt de DB Regionalbahn Westfalen een stoptrein Enschede - Münster. De Prignitzer Eisenbahngesellschaft rijdt elk uur een stoptrein Enschede - Dortmund. Vanaf december 2011 rijdt DB Regio beide treindiensten. Twee jaar later verhoogt Arriva de frequentie van de stoptreindienst tussen Groningen en Leer naar een volledige uurdienst. 

Abellio-treinstel 25 2307 rijdt op 19 april 2017 als RE19 naar Arnhem bij Westervoort. Vanaf eind 2021 kunnen reizigers vanuit de Duitse grensstreek ook met de OV-chipkaart gebruik maken van de RE19.Naast de genoemde regionale lijnen keert ook het lokale reizigersvervoer op de twee laatste grensbaanvakken voor doorgaande internationale treinen terug. In april 2017 start NS-dochter Abellio met de RE19 Rhein-IJssel-Express tussen Arnhem en Düsseldorf. En vanaf februari 2018 exploiteert Keolis onder de merknaam Eurobahn de zogenaamde RB61 Wiehengebirgsbahn tussen Bielefeld, Bad Bentheim, Oldenzaal en Hengelo.

Op alle regionale verbindingen geldt vanaf de Duitse zijde van de grens enkel het Duitse tariefsysteem. Hiervoor zijn op de Nederlandse stations Duitse kaartautomaten aanwezig. Bij de RB61 moet het ticket in de trein gekocht worden. Op de Nederlandse stations tussen Enschede en Gronau en op station Eygelshoven Markt is lange tijd zelfs geen Nederlands kaartautomaat aanwezig en kunnen binnenlandse reizigers geen OV-chipkaart gebruiken. Een logische vervolgstap is dan ook dat de verschillende regionale overheden en vervoerders ook naar het tariefsysteem kijken om het grensverkeer per spoor nog aantrekkelijker te maken.

Op 15 augustus 2015 is DB Talent 643 038 bij Glanerbrug onderweg van Enschede naar Dortmund. Zes jaar later is tot Gronau ook de OV-chipkaart in deze trein geldig.De internationale verbinding tussen Groningen en Leer is in 2014 de eerste verbinding waar reizigers over het complete traject de OV-chipkaart kunnen gebruiken. Hierbij zijn alle Nederlandse treinkaartjes en abonnementen 'gewoon' geldig, inclusief de speciale acties van bijvoorbeeld supermarkten. In januari 2019 neemt Arriva de treindienst tussen Heerlen en Aachen over en is ook naar de stations Herzogenrath, Aachen West en Aachen Hbf de OV-chipkaart geldig.

Door samenwerking tussen de lokale overheden in de grensregio en de verschillende vervoerders, kunnen reizigers vanaf 1 augustus 2021 ook met de RB51 en de RB64 van DB Regio tussen Enschede en Gronau met de OV-chipkaart reizen. Omdat het vooral een regionale aangelegenheid is, is de paal in Gronau van Blauwnet. Intercityreizigers naar Duitsland moeten in Enschede dus nog wel uit- en weer inchecken.

Aan het eind van het jaar komen ook op drie Duitse stations langs het traject van de RE19 van Abellio OV-chipkaartpalen te staan. Dan kan vanaf Arnhem en Zevenaar ook met Nederlandse abonnementen naar Elten, Emmerich en Preast gereisd worden. Hier loopt de spoorlijn zo dicht langs de Nederlandse grens dat ook voor reizigers uit verschillende grensplaatsen in de Achterhoek een aantrekkelijke OV-verbinding ontstaat waarbij maar één abonnement nodig is.