Resterende 14 Buffels verkocht

In december 2017 gaan de laatste treinstellen van het type DM'90, na nog geen twintig dienstjaren, als laatste dieselmaterieel van NS buiten dienst. NS weet alle bedrijfsvaardige treinstellen in eerste instantie direct te verkopen aan het Roemeense Ferotrans. Het bedrijf komt de treinstellen echter nooit ophalen en na jarenlange juridische procedures is de verkoop begin november 2020 definitief ongedaan gemaakt. Intussen heeft NS 32 Buffels aan het Poolse SKPL verkocht. In de zomer van 2021 gaan ook de laatste 14 bedrijfsvaardige treinstellen naar een nieuwe eigenaar.

Terwijl de elektrificatiewerkzaamheden al volop bezig zijn, rijdt het opgeknapte DM'90-treinstel 3432 op 13 maart 2016 als sprinter van Enschede naar Zwolle even ten oosten van Heino. Vijf jaar later is het treinstel naar Polen gebracht.Om de oude dieseltreinstellen uit de jaren '50 en '60 in één keer te vervangen, bestelt NS in 1993 53 tweewagenstellen van het type DM'90. De nieuwe treinstellen verschijnen eind jaren '90 op een groot deel van de diesellijnen. In de daaropvolgende jaren zijn de meeste van deze trajecten openbaar aanbesteed en gaat de exploitatie over naar regionale vervoerders. Dit zorgt er ook voor dat een deel van de DM'90-vloot al snel bij deze vervoerders terechtkomt. Ook de meeste Wadlopers en enkele Plan U-treinstellen gaan voor de regionale vervoerders rijden. De eerste jaren na de eeuwwisseling bestellen de verschillende vervoerders hun eigen materieel en gaan de laatste Plan U-treinstellen en Wadlopers buiten dienst. Rond 2012 gaat ook een groot deel van het DM'90 terzijde. Vanaf december dat jaar rijden de NS-treinstellen alleen nog tussen Zwolle en Enschede en tussen Zwolle en Kampen. Met de elektrificatie van beide trajecten en de overname van de exploitatie door Keolis eindigt in december 2017 ook deze inzet en heeft NS geen dieseltreinstellen meer in dienst. Museumtreinstel 3426 komt op 29 augustus 2018 na nog geen twintig dienstjaren als laatste dieseltrein van NS officieel in het Spoorwegmuseum aan.

DM'90 treinstel 3408 pendelt op 14 maart 2010 tussen Zwolle en Nijverdal West. Het treinstel buigt even voor Nijverdal West van het oude tracé af. Omdat NS nog amper dieselstellen nodig heeft, gaat het stel anderhalf jaar later terzijde. In augustus 2021 krijgt de Buffel een nieuwe eigenaar.Na hun buitendienststelling verkoopt NS de 48 bedrijfsvaardige DM'90-treinstellen aan het Roemeense Ferotrans. Het bedrijf komt de treinstellen echter nooit ophalen en er volgen jarenlange juridische procedures tussen NS en Ferotrans. Zo ontbindt NS de koop in 2019 en laat het Roemeense bedrijf beslag leggen op de Buffels. Dit beslag is in november 2020 op last van de rechter opgeheven. Hierna kan de verkoop van 32 treinstellen aan het Poolse SKPL, waarvoor twee maanden eerder al een overeenkomst is gesloten, definitief doorgaan. In het voorjaar van 2021 verlaten de laatste Buffels van SKPL Nederland. Intussen koopt Happy Train Fleet Services in januari dat jaar treinstel 3452.

Op 27 juni 2011 rijden DM'90-treinstellen 3412, 3404 en 3414 vanwege een draadbreuk op de Zutphense spoorbrug een extra trein van Zutphen naar Deventer. De stellen zijn die tijd nog bestemd voor de stoptreindienst tussen Zutphen en Apeldoorn die NS als RegioNS uitvoert. Na de overname van de treindienst door Arriva in december 2012 gaan de stellen terzijde. Terwijl de 3404 inmiddels voor de sloop bestemd is, zijn de andere twee stellen in augustus 2021 verkocht.In augustus 2021 wordt bekend dat het Nederlandse Brouwer Technology de resterende 14 bedrijfsvaardige stellen heeft gekocht. In de tweede helft van de maand zijn de 3401, 3408, 3410, 3412, 3414, 3416-3420, 3422, 3423, 3442 en 3451 van Amsterdam naar Railterminal Greenport Venlo gebracht. In tegenstelling tot vrijwel alle Poolse stellen, zijn deze 14 al in de periode 2012-2014 terzijde gesteld en hebben hierdoor nooit een opknapbeurt gehad.

Brouwer Technology bestaat sinds 1998 en is sinds 2000 actief in de railindustrie. Het bedrijf is vooral gespecialiseerd in de reparatie en het onderhoud van elektronica, deuren, airconditioning en andere systemen van alle soorten railvoertuigen. Terwijl het kantoor van het bedrijf in Nijkerk zit, vinden de werkzaamheden voornamelijk in de werkplaatsen van de opdrachtgevers plaats. Zo stelt het bedrijf in de Amsterdams werkplaats aan de Zaanstraat de SNG-treinstellen samen. Voor rangeerwerkzaamheden bij de werkplaats van Stadler in Blerick bezit het bedrijf al sinds december 2020 voormalige NS-rangeerloc 712. Wat de plannen zijn met de 14 Buffels is nog niet bekend.