Derde generatie TRAXX-locomotieven in Nederland

In de zomer van 2018 presenteert Bombardier in de fabriek in Kassel de derde generatie TRAXX-locomotieven. De TRAXX MS3 is de opvolger van de ook veelvuldig in Nederland aanwezige TRAXX MS2 en de eerste MultiSysteem-locomotief met 'last-mile' functie. Op 15 augustus 2021 komen voor het eerst twee locomotieven van het type in Nederland aan. De daaropvolgende dagen maakt Ricardo Rail met de 188 005 en 188 006 diverse toelatingsritten over het Nederlandse spoorwegnet.

De reeks TRAXX MS3 is de derde generatie TRAXX-locomotieven van Bombardier. De nieuwe reeks is de opvolger van het type TRAXX MS2 dat in Nederland door verschillende vervoerders wordt ingezet. Zo least NS Reizigers een groot aantal locomotieven van het type voor de Intercity Direct en de Beneluxdienst. Net als de tweede generatie, kan ook de derde generatie onder verschillende beveiligingssystemen en bovenleidingsspanningen rijden. De locomotieven van het type TRAXX MS3 hebben een andere vormgeving dan hun voorgangers. Ook hebben ze een groter vermogen en een hogere standaard maximum snelheid. De locs zijn bovendien als eerste MultiSysteem-locomotieven voorzien van een eenvoudige dieselmotor voor de zogenaamde 'last-mile'. De locomotieven zijn daarnaast uitgerust met diverse moderne technologieën. Zo kan de staat van de loc in realtime worden uitgelezen en is eventueel noodzakelijk onderhoud te voorspellen.

Bombardier heeft inmiddels al enkele tientallen locomotieven van het type gebouwd. De locs rijden onder andere voor ČD Cargo, RegioJet en TX Logistik.

Edit: op 27 augustus 2021 komt een vroegtijdig einde aan het proefprogramma doordat de locomotieven op de Zeeuwse Lijn de bovenleiding kapotrijden en de stroomafnemers verliezen. In afwachting van het herstel zijn de locs anderhalve week later weer naar de fabrikant gebracht.