20 december 2024

In 2017 schaft Railexperts voor het eerst een locomotief uit de voormalige NS serie 1600 aan. In 2020 is de vloot uitgebreid met zes exemplaren. Hiervan komen twee locomotieven daadwerkelijk in dienst. Eind 2024 wordt bekend dat Railexperts het elftal van voormalige 1600-en compleet maakt met de aanschaf van de vier locomotieven die al jarenlang bij Rail Rolling Stock terzijde staan.

Nadat Railexperts al enige jaren locomotieven van Locon huurt, neemt de vervoerder in juni 2017 de 9901 van de goederenvervoerder over. De voormalige NS-loc 1827 behoudt de oranje kleurstelling van Locon, maar krijgt op de zijwanden stickers met het logo van Railexperts. Naast gezelschapstreinen rijdt de loc ook af en toe de Dinner Train. In eerste instantie rijdt de chartermaatschappij onder de vlag van andere vervoerders.

Vanaf half september 2017 mag Railexperts zelf personen- en goederenvervoer verzorgen. De 9901 verschijnt hierna ook regelmatig voor goederentreinen en materieeloverbrengingen. Tijdens het wintersportseizoen rijdt de loc die tijd nog vrijwel alle Alpen Expressen.

1600-en DB Cargo naar Railexperts

In september 2020 neemt Railexperts ook de laatste zes actieve locomotieven uit de serie 1600 van DB Cargo over. In eerste instantie is de helft bestemd als onderdelenleverancier en moet de andere helft weer in dienst komen. Uiteindelijk komen alleen de 1616 als 9902 en de 1611 als 9903 in dienst. De 9902 behoudt in eerste instantie de rode kleurstelling van DB Cargo maar is in januari 2024 van een opvallend kleurrijke bestickering voorzien. De 9903 krijgt intussen in mei 2021 de grijze kleurstelling van RailAdventure.

Railexperts neemt ook 1600-en Rail Rolling Stock over

Eind 2024 wordt bekend dat Railexperts ook de vier voormalige 1600-en van Rail Rolling Stock heeft overgenomen. De 1618, 1619, 1621 en 1832 staan dan al vier tot zeven jaar stil in Amersfoort. Ze staan zo sinds jaar en dag in hetzelfde rijtje voormalige NS-locomotieven als de onderdelenleveranciers van Railexperts.

Met het oog op het afnemende goederenvervoer per spoor, de aanstaande uitrol van ERTMS en de beperkte mogelijkheden voor conventionele locomotieven in het internationale vervoer, is het nog onduidelijk welke plannen Railexperts met de locomotieven heeft.

In december 2023 wordt bekend dat Railexperts voor het eerst een voormalige NS 1700 heeft overgenomen. Die dag gaat de 1766 van DC Tractie over naar de nieuwe eigenaar. DC Tractie heeft de loc eind september 2020 samen met de 1751, 1760, 1770 en 1780 overgenomen van NS. Het bedrijf heeft dan nog het plan om alle vijf de locomotieven op te knappen en beschikbaar te stellen voor verhuur. Het bedrijf verhuurt in eerste instantie de 1751, 1766 en 1770 aan TCS. De twee laatstgenoemde locs dienen in Zwolle en later op de Watergraafsmeer een aantal maanden als energieleveranciers voor een aantal restauratierijtuigen van de vervoerder. De 1751 belandt in de rijdende dienst en gaat in december 2023 definitief over naar TCS. Railexperts gebruikt de 1766 als onderdelenleverancier voor de drie rijvaardige voormalige 1600-en. In november 2024 gaat ook de 1770 van DC Tractie als onderdelenleverancier over naar Railexperts.

Loopbaan ‘nieuwe’ 1600-en Railexperts

De nieuwe aanwinsten van Railexperts zijn in een periode van ruim tien jaar in diverse uitvoeringen bij verschillende vervoerders actief. In december 2008 neemt Railmotion de overbodige 1606-1610 en 1617-1621 van Railion over. Het bedrijf verhuurt de 1606, 1609, 1619 en 1621 vervolgens aan ACTS. Hierbij behouden de locomotieven hun NS-huisstijl en -nummer.

In februari 2011 maakt de naam ACTS plaats voor die van het nieuwe moederbedrijf HUSA Transportation Railway Services Nederland B.V.. De vier rijdende locomotieven van de serie 1600 krijgen diezelfde maand de oranje-blauwe kleurstelling van de vervoerder.

Begin 2014 stopt HTRS met het vervoer per spoor. De 1606 en 1609 gaan in februari dat jaar over naar Rotterdam Rail Feeding. De 1619 en 1621 gaan enkele maanden later, samen met de resterende pluklocs, over Jacko Fijn Techniek. Het bedrijf verkoopt de 1618, 1619 en 1621 begin 2015 aan EETC. De resterende exemplaren komen uiteindelijk nooit in dienst en zijn in maart dat jaar gesloopt. De 1621 verschijnt al snel in de donkerrode kleurstelling voor de wintersporttreinen van de vervoerder. In april 2015 staakt EETC Vakantietreinen echter alle activiteiten.

EETC blijft nog wel enkele jaren als voertuighouder bestaan en laat uiteindelijk ook de 1618 en 1619 opknappen. Het bedrijf verhuurt de locs samen met de 1621 vanaf december 2015 Captrain. De bedrijfsvaardige 1621 rijdt de eerste weken nog in de EETC-kleurstelling. In januari 2016 verschijnt de loc in de Captrain-huisstijl, lichtgrijs met groene accenten, op de baan. De 1619 is de daaropvolgende dagen opgeknapt en voorzien van de opvallende rood-zwart-zilveren kleurstelling van Raillogix, het bedrijf waarvoor Captrain autovervoer uitvoert.

De 1618 is eind 2016, begin 2017 in Zutphen opgeknapt en krijgt een kleurstelling die lijkt op die van de 1619. Waar de roosters van de 1619 zwart blijven, zijn die van de 1618 rood uitgevoerd. In tegenstelling tot de 1619 en 1621, die in 2008 als actieve locs overgaan naar Railmotion, staat de 1618 al sinds 2000 terzijde. De loc komt zo begin februari 2017 na maar liefst zeventien jaar stilstand weer in dienst.

Per 1 januari 2018 gaan de drie locomotieven over naar verhuurder Rail Rolling Stock. De 1621 gaat al in datzelfde voorjaar terzijde. Een jaar later gaat ook de 1619 buiten dienst. De 1618 is tenslotte in september 2020 weer ingeleverd bij Rail Rolling Stock. Sindsdien staan de locomotieven in Amersfoort opgesteld.

Ongeveer tegelijkertijd met het drietal schaft Rail Rolling Stock ook de voormalige NS-loc 1832 aan. De loc rijdt vanaf 2012 in een zwart-wit geblokte kleurstelling voor HSL Logistik. In april 2017 trekt de ILT de licentie van de vervoerder in. De locomotief is hierna niet meer ingezet.

Eén van de nieuwe aanwinsten van Railexperts is de 1618. De loc is van 2000 tot 2017 niet ingezet en heeft daardoor nog van relatief weinig kilometers op de teller. Bovendien is de loc als laatste voormalige 1600 van Rail Rolling Stock gereviseerd. Op de foto boven dit artikel brengt de loc 1618 op 6 mei 2017 in dienst van Captrain het in Haarlem gereviseerde Noorse treinstel 73007 naar Bad Bentheim. De opvallende combinatie rijdt hier bij Zenderen.