Twents Ros na bijna 7 jaar alweer van het spoor

De komst van nieuwe vervoerders zorgt na de eeuwisseling al snel voor meer kleur op het spoor naast het NS-geel. Terwijl de meeste vervoerders in eerste instantie eigen kleurschema's hanteren, bepalen opdrachtgevers tegenwoordig steeds vaker het uiterlijk van de trein. Dit zorgt in 2007 al voor twee rode LINT-treinstellen, speciaal voor de lijn Almelo - Mariënberg. De verbinding Zutphen - Oldenzaal zorgt echter voor de meeste wisselingen. In 2003 verschijnen hier in eerste instantie de hoofdzakelijk gele LINT-treinstellen van Syntus. Tien jaar later zijn stellen in het rood gestoken, compleet met Twents Ros. Nog geen vier jaar later worden de eerste LINT-en Blauwnet-blauw. Hierna wordt bekend dat de verbinding vanaf 2023 onder RRReis valt en de huisstijl wit met paarse, blauwe en groene tinten wordt. Desondanks zijn de laatste rode stellen begin 2020 alsnog blauw gestickerd.

Treinstellen 45, in de donkerrode Twents kleurstelling en 30 in originele kleurstelling, zijn op 11 november 2012 halverwege Eefde en Almen onderweg van Zutphen naar Oldenzaal.Nadat eind jaren '80 de laatste Plan E-rijtuitgen uit dienst gaan, rijdt het complete materieelpark van NS in de bekende gele huisstlijl rond. Alleen buitenlands materieel en een enkel treinstel met totaalreclame zorgt nog voor enige variatie. Ook de komst van de eerste nieuwe vervoerders zorgt in de reizigersdienst niet direct voor andere kleuren. Pas na de eeuwwisseling komen de rode GTW-treinstellen van Arriva en de blauwe Protos van Connexxion op het spoor. Hierna volgen meer vervoerders en kiezen ook de regionale opdrachtgevers voor verschillende kleurstellingen.

In mei 2014 is de oude Twents-bestickering van 44 en 45 verwijderd. De 45 verschijnt hierna enkele weken in de reizigersdienst. Op 9 mei 2014 staat het treinstel in Zutphen.Het baanvak met de meeste kleurwisselingen is misschien wel de verbinding Zutphen - Oldenzaal. Na de overname door Syntus in 2003 verschijnen hier de LINT-treinstellen. De treinstellen zijn eerste instantie nog hoofdzakelijk in het klassieke 'openbaar vervoer geel' gestoken. In mei 2011 wint Syntus opnieuw de concessie voor de exploitatie van de verbinding. Voor de dienst op het baanvak worden negen treinstellen grondig opgeknapt en voorzien van een nieuwe motor. Ook krijgen de stellen een nieuw interieur met een toilet, extra fietsplaatsen, twee rolstoelplaatsen en diverse oplaadpunten. De treinstellen krijgen een verkeersrode kleurstelling met witte deuren. Naast de cabines verschijnen gestileerde afbeeldingen van het Twentse Ros. In mei 2013 komt de 36 als eerste gemoderniseerde LINT weer in dienst. De nieuwe kleurstelling is feitelijk de opvolger van de oude donkerrode Twents-huisstijl die al sinds 2007 op treinstellen 44 en 45 te zien is. Het duo rijdt sinds dat jaar min of meer standaard tussen Almelo en Mariënberg. Hoewel Connexxion verantwoordelijk is voor de exploitatie van het traject, voert Syntus de treindienst uit. In mei 2014 is de oude donkerrode bestickering van beide stellen verwijderd. Terwijl de 44 direct naar Duitsland gaat voor de modernisering, rijdt de ontstickerde 45 nog enkele weken in de reizigersdienst.

Ter gelegenheid van het 85-jarig bestaan van de NVBS zijn op 8 oktober 2016 verschillende treinstellen van verschillende vervoerders op de VSM-lijn te zien. In de ochtend vindt in Beekbergen een line-up van de treinstellen plaats. Van links naar rechts zijn Arriva 257, Veolia 358, Breng 5048 en Syntus 40 te zien. Op 9 maart 2014 is Syntus LINT 39 tussen Almen en Eefde onderweg naar Zutphen. Op 24 februari 2018 brengt Shunter-loc 203 102 Blauwnet-LINT 38 na een revisie in Rotterdam over naar Hengelo. De combinatie rijdt hier de IJsselbrug bij Deventer op. Het gestileerde witte Twentse Ros zo als het van mei 2013 tot februari 2020 op de verkeersrode treinstellen van Syntus te zien is. Treinstel 40 in Apeldoorn op 8 oktober 2016.

In Zutphen vertrekken de treinen naar Twente en de Achterhoek decennialang van de sporen 1b en 2b. Het NS- en later Syntus-geel heeft op 15 maart 2014 inmiddels plaatsgemaakt voor de rood-witte kleurstelling van Syntus en Arriva. Links op de foto staat Syntus-LINT 40 gereed voor vertrek naar Oldenzaal, terwijl rechts Arriva-GTW 254 klaarstaat als stoptrein naar Winterswijk.Drie jaar nadat de 45 als laatste treinstel in de rode Twents-bestickering op de baan verschijnt, wordt het stel als eerste in de blauwe kleurstelling van het zogenaamde Blauwnet bestickerd. Begin november 2017 verschijnt het treinstel in de kleuren van het Overijsselse openbaar vervoer op de baan. Tegelijkertijd maken de logo's van Syntus plaats voor die van Keolis. De daaropvolgende weken krijgen nog enkele stellen de blauwe kleurstelling. Door de hoge defectenstand van het kleine materieelpark blijven de 40, 43 en 44 tot begin 2020 in de rode kleurstelling rijden. Wel verschijnt eind 2018 de naam Blauwnet op de treinen. In de eerste twee maanden van 2020 is echter ook dit drietal in de werkplaats van Transit Oost in Winterswijk in een blauw jasje gestoken.

Intussen wordt ruim een jaar na de start van Blauwnet bekend dat de spoorlijn Zutphen - Oldenzaal als eerste spoorlijn van de nieuwe RRReis-concessie van de provincies Gelderland, Overijssel en Flevoland wordt aanbesteed. De huisstijl van de nieuwe opdrachtgever is wit met paarse, blauwe en groene tinten. De is kans groot dat de Linten nog één keer een andere kleur krijgen om, ongeacht de vervoerder, het reizigersvervoer tussen het ingaan van de concessie in 2023 en de geplande elektrificatie rond 2026 te verzorgen.