Eerste waterstoftrein in Nederland

Op woensdag 26 februari 2020 komt in opdracht van de provincie Groningen voor het eerst een treinstel dat wordt aangedreven door waterstof in Nederland aan. Het treinstel van het type Coradia iLint van Alstom wordt door een locomotief van Bad Bentheim naar de Arriva-werkplaats in Leeuwarden gebracht. Het stel rijdt vanaf 27 februari op eigen kracht enkele weken in de nachtelijke uren een aantal testritten tussen Groningen en Leeuwarden. Op zaterdag 7 maart is het treinstel op het Groningse hoofdstation door pers en publiek te bezichtigen.

Zijaanzicht van Coradia iLint 654 102 tijdens de publieksdag in Groningen.De treinstellen van het type iLint rijden vanaf september 2018 in de reizigersdienst tussen Buxtehunte, Bremerhaven en Cuxhaven. De stellen zijn door Alstom en het Duitse Aerospace Center ontwikkeld op basis van de bestaande treinstellen van het type LINT 54. Op het dak komen twee opslagtanks voor waterstof. De waterstof wordt door brandstofcellen omgezet in elektrische energie. Vrijgekomen energie wordt samen met remenergie in accu's aan de onderkant van de trein opgeslagen. Deze energie kan vervolgens gebruikt worden bij het accelereren. De actieradius van de stellen is 600 tot 1000 kilometer. De maximale snelheid is 140 km/u. De treinstellen hebben 150 zitplaatsen en evenzoveel staplaatsen.

Aan de buitenzijde van de iLints is duidelijk aangegeven dat de stellen op waterstof rijden. Groningen, 7 maart 2020.In 2014 bestellen de deelstaat Nedersaksen, de Verkehrsverbund Rhein-Ruhr, de deelstaat Baden-Württemberg en de Rhein-Main-Verkehrsverbund bij Alstom in totaal 41 treinstellen van het type Coradia iLint. In 2016 zijn de eerste treinstellen gereed. Na een uitgebreid proefbedrijf in 2017 en 2018 gaan de eerste stellen op 17 september 2018 in vaste dienst tussen Buxtehunte, Bremerhaven en Cuxhaven rijden. Hiermee gaat de eerste treindienst op waterstof ter wereld van start.

Ook het interieur is geïnspireerd op waterstof. Groningen, 7 maart 2020.De ontwikkelingen van de waterstoftreinen wordt ook in de noordelijke provincies nauwlettend gevolgd. Op de regionale baanvakken van Groningen en Friesland rijdt nog altijd een groot aantal dieseltreinstellen. Naast de elektrificatie van deze baanvakken, kijken de provincies ook naar andere alternatieven. Eén van de alternatieven is het gebruik van waterstof als brandstof. De provincie Groningen en ProRail halen in februari 2020 na de nodige voorbereidingen één van de waterstoftreinen uit Duitsland. Samen met Alstom, vervoerder Arriva, energieleverancier Engie en de onafhankelijke testorganisatie DEKRA rijdt treinstel 654 102 tussen 27 februari en 11 maart in de nachtelijke uren een aantal testritten tussen Leeuwarden en Groningen. Na een rit om de detectie te testen, rijdt het treinstel voornamelijk op basis van de normale dienstregeling van stop- en sneltreinen.

Tijdens de testritten wordt onder andere gekeken naar het brandstofgebruik en het tanken, in dit geval nog bij een mobiel laadstation op het emplacement van Leeuwarden. Ook wordt gekeken of het treinstel de dienstregeling kan rijden. Tijdens de testritten is alleen bemanning aan boord. Om de pers en het publiek kennis te laten maken met de nieuwe trein is op 7 maart op het Groningse hoofdstation een publieksdag georganiseerd. Op 11 maart keert het treinstel weer huiswaarts.