NS en ProRail starten 21 maart 2020 basisdienstregeling

Op 16 maart 2020 geeft premier Rutte in zijn toespraak aan dat het coronavirus voorlopig nog in Nederland aanwezig blijft. Om het land deze hele periode bereikbaar houden, maken ProRail en NS een dag later bekend om vanaf 21 maart 2020 met een zogenoemde basisdienstregeling te starten. De nooddienstregeling bestaat voornamelijk uit sprinters die op alle trajecten tweemaal per uur alle stations aandoen. Op trajecten waar maar één trein per uur rijdt, blijft dat het geval. Ook rijden op enkele verbindingen nog intercity's. Intercity Direct de nachttreinen en een groot aantal internationale treinen rijdt niet. Ook de meeste regionale vervoerders passen hun dienstregeling aan.

De speciale basisdienstregeling zoals gepubliceerd door NS.Als gevolg van overheidsmaatregelen tegen verspreiding van het coronavirus daalt het aantal treinreizigers half maart met maar liefst 90% ten opzichte van normale werkdagen. Daarnaast neemt het ziekteverzuim bij zowel NS als ProRail toe. Vanaf 13 maart schrapt NS al diverse spitsdiensten. De daaropvolgende week worden al steeds meer treinen en treindiensten opgeheven. Om de reizigers die afhankelijk zijn van de trein de komende periode een voorspelbare en betrouwbare treindienst te bieden en om het personeel in te zetten waar dat nodig is, hebben beide bedrijven voor het hoofdrailnet een zogenoemde basisdienstregeling opgesteld:

•    Vanaf elk station in Nederland rijden twee treinen per uur, in alle richtingen;
•    Alleen vanaf stations waar nu per richting één keer per uur een trein vertrekt, blijft dit zo;
•    Op de verbindingen Schiphol-Venlo, Arnhem-Den Helder, Maastricht-Eindhoven en Enschede-Utrecht blijven intercity's rijden, omdat op delen van deze trajecten geen reguliere sprinterdienst is. Daarnaast rijden onder andere nog intercity's tussen Amsterdam en Amersfoort en tussen Amsterdam en Enkhuizen.
•    Op andere trajecten rijden sprinters die op elk tussengelegen station stoppen;
•    De Intercity Direct, de Intercity Den Haag-Eindhoven en de nachttreinen rijden niet;

De opgestelde dienstregeling zorgt voor zo'n 35% van het aantal zitplaatsen ten opzichte van de normale dienstregeling. Om te zorgen dat reizigers een minimale afstand tot elkaar kunnen bewaren, wordt de capaciteit dagelijks gemonitord.

Ook de internationale treinen rijden volgens een sterk aangepaste dienstregeling, afhankelijk van het beleid in het buitenland en de beschikbare capaciteit. Zo rijdt de IC Brussel vanaf 20 maart alleen tussen Rotterdam, Breda en Antwerpen. De Thalys rijdt tweemaal daags tussen Amsterdam en Parijs en is alleen toegankelijk met een speciaal vooraf ingevuld formulier. De Eurostar en IC Berlijn rijden niet meer van en naar Nederland. De ICE's tussen Amsterdam en Frankfurt rijden nog maar viermaal per dag. Één treinpaar rijdt van en naar Basel. Ook de regionale internationale treindiensten zijn aangepast. Tussen Maastricht en Liège rijden helemaal geen treinen meer.

De Blauwnettreinen van Arriva en Keolis blijven vooralsnog de normale dienstregeling rijden. Op 12 maart 2020, voorlopig de laatste dag met normale reizigersaantallen, zijn Keolis-stellen 7301 en 7403 bij Hengelo onderweg als stoptrein van Zwolle naar Enschede.Ook de andere vervoerders passen hun dienstregeling aan. Zo is op diverse regionale lijnen de dienstregeling gehalveerd. Arriva rijdt vanaf woensdag 18 maart op alle trajecten in Groningen en Friesland min of meer de zondagsdienstregeling. In Limburg en op de Vechtdallijnen rijdt de vervoerder de zaterdagse dienstregeling. Op de Gelderse lijnen rijden de treinen de geplande dienstregeling. Ook bij Keolis rijden de treinen vooralsnog de normale dienstregeling. De meeste treinen van beide vervoerders zijn bovendien ingekort.

Bij Connexxion vervalt vanaf 19 maart de pendeldienst Amersfoort - Barneveld Zuid v.v. en vanaf 23 maart vervallen de Breng-treinen tussen Arnhem en Doetinchem. Qbuzz staakt de pendeldienst Dordrecht - Gorinchem v.v.

Eén van de weinige diensten waar vanaf 21 maart 2020 nog intercity's rijden, is tussen Utrecht en Enschede. Op 28 augustus 2017 is treinstel 4221 bij Colmschate onderweg naar Enschede.Op stations blijft, waar mogelijk, één verkooppunt open voor reizigers en de NS-medewerkers die aan het werk zijn. Dit zijn voornamelijk de AH to Go winkels. Waar deze niet aanwezig zijn, is dit een Kiosk. Deze is op de andere stations gesloten. Huurders van andere winkels op stations maken zelf de afweging of zij hun winkel open houden. De toiletten en minimaal één fietsenstalling blijven open. Buiten Amsterdam Centraal gaan de bagagekluizen buiten gebruik.

De gewijzigde dienstregeling betekent voor een groot aantal reizigers een langere reistijd en vaker overstappen. Ga goed voorbereid op reis en kijk voor vertrek in de reisplanner. Gezien de omstandigheden is deze voorlopig één dag van tevoren bijgewerkt.

Lees hier het persbericht van ProRail

Lees hier het persbericht van NS

Update: Vanaf 30 maart 2020 bedient Arriva alle trajecten nog maar eenmaal per uur. Tussen Arnhem en Doetinchem vult Breng de treindienst op werkdagen tot 19:00u aan tot een halfuursdienst.