Op 31 januari 2022 vertrekt om 20:45u de laatste Rhein-IJssel-Express van Abellio vanuit Arnhem naar Duisburg. Twee maanden eerder maakt de NS-dochter bekend dat het bedrijf per 1 februari 2022 alle activiteiten onder de vlag van Abellio NRW staakt. Naast de RE19 gaat die dag ook de exploitatie van de andere verbindingen van de vervoerder in de deelstaat Nordrhein-Westfalen over naar andere bedrijven.

Abellio ontstaat als commerciële speler op de Duitse spoorwegmarkt uit de Essener Versorgungs- und Verkehrsgesellschaft mbH (EVV). In 2008 neemt NS-dochter NedRailways B.V. het grootste deel van de aandelen over om de internationale activiteiten verder uit te breiden. NS wijzigt de naam van het in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland opererende NedRailways niet veel later in Abellio Transport Holding B.V. Het bedrijf wint diverse regionale aanbestedingen in Duitsland, waaronder een belangrijk deel van de verbindingen in de deelstaat Nordrhein-Westfalen. Vanaf april 2017 rijdt de vervoerder ook de nieuwe grensoverschrijdende Rhein-IJssel-Expres tussen Arnhem en Düsseldorf.

Intussen kent Abellio Transport Holding B.V. zowel in Duitsland als in het Verenigd Koninkrijk al jaren financiële problemen. Zo lijdt de Duitse tak door verschillende omstandigheden in 2020 al een verlies van 147 miljoen euro. Zonder wijzigingen in het beleid, dreigen de verliezen nog jaren aan te houden. Dit gegeven is voor de belanghebbende autoriteiten aanleiding om zich steeds meer met het beleid van de vervoerder te bemoeien. Zo wordt in juli 2021 al bekend dat de bedrijfsactiviteiten van Abellio GmbH en NS worden ontvlochten.

Nadat blijkt dat de partijen in Nordrhein-Westfalen er niet binnen de gestelde termijnen uitkomen, maakt Abellio NRW op 30 november 2021 bekend dat het bedrijf per 1 februari 2022 alle activiteiten in de deelstaat staakt. Enkele dagen voor de bekendmaking is al bekend dat de drie belanghebbende vervoersautoriteiten Zweckverband Nahverkehr Rheinland (NVR), Zweckverband Nahverkehr Westfalen-Lippe (NWL) en Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR) de lopende contracten met het verlieslijdende Abellio zullen ontbinden. Op 30 november valt de genadeklap wanneer blijkt dat het bedrijf zelf niet mag meebieden op een noodcontract voor de vijf concessies in de deelstaat.

NVR, NWL en VRR maken begin december bekend dat de verbindingen van Abellio per 1 februari 2022 worden verdeeld over DB Regio, National Express en VIAS Rail. Laatstgenoemde vervoerder neemt onder andere de exploitatie van de RE19 tussen Düsseldorf en Emmerich over. Omdat VIAS zelf nog niet op het Nederlandse spoorwegnet is toegelaten, rijdt de vervoerder onder de licentie van Eurobahn naar Arnhem.

Op 6 april 2017 wordt de 25 2304 nog als 'eerste' RE19 onder grote belangstelling en met de nodige ceremoniële activiteiten officieel op Arnhem Centraal ontvangen.

Abellio Rail NRW is tot 1 februari 2022 een van de grootste private spoorwegmaatschappijen in Nordrhein-Westfalen. Het bedrijf heeft ruim 1.000 medewerkers in dienst. Het bedrijf start in december 2005 met de exploitatie van de RB 40 ‘Ruhr-Lenne-Bahn’ en de RB 46 ‘Glückauf-Bahn’, onderdeel van het Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR). In 2007 volgt het Ruhr-Sieg-net met de lijnen RE 16 ‘Ruhr-Sieg-Express’ en RB 91 ‘Ruhr-Sieg-Bahn’. In december 2013 is ‘Der Müngstener’, van Wuppertal via Remscheid naar Solingen aan het netwerk toegevoegd. Sinds december 2016 exploiteert Abellio ook het Niederrhein-net met de lijnen RE 19 ‘Rhein-IJssel-Express’, de RE 19a ‘Der Bocholter’ en de RB 35 ‘Emscher-Niederrhein-Bahn’. In december 2019 volgt nog een groot aantal een aantal S-bahnlijnen en regionale lijnen in het Ruhrgebied.


Op deze pagina meer informatie over de overgang van de Abellio-lijnen naar de verschillende vervoerders.

Abellio in Nederland

In december 2016 neemt NS-dochter Abellio de Duitse concessie Niederrhein over van DB Regio. Voor de treindiensten Mönchengladbach – Wesel en Düsseldorf – Emmerich bestelt het bedrijf in de zomer van 2013 twintig vijfdelige FLIRT3-treinstellen. Zeven van de twintig stellen zijn bovendien aangepast om op het Nederlandse spoorwegnet te kunnen rijden. In de loop van 2016 rijden de grijs-zwarte stellen met rode deuren diverse proefritten door Nederland. Hierbij rijden ze onder andere over de Betuweroute. Begin april 2017 trekt Abellio de RE19 als Rhein-IJssel-Express van Düsseldorf naar Emmerich door naar Zevenaar en Arnhem. Hiermee is de internationaal opererende NS-dochter ook op Nederlands grondgebied te zien. Binnenlandse reizigers dienen echter in- en uit te checken bij Arriva.

VIAS blijft de treindienst naar Arnhem na de overname van de exploitatie op 1 februari 2022 met de zeven multicourante treinstellen uitvoeren. In januari maken de logo’s van Abellio op enkele treinstellen al plaats voor die van de nieuwe vervoerder. Opvallend genoeg verdwijnen niet alleen de logo’s van de treinstellen, maar zijn ook de kaartautomaten van Abellio diezelfde maand van de stations Arnhem Centraal en Zevenaar verwijderd.

Over VIAS

VIAS GmbH is in augustus 2005 opgericht door de Stadtwerke Verkehrsgesellschaft Frankfurt am Main mbH (VGF) en de Rurtalbahn GmbH (RTB) uit Düren. Beide bedrijven beheren de helft van de aandelen. In 2010 neemt de Duitse dochteronderneming van de Deense spoorwegen, Danske Statsbaner Deutschland GmbH de aandelen van VGF over. VIAS Rail exploiteert onder andere sinds december 2005 het ruim 200 kilometer lange netwerk van de Oberwaldbahn. Vijf jaar later komt hier de Rechte Rheinstrecke bij en in december 2011 volgt de Pfungstadtbahn.

Sinds eind 2017 is VIAS Rail ook voor Verkehrsverbund Rhein-Ruhr in Nordrhein-Westfalen actief. Op 1 februari 2022 neemt VIAS Rail in die deelstaat drie verbindingen van Abellio over, waaronder de RE19 tussen Düsseldorf en Arnhem.

Meer informatie op vias-online.de

Op de foto boven dit artikel rijdt Abellio-treinstel 25 2305 op 21 juli 2017 als RE19 uit Düsseldorf door Arnhem Velperpoort naar einbestemming Arnhem Centraal. Op de foto hieronder staat treinstel 25 2301 met VIAS-logo’s op 12 februari 2022 op Arnhem Centraal klaar voor vertrek naar Düsseldorf.