Op 30 november 2021 maakt NS-dochter Abellio bekend dat het bedrijf op 31 januari 2022 alle activiteiten die onder de vlag van Abellio NRW staakt. Het bedrijf is in Nederland vooral bekend door de RE19 van Arnhem naar Düsseldorf. Naast deze verbinding gaan op 1 februari 2022 ook de andere verbindingen van Abellio in de deelstaat Nordrhein-Westfalen over naar een andere vervoerder.

Abellio ontstaat als commerciële speler op de Duitse spoorwegmarkt uit de Essener Versorgungs- und Verkehrsgesellschaft mbH (EVV). In 2008 neemt NS-dochter NedRailways B.V. het grootste deel van de aandelen over om de internationale activiteiten verder uit te breiden. NS wijzigt de naam van het in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland opererende NedRailways niet veel later in Abellio Transport Holding B.V. Het bedrijf wint diverse regionale aanbestedingen in Duitsland, waaronder een belangrijk deel van de verbindingen in de deelstaat Nordrhein-Westfalen. In april 2017 komt hier de grensoverschrijdende Rhein-IJssel-Expres tussen Arnhem en Düsseldorf bij. In december 2019 neemt de vervoerder nog enkele lijnen van de S-Bahn Rhein-Ruhr over van DB Regio.

Intussen kent Abellio Transport Holding B.V. zowel in Duitsland als in het Verenigd Koninkrijk al jaren financiële problemen. Zo lijdt de Duitse tak door verschillende omstandigheden in 2020 al een verlies van 147 miljoen euro. Zonder wijzigingen in het beleid, dreigen de verliezen nog jaren aan te houden. Dit gegeven is voor de belanghebbende autoriteiten aanleiding om zich steeds meer met het beleid van de vervoerder te bemoeien. Zo wordt in juli 2021 al bekend dat de bedrijfsactiviteiten van Abellio GmbH en NS worden ontvlochten.

Nadat blijkt dat de partijen in Nordrhein-Westfalen er niet uitkomen binnen de gestelde termijnen, maakt Abellio NRW op 30 november 2021 bekend dat het bedrijf per 31 januari 2022 alle activiteiten in de deelstaat staakt. Enkele dagen eerder wordt al bekend dat de drie belanghebbende vervoersautoriteiten Zweckverband Nahverkehr Rheinland (NVR), Zweckverband Nahverkehr Westfalen-Lippe (NWL) en Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR) de lopende contracten met het verlieslijdende Abellio zullen ontbinden. Op 30 november valt de genadeklap wanneer blijkt dat het bedrijf zelf niet mag meebieden op een noodcontract voor de vijf concessies in de deelstaat. NVR, NWL en VRR gaan nu op zoek naar andere vervoerders die de treindiensten en het personeel van Abellio NRW per 1 februari 2022 kunnen overnemen. Mocht het niet binnen deze korte termijn lukken, dan zal waarschijnlijk alsnog een beroep worden gedaan op Abellio.

Abellio in Nederland

In december 2016 neemt NS-dochter Abellio de Duitse concessie Niederrhein over van DB Regio. Voor de treindiensten Mönchengladbach – Wesel en Düsseldorf – Emmerich bestelt het bedrijf in de zomer van 2013 twintig vijfdelige FLIRT3-treinstellen. Zeven van de twintig stellen zijn aangepast voor het Nederlandse spoorwegnet. In de loop van 2016 rijden de grijs-zwarte stellen met rode deuren diverse proefritten door heel Nederland. Hierbij rijden ze zelfs over de Betuweroute. Begin april 2017 trekt Abellio de RE19 als Rhein-IJssel-Express van Düsseldorf naar Emmerich door naar Zevenaar en Arnhem. Hiermee is de internationaal opererende NS-dochter ook op Nederlands grondgebied te zien. Binnenlandse reizigers dienen echter in- en uit te checken bij Arriva. Het ligt voor de hand dat de opvolger van Abellio in februari 2022 ook de multicourante treinstellen overneemt om de treindienst naar Arnhem uit te voeren.


Update 10 december 2021: De verbindingen van Abellio worden per 1 februari 2022 verdeeld over DB Regio, National Express en VIAS. Laatstgenoemde vervoerder neemt onder andere de exploitatie van de RE19 tussen Düsseldorf en Emmerich over. Het is nog niet bekend of VIAS tijdig een licentie voor het Nederlandse spoorwegnet heeft, zodat de treinen ook naar Arnhem kunnen doorrijden.

Abellio GmbH is de Duitse dochteronderneming van de Nederlandse Abellio Transport Holding B.V., onderdeel van NS. Het bedrijf is in Duitsland een van de grotere private regionale vervoerders. De activiteiten zijn onderverdeeld in Abellio Rail NRW GmbH in Hagen, Abellio Rail Mitteldeutschland GmbH in Halle, Abellio Rail Baden-Württemberg GmbH in Stuttgart en WestfalenBahn GmbH in Bielefeld.

Abellio Rail NRW is een van de grootste private spoorwegmaatschappijen in Nordrhein-Westfalen. Het bedrijf heeft ruim 1.000 medewerkers in dienst. Het bedrijf start in december 2005 met de exploitatie van de RB 40 ‘Ruhr-Lenne-Bahn’ en de RB 46 ‘Glückauf-Bahn’, onderdeel van het Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR). In 2007 volgt het Ruhr-Sieg-net met de lijnen RE 16 ‘Ruhr-Sieg-Express’ en RB 91 ‘Ruhr-Sieg-Bahn’. In december 2013 wordt de historische lijn S 7, ‘Der Müngstener’, van Wuppertal via Remscheid naar Solingen aan het netwerk toegevoegd. Sinds december 2016 exploiteert Abellio ook het Niederrhein-net met de lijnen RE 19 ‘Rhein-IJssel-Express’, de RE 19a ‘Der Bocholter’ en de RB 35 ‘Emscher-Niederrhein-Bahn’. Op 6 april 2017 van Emmerich doorgetrokken naar Arnhem en komen de treinen van de NS-dochter ook in Nederland. In december 2019 volgt nog een groot aantal een aantal S-bahnlijnen en regionale lijnen in het Ruhrgebied.

Update 23 januari 2022: Omdat de overgang van Abellio naar Vias schijnbaar nogal complex is, wordt de treindienst tussen Emmerich en Arnhem Centraal op 31 januari 2022 al voor 21:00u gestaakt:

Op de foto boven dit artikel zijn Abellio-treinstellen 25 2301 en 25 2305 op 8 april 2017 in Zevenaar te zien. Vooral in de eerste weken van de grensoverschrijdende ritten van de RE19 verloopt de inzet van de multicourante treinstellen nog niet vlekkeloos. Het linker stel staat die dag dan ook enkele uren stil op het station.