16 juli 2024

In december 2025 gaat de nieuwe concessie voor de vervoerregio Achterhoek-Rivierenland van start. Vanaf eind februari kunnen vervoerders die interesse hebben zich inschrijven. Belangrijke eisen van opdrachtgever provincie Gelderland zijn de inbouw van toiletten in het bestaande materieel en de implementatie van de RegioExpres in de dienstregeling. In juli 2024 wordt bekend dat Arriva, EBS en Keolis in de race zijn voor de concessie.

Op 22 februari 2024 start de provincie Gelderland de aanbesteding voor het openbaar vervoer in het vervoergebied Achterhoek-Rivierenland. De daaropvolgende maanden kunnen geïnteresseerde vervoerders zich inschrijven. Op dinsdag 16 juli 2024 sluit de inschrijving en wordt bekend dat Arriva, EBS en Keolis kans maken om vanaf december 2025 de treinen en bussen in de regio te gaan rijden. De provincie hoopt op 8 oktober 2024 de (nieuwe) vervoerder bekend te maken.

Concessie Achterhoek – Rivierenland

De concessie Achterhoek-Rivierenland bevat de treindiensten op de volgende trajecten:

  • Arnhem – Doetinchem – Winterswijk
  • Arnhem – Tiel
  • Apeldoorn – Zutphen
  • Zutphen – Winterswijk

De treindiensten op deze trajecten en de busdiensten in de regio worden momenteel uitgevoerd door Arriva. Daarnaast wordt de concessie van de Stadsregio Arnhem-Nijmegen, die inmiddels onder verantwoording van de provincie valt, aan de concessie Achterhoek-Rivierenland toegevoegd. De busdiensten van deze concessie en de treindienst Arnhem – Doetinchem worden nu nog onder de merknaam Breng uitgevoerd door Hermes.

RegioExpress en RRReis

Het nieuwe vervoerscontract moet in december 2025 ingaan en is tien jaar geldig, met een mogelijkheid voor zeven jaar verlenging. Een belangrijke voorwaarde uit het Programma van Eisen is dat de vervoerder in deze periode zorgt voor toiletten in de treinen. Uitgangspunt is dat de bestaande GTW-treinstellen van Arriva en Breng die nu op betreffende verbindingen rijden, ook worden ingezet door de nieuwe vervoerder.

De huidige dienstregeling vormt de basis voor de nieuwe concessie. Daarnaast moet de nieuwe vervoerder de komst van de zogenaamde RegioExpres mogelijk maken. De extra sneltrein tussen Arnhem en Doetinchem moet elk uur gaan rijden zodra het spoor tussen Didam en Doetinchem de Huet hiervoor is aangepast.

Alle bussen, buurtbussen en treinen gaan bij het ingaan van de nieuwe concessie rijden onder de merknaam RRReis, het gezamenlijke vervoersmerk van de provincies Flevoland, Gelderland en Overijssel.

Arriva rijdt momenteel de meeste gedecentraliseerde treindiensten. Naast de regio Achterhoek-Rivierenland rijdt de vervoerder de regionale treinen in de provincies Fryslân, Groningen en Limburg, op de Drents-Overijsselse Vechtdallijnen en tussen Zutphen en Oldenzaal. Keolis rijdt de regionale treindiensten van Zwolle naar Kampen en Enschede en tussen Amersfoort en Ede-Wageningen. Wanneer het bedrijf de concessie wint, betekent dit min of meer de terugkeer van Syntus op de Gelderse diesellijnen. De naam Syntus maakt in 2016 echter plaats voor die van het Franse moederbedrijf. Voor EBS zou het winnen van de aanbesteding de eerste stap op het Nederlandse spoor betekenen.

De treindiensten van de huidige concessie Achterhoek-Rivierenland zijn rond de eeuwwisseling gedecentraliseerd en kennen na het vertrek van NS de volgende vervoerders:

  • Arnhem – Doetinchem:
    juni 2001 – december 2012: Syntus
    december 2012 – heden: Arriva & Breng
  • Doetinchem – Winterswijk:
    mei 1999 – december 2012: Syntus
    december 2012 – heden: Arriva
  • Arnhem – Tiel:
    april 2005 – december 2012: Syntus
    december 2012 – heden: Arriva
  • Apeldoorn – Zutphen:
    december 2003 – december 2012: RegioNS
    december 2012 – heden: Arriva
  • Zutphen – Winterswijk:
    mei 1999 – december 2012: Syntus
    december 2012 – heden: Arriva
Op 22 juli 2017 rijdt Arriva-treinstel 366 als stoptrein van Winterswijk naar Arnhem Centraal over de Oude IJssel bij Doetinchem. De oversteek van de rivier blijft ook na de komst van de RegioExpres enkelsporig.

Lees meer over de aanbesteding op de website van de provincie Gelderland.

Meer over de RegioExpres is te vinden op de speciale projectpagina van de provincie.

Op de afbeelding hierboven een impressie van een GTW-treinstel in de huisstijl van RRReis. Bron: Brandguide.rrreis.nl

Op de foto boven dit artikel: De Breng-treinstellen zijn vrijwel nooit buiten hun vaste baanvak Arnhem – Doetinchem te zien. Vanaf half augustus 2019 huurt Arriva echter enige tijd twee Breng-treinstellen van Connexxion. De stellen rijden voornamelijk op de Betuwelijn. Treinstel 5041 is op 21 augustus 2019 ter hoogte van Dodewaard onderweg naar Tiel. Vanaf december 2025 gaan de stellen onder dezelfde vervoerder vallen als de overige treinstellen van de concessie Achterhoek-Rivierenland en zijn ze na het aanbrengen van de RRReis-huisstijl vrijwel niet meer te onderscheiden.