Nadat de RE18 tussen Heerlen, Herzogenrath en Aachen in december 2022 al regelmatig uitvalt en soms dagdelen helemaal niet rijdt, staakt de Arriva op 1 januari 2023 voor onbepaalde tijd de complete treindienst tussen Heerlen en Aachen. Na een tijdje wordt duidelijk dat de nieuwste update van het beveiligingssysteem niet goed samengaat met de Duitse apparatuur. Na ruim een week alleen bussen in te zetten, hervat de vervoerder op 9 januari de pendeldienst naar Herzogenrath. De treinen rijden vanaf 27 maart 2023 ook weer naar Aachen.
Bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling 2023 kort Arriva de zogenaamde RE18 tussen Maastricht, Heerlen, Herzogenrath en Aachen wegens personeelsgebrek in tot Heerlen – Aachen. Desondanks valt de trein in december 2022 door verschillende omstandigheden ook op het resterende traject al met grote regelmaat uit.
Op 1 januari 2023 staakt de vervoerder de complete treindienst zelfs voor onbepaalde tijd. Ditmaal is niet het personeelstekort, maar de aanpassing naar het Europese beveiligingssysteem ERTMS de voornaamste oorzaak. Voor de dienst in België hebben de acht multicourante treinstellen van de vervoerder de voorgaande periode het bijbehorende ETCS-beveiligingssysteem gekregen. Het systeem en de nieuwste software-update zorgen in Duitsland voor problemen in combinatie met de baanapparatuur op station Aachen Hbf.
Terwijl de vervoerder samen met onder andere infrabeheerder DB Netze en de softwareleverancier naar een oplossing zoekt, zijn treinreizigers aangewezen op een vervangende busdienst. Arriva meldt, tot frustratie van de reizigers, in eerste instantie alleen op dagbasis dat de treinen niet rijden. Op 6 januari 2023 maakt de vervoerder bekend wat er speelt en dat de treindienst tussen Heerlen en Herzogenrath op 9 januari 2023 wordt hervat.
Omdat er nog geen oplossing voor de problemen tussen het beveiligingssysteem en de baanapparatuur in Aachen in zicht is, duurt het enkele maanden tot bekend wordt wanneer de treindienst naar de Duitse stad weer hervat kan worden. Terwijl de leverancier van de beveiligingsapparatuur en DB Netze aan een permanente oplossing werken, wordt ook gewerkt aan een alternatief plan waarbij de treinen van Arriva in Aachen tijdelijk een ander perronspoor gaan gebruiken.
Half maart maakt de Aachener Verkehrsverbund bekend dat de RE18 vanaf 27 maart 2023 weer kan gaan rijden. De treinen rijden dan weer volgens de geplande dienstregeling tussen Heerlen en Aachen Hbf. Het is nog niet bekend wanneer de treinen weer van en naar Maastricht gaan rijden. Wel is het plan dat half december de zogenaamde Drielandentrein tussen Liège, Maastricht, Heerlen en Aachen van start gaat. Opvallend is dat Arriva zelf, net als tijdens de eerste week dat de treinen uitvallen, ook geen aandacht schenkt aan het hervatten van de treindienst.
Update: omdat de vervoerder nog altijd met een flink personeelstekort kampt, valt het grootste deel van de treinen tussen Heerlen, Herzogenrath en Aachen na het hervatten van de treindienst, net als in december 2022, opnieuw uit.

Arriva exploiteert sinds januari 2019 met acht multicourante treinstellen van het type FLIRT 3 de rechtstreekste treindienst tussen Maastricht, Heerlen en Aachen. Het is dan al de bedoeling de treinen als ‘Drielandentrein’ ook naar Liège door gaan rijden. Voor toelating in België moet Arriva de treinstellen echter eerst voorzien van ETCS. In 2022 rijden de eerste treinstellen toelatingsritten in België.
Op de foto boven dit artikel is Arriva-treinstel 556 op 4 juni 2022 bij Landgraaf onderweg van Aachen HBf naar Maastricht. In december 2022 kort Arriva de treindienst van de zogenaamde tweelandentrein in tot pendeldienst tussen Heerlen, Herzogenrath en Aachen. Sindsdien rijden nog amper op het baanvak.