Nadat de RE18 tussen Heerlen, Herzogenrath en Aachen in december 2022 al regelmatig uitvalt en soms dagdelen helemaal niet rijdt, staakt de Arriva op 1 januari 2023 voor onbepaalde tijd de complete treindienst tussen Heerlen en Aachen. Inmiddels is duidelijk dat de nieuwste update van het beveiligingssysteem niet goed samengaat met de Duitse beveiliging. Na ruim een week alleen bussen in te zetten, hervat de vervoerder op 9 januari 2023 de pendeldienst naar Herzogenrath. Het is nog niet duidelijk wanneer de treinen weer naar Aachen kunnen rijden.
Nadat de zogenaamde RE18 tussen Heerlen, Herzogenrath en Aachen in december 2022 door verschillende omstandigheden al regelmatig uitvalt en soms hele dagdelen helemaal niet rijdt, staakt de Arriva op 1 januari 2023 voor onbepaalde tijd de complete treindienst tussen Heerlen en Aachen. Ditmaal is niet het personeelstekort, maar de aanpassing naar het Europese beveiligingssysteem ERTMS de voornaamste oorzaak. Voor de dienst in België hebben de acht multicourante treinstellen van de vervoerder onlangs het bijbehorende ETCS-beveiligingssysteem gekregen. Het nieuwe systeem en de nieuwste software-update zorgen in Duitsland voor problemen in combinatie met het daar aanwezige beveiligingssysteem. Daarnaast is per 1 januari 2023 de tijdelijke toelating van de oude Nederlandse beveiligingssystemen ingetrokken.
Terwijl de vervoerder samen met onder andere de werkplaats van Stadler naar een oplossing zoekt, zijn treinreizigers aangewezen op een vervangende busdienst. De vervoerder meldt, tot frustratie van de treinreizigers, in eerste instantie alleen op dagbasis dat de treinen niet rijden.
Op 6 januari 2023 maakt Arriva bekend dat de treindienst tussen Heerlen en Herzogenrath op 9 januari 2023 hervat wordt. Reizigers naar Aachen mogen gebruikmaken van de treinen van DB Regio en National Express. De OV Chipkaart is alleen in de RB20 van DB Regio geldig. Voor de andere treinen dienen reizigers een Duits kaartje te kopen. Omdat de treinen tussen Heerlen en Herzogenrath gebruikmaken van bestaande treinpaden en lang keren in Herzogenrath niet mogelijk is, stoppen deze niet op tussenstations Landgraaf en Eygelshoven Markt. Om deze reden laat de vervoerder ook een stopbus tussen Heerlen en Herzogenrath rijden.
Omdat er nog geen oplossing voor de problemen met het beveiligingssysteem in zicht is, is niet bekend wanneer de treindienst tussen Heerlen en Aachen weer volledig opgestart kan worden.
Update: de treindienst Heerlen – Herzogenrath lijkt voornamelijk op papier weer te zijn opgestart. In werkelijkheid vallen de treinen nog met grote regelmaat uit.
Arriva exploiteert sinds januari 2019 met acht multicourante treinstellen van het type FLIRT 3 de rechtstreekste treindienst tussen Maastricht, Heerlen en Aachen. Het is dan al de bedoeling de treinen als ‘Drielandentrein’ ook naar Liège door gaan rijden. Voor toelating in België moet Arriva de treinstellen echter eerst voorzien van ETCS. In 2022 rijden de eerste treinstellen toelatingsritten in België.
Lees meer over de maatregelen onder de noemer ‘werk aan het spoor’ op de website van Arriva
Op de foto boven dit artikel is Arriva-treinstel 556 op 4 juni 2022 bij Landgraaf onderweg van Aachen HBf naar Maastricht. In december 2022 kort Arriva de treindienst van de zogenaamde tweelandentrein in tot pendeldienst tussen Heerlen, Herzogenrath en Aachen. Sindsdien rijden soms dagenlang geen treinen op het baanvak.