14 september 2024, update 18 september 2024
Sinds de coronapandemie rijdt Arriva een beperkte treindienst in Zuid-Limburg. Verschillende omstandigheden, waaronder een hardnekkig personeelstekort, zorgen ervoor dat de treindienst ook de jaren na de pandemie niet volgens het Spoorboekje rijdt. In de zomer van 2024 rijdt Arriva weer enige tijd volgens dienstregeling. In september dat jaar halveert de vervoerder het aantal stoptreinen tussen Sittard en Heerlen en het aantal sneltreinen tussen Maastricht en Heerlen echter weer.
Wanneer tijdens de coronapandemie de reizigersaantallen snel teruglopen en het ziekteverzuim onder het personeel stijgt, schalen de verschillende vervoerders de dienstregeling op een groot aantal trajecten af. Op verschillende momenten is het aanbod vergroot en weer verkleind. Ook na de pandemie blijven de reizigersaantallen achter en is op een aantal trajecten de dienstregeling van begin 2020 nog altijd niet op het oude niveau.
Arriva blijft aanmodderen
Terwijl NS het aantal treindiensten vanaf de tweede helft van 2022 weer geleidelijk opvoert, is Arriva genoodzaakt om de dienstregeling, vooral door personeelstekort, in bepaalde regio’s juist verder in te krimpen. Hierbij hebben vooral de reizigers in Zuid-Limburg te maken met een steeds verder versoberd aanbod. Zo kort Arriva de zogenaamde RE18 tussen Maastricht, Heerlen, Herzogenrath en Aachen bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling 2023 wegens personeelsgebrek in tot Heerlen – Aachen. De stoptreinen tussen Sittard en Heerlen blijven de uurdienst rijden die ’tijdens corona’ is geïntroduceerd. De dienstregeling van Arriva is hiermee nog beperkter dan voor de decentralisatie.
De implementatie van het Europese beveiligingssysteem ERTMS zorgt ervoor dat Arriva de eerste maanden van 2023 helemaal niet naar Aachen kan rijden. In de zomer van 2023 hervat de vervoerder de rechtstreekse sneltreindienst tussen Maastricht, Heerlen en Aachen. Ook moeten de stoptreinen tussen Sittard en Heerlen weer elk halfuur gaan rijden. In de praktijk vallen de treinen, net als op andere trajecten in Zuid-Limburg nog regelmatig uit.
Drielandentrein
Nadat het opleidingsprogramma voor de treindienst er begin 2024 voor zorgt dat er weer maandenlang geen sneltreinen tussen Maastricht en Heerlen rijden, gaat op 30 juni dat jaar de Drielandentrein tussen Liège en Aachen via de toeristische route door Zuid-Limburg van start.
De treinen rijden een aantal dagen volgens dienstregeling, maar vallen vooral tussen Maastricht, Heerlen en Aachen regelmatig uit. Daarnaast knipt Arriva de treindienst vaak één of meerdere dagen op in Maastricht – Liège enerzijds en Maastricht of Heerlen – Aachen anderzijds. Zo zijn in Maastricht in ieder geval voldoende treinstellen beschikbaar voor de treindienst naar België die gereden wordt door NMBS-personeel.
Opnieuw versobering van de dienstregeling
Juist tijdens de drukste periode van het jaar haalt Arriva weer flink wat treinen uit het Spoorboekje. Met de semi-permanente wijzigingen hoopt de vervoerder reizigers meer zekerheid te bieden.
De Drielandentrein moet als paradepaardje elk uur blijven rijden. De sneltrein Maastricht – Aachen die het andere halfuur rijdt, wordt echter ingekort tot Heerlen – Aachen. Daarnaast brengt de vervoerder de stoptreindienst tussen Sittard en Heerlen opnieuw terug naar een uurdienst. De wijzigingen gaan op 16 september in en gelden minimaal tot december 2024.
Arriva geeft, zoals gebruikelijk, tal van redenen voor de versobering van de dienstregeling. Naast uitval door ziekte en krapte op de arbeidsmarkt duiken nu ook de beschikbaarheid van de infrastructuur en de invloed van goederenvervoer op. Opvallend is dat de infrastructuur afgelopen maanden niet is aangepast en het goederenvervoer alleen tussen Heerlen en Aachen af en toe voor vertraging zorgt.
Lees ook het bericht van Arriva.
Update: Op 18 september 2024 wordt bekend dat Arriva van opdrachtgever Provincie Limburg een boete van ruim 9 ton heeft gekregen voor de slechte prestaties in 2022. Eind dit jaar worden ook de consequenties voor 2023 verwacht. Opvallend is de reactie van de woordvoerder waarin hij stelt dat Arriva in Limburg inmiddels weer volgens dienstregeling rijdt, terwijl de vervoerder in dezelfde week voor de komende maanden flink wat ritten heeft geschrapt en de treinen tussen Heerlen en Aachen, die nog wel in het Spoorboekje staan, met grote regelmaat uitvallen.
Lees het complete bericht op nos.nl
Op de foto boven dit artikel is Arriva-treinstel 555 op 25 augustus 2024 even ten noorden van Eijsden onderweg van Maastricht naar Liège Guillemins. Ook deze dag is de zogenaamde Drielandentrein opgeknipt. Omdat de trein tussen Maastricht en Liège door NMBS-personeel wordt gereden, is de dienstregeling van dit deel van de treindienst redelijk betrouwbaar.