Sinds enkele jaren richt vervoerder Arriva zich niet alleen op de regionale concessies maar ook op de ‘gaten’ die NS in de dienstregeling laat vallen. Vanaf december 2022 rijdt de vervoerder elk weekend een nachttrein tussen Maastricht en Schiphol. In januari 2023 komt hier een nachttrein tussen Groningen en de luchthaven bij. In maart 2024 meldt Arriva zich bij de ACM met een aanvraag voor extra nachttreinen tussen Zwolle en Schiphol.

Sinds enkele jaren richt vervoerder Arriva zich niet alleen op de regionale concessies maar ook op de ‘gaten’ die NS in de dienstregeling laat vallen. Zo wil de vervoerder jarenlang een aantal treinen tussen Apeldoorn en Amersfoort rijden op de momenten dat NS op dat traject geen volledige kwartiersdienst rijdt.

Terwijl de wens voor deze treindienst weer in het archief verdwijnt, krijgt Arriva in september 2021 toestemming van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) voor het rijden van nachttreinen vanuit Groningen en Maastricht naar Schiphol. Omdat de beoogde trajecten deel uitmaken van de concessie voor het hoofdrailnet moet de ACM voor het eerst akkoord geven voor het rijden van dergelijke treindiensten.

De toestemming komt er omdat nieuwe Europese regels het mogelijk maken dat ook andere vervoerders over hetzelfde spoor mogen rijden, mits dat geen negatieve gevolgen heeft voor NS. Bovendien rijdt de vervoerder de treinen op eigen risico en zonder subsidie.

Eerste nachttreinen van start

Na het akkoord rijden twee Limburgse GTW-treinstellen van de vervoerder ter promotie zowel vanuit Maastricht als vanuit Groningen een rit naar de luchthaven. De daaropvolgende periode zijn de treinen ingepland door ProRail.

In de eerste uren van zaterdag 17 december 2022 gaat de nachttrein tussen Maastricht en Schiphol rijden. De nachttrein tussen Groningen en Schiphol gaat pas in de loop van januari 2023 van start. Beide treinen rijden in de nacht van vrijdag op zaterdag. Terwijl Arriva de treinen tussen Maastricht en Schiphol met FLIRT-treinstellen rijdt, zet de vervoerder tussen Groningen en Schiphol de GTW-treinstellen van de Vechtdallijnen in.

Arriva wil aanbod uitbreiden

Tot maart 2024 rijden de treinen tussen Groningen en Schiphol via Amsterdam Zuid. Hierna rijdt Arriva doorgaans via Amsterdam Centraal. Diezelfde maand doet de vervoerder bij de ACM voor een extra nachttrein tussen Zwolle en Schiphol. De treinen rijden volgens plan een uur voor de treinen van en naar Groningen en moeten bovendien ook in de nacht van zaterdag op zondag gaan rijden. De vervoerder wil tussen december 2024 en januari 2026 met de extra treinen starten.

Een enkele reis met de nachttrein kost in eerste instantie 10 euro, ongeacht de op-/uitstapplaats. Reizigers dienen hiervoor een ticket te reserveren via de app Glimble van Arriva. De reservering garandeert een zitplaats, waarbij passagiers zowel in de eerste als tweede klasse mogen plaatsnemen. Bankpas, OV-chipkaart en abonnementen zijn niet geldig in de treinen. Door deze constructie vervallen bij vertraging de rechten van doorgaande reizigers op bijvoorbeeld het Nachtnet en internationale treinen. De app accepteert daarnaast bijvoorbeeld geen NS-abonnementen. Vanaf begin 2024 wijzigen de tarieven afhankelijk van de afstand in 5, 10 en 15 euro.

Lees hier meer over de nachttrein van Arriva

Bekijk hier de melding bij de ACM

Op de foto boven dit artikel rijdt Arriva-treinstel 524 op 26 maart 2016 van Zwolle naar Emmen bij Veenoord langs één van de laatste restanten van de NAM-lijn naar Schoonebeek. De treinstellen rijden ook de nachttreinen van de vervoerder tussen Noord-Nederland en Schiphol.