28 augustus 2024, update 30 augustus 2024
In 2015 start RailPromo met het Panorama Rail Restaurant, later bekend als Dinner Train. Ondanks het succes van het rijdende restaurant gaat RailPromo in 2019 failliet en neemt Train Charter Events de trein over. Begin 2024 maakt Train Charter bekend ook in België met een Dinner Train te gaan rijden. De daaropvolgende maanden worden in Nederland echter ritten geannuleerd en regent het klachten. Vanaf half augustus is het niet meer mogelijk om voor de trein te reserveren. Op 27 augustus 2024 is het bedrijf achter Dinner Train opnieuw failliet verklaard.
In 2015 gaat in Nederland het Panorama Rail Restaurant van start. Het rijdende restaurant van RailPromo blijkt een succes en wordt in de loop der jaren uitgebreid met extra ritten en verschillende arrangementen. Twee jaar later rijdt de trein verder als Dinner Train. In 2019 is Amsterdam Centraal als vaste opstapplek ingeruild voor maar liefst 37 wekelijks wisselende stations.
Van RailPromo naar Train Charter
Datzelfde jaar gaat RailPromo failliet. In het najaar worden de trein en het concept overgenomen door respectievelijk Train Charter Services en Train Charter Events. De opzet van de Dinner Train is hierbij aanzienlijk vereenvoudigd. Na de coronaperiode is de trein weer aan een opmars bezig. Terwijl TCS extra locomotieven en rijtuigen aanschaft, zorgt TCE voor een aantal nieuwe arrangementen. Ook worden weer extra opstapplaatsen aan de agenda toegevoegd.
Dinner Train opnieuw in zwaar weer
Na een aantal rustige jaren, verschijnen in de loop van 2024 steeds meer negatieve berichten over de Dinner Train. Op de Social Media van de organisatie en op verschillende recensiepagina’s doen teleurgestelde klanten hun beklag over geannuleerde ritten en het uitblijven van restitutie. In navolging hiervan verschijnen ook verontrustende berichten in de regionale media. Hieruit blijkt dat inmiddels ook een deel van het personeel al maanden niet meer betaald krijgt.
De problemen beginnen tijdens het paasweekend van 2024 wanneer Dinner Train door een defect aan de trein alle ritten moet annuleren. Ook later vallen door defecte rijtuigen nog meer ritten uit. De uitval heeft impact op de bedrijfsvoering en financiële reserves. Train Charter Events besluit hierop alle ritten in de relatief rustige zomerperiode te annuleren.
Gasten die al gereserveerd én betaald hebben, krijgen voornamelijk via e-mail verschillende redenen te lezen waarom de trein niet rijdt. Hierbij wordt vooral gewezen naar externe oorzaken als defecten aan het materieel. Net als vlak voor het faillissement in 2019 schijnt de airconditioning van de rijtuigen in de zomer van 2024 ook niet meer te werken. Het bedrijf erkent bovendien dat ze vooraf betaalde, maar geannuleerde reserveringen voorlopig niet terug kunnen betalen: “Wij hebben op dit moment niet de financiële middelen om u terug te betalen. We streven ernaar om u uiterlijk in januari 2025 te kunnen betalen.”
Dinner Train opnieuw failliet
Terwijl het bedrijf nagenoeg onbereikbaar is, is op de website niets over de geannuleerde ritten te lezen. Wel is de agenda geleidelijk leeggehaald. In eerste instantie is het niet meer mogelijk om in de zomermaanden te reserveren. Vanaf half augustus 2024 is de Dinner Train voor geen enkele datum meer beschikbaar en lijkt het opnieuw einde verhaal voor het rijdende restaurant.
Op 27 augustus 2024 heeft de rechtbank in Zeeland-West-Brabant Train Charter Events, het bedrijf achter Dinner Train, officieel failliet verklaard. De rechter heeft een curator aangewezen, die moet kijken of er nog een doorstart voor het bedrijf in zit. Het is niet bekend wat de gevolgen zijn voor Train Charter Services. Zij verliezen, als eigenaar van de rijtuigen, door het staken van de Dinner Train een belangrijke bron van inkomsten. Ook voor de locomotieven is nauwelijks nog emplooi.
In januari 2024 wordt bekend dat Train Charter Events in het voorjaar van 2024 ook in België met een Dinner Train wil gaan rijden. Net als in Nederland moet de trein elk weekend vanuit een andere plaats vertrekken. Het bedrijf biedt dezelfde arrangementen als in Nederland aan. In totaal staan, verspreid over Vlaanderen en Wallonië, achttien verschillende opstapplaatsen op de agenda. Nadat de geplande startdatum al een paar keer met een enkele weken verschoven, blijkt in de loop van april dat de eerste trein pas in oktober gaat rijden. Net als in Nederland kunnen belangstellenden in de tussentijd wel reserveren. Ook zij zien hun geld waarschijnlijk niet meer terug. Inmiddels is de agenda van de website verdwenen, maar is er in tegenstelling tot in Nederland geen verwijzing naar een curator.
Lees ook het bericht over het faillissement op nos.nl
meer achtergrondinformatie is te lezen op deondernemer.nl
De uitspraak van de rechter is te lezen in het Centraal Insolventieregister
Panorama Rail Restaurant en Dinner Train door de jaren heen
Eind augustus 2015 presenteert RailPromo op Amsterdam Centraal het Panorama Rail Restaurant. De trein bestaat uit twee buffetrijtuigen en een panoramarijtuig. De zwarte E-loc 1252 rijdt in bijpassende bestickering ruim twee maanden lang elke zaterdag met het rijdende restaurant een rondrit van Amsterdam via Breukelen, Rotterdam, Den Haag en Haarlem weer terug naar de hoofdstad.
Bij de start van het nieuwe seizoen in april 2016 neemt E-loc 1251 onder nummer 1215 de tractie over. De locomotief krijgt hiervoor de blauw-witte kleurstelling van het rijdende restaurant. Het panoramarijtuig rijdt sinds begin juli niet langer mee. Na de winterstop gaat de trein in april 2017 dan ook verder als Amsterdam Dinner Train. Drie maanden later neemt Rail2U de tractie van de trein over. Sindsdien zijn voornamelijk de oranje voormalige Locon-locomotieven voor de trein te zien.
In maart 2018 schaft RailPromo de voormalige NS-locomotieven 1772, 1775 en 1781 aan. Naast een opknapbeurt, krijgen de locs een nieuwe blauw-witte kleurstelling die aansluit op de rijtuigen. Daarnaast krijgen de locs respectievelijk de nieuwe nummers 101002, 101003 en 101001. Naast het locomotiefpark is ook het aantal ritten en arrangementen van de Dinner Train Amsterdam uitgebreid. De trein rijdt, naar gelang het tijdstip, als Brunch Express, Cheese & Beer Express en Dinner Express een ronde Amsterdam – Uitgeest – Haarlem – Amsterdam.
Bij het ingaan van seizoen 2019 introduceert RailPromo een compleet nieuwe opzet. Vanaf 27 maart gaat het rijdende restaurant als Dinner Train het hele land door. De trein moet dat jaar vanaf maar liefst 37 verschillende stations vertrekken. Doorgaans rijdt de trein op woensdag en donderdag één rit en van vrijdag tot en met zondag twee ritten. Intussen is RailPromo bezig met de uitbreiding van het materieelpark. Zo is de trein met twee rijtuigen verlengd en wil het bedrijf via crowdfunding nog meer rijtuigen aanschaffen.
Net als in 2024 komt eind juli echter met het bericht dat de airco’s in de verschillende rijtuigen door het extreem warme weer defect zijn geraakt en alle ritten voor de zomerperiode zijn geschrapt. Op 6 augustus 2019 komt het bericht naar buiten dat RailPromo bij vonnis van de Rechtbank Limburg in staat van faillissement is verklaard.
Op 1 oktober dat jaar wordt bekend dat Train Charter Events met de curator overeenstemming heeft bereikt over een doorstart van het rijdende restaurant. Het materieel gaat over naar Train Charter Services. De ritten gaan op 25 oktober 2019 weer van start met een nieuw schema met centraal gelegen vertrekpunten en minder ritten per week.
Door de coronamaatregelen kan de Dinner Train vanaf maart 2020 niet meer rijden. Terwijl de locomotieven hierna voor IRP en Lineas veelvuldig in het goederenvervoer te zien zijn, staan de rijtuigen werkloos op de Watergraafsmeer. In het najaar van 2021 rijdt de Dinner Train weer enkele ritten. Omdat de voormalige 1700-en inmiddels een uitgebreid takenpakket in het goederenvervoer hebben, heeft TCS de voormalige NS 1835, later bekend als BE01 in de zomer van 2021 weer rijvaardig gemaakt en in de blauwe huisstijl gestoken. De loc wordt onder nummer 102001 de vaste locomotief voor de Dinner Train.
In de seizoenen 2022 en 2023 kan de Dinner Train weer de complete planning afwerken. Diezelfde periode schaft TCS een aantal voormalige Duitse restauratiewagens en een extra locomotief aan. Ook komen er nieuwe vertrekstations en arrangementen bij. Begin 2024 worden nog plannen voor een Belgische variant bekend gemaakt.
Op de foto boven dit artikel nadert E-loc 101002 samen met de 101001 en de dan nog opvallend korte samenstelling van de Dinner Train op 26 mei 2018 als Cheese & Beer Express Amsterdam Sloterdijk.