Bijna een half jaar na de terugkeer van de eerste reguliere slaaptrein op Nederlandse bodem, start Flywise Travel in samenwerking met Train Charter Services als eerste reisorganisatie met een regelmatig rijdende nachttrein naar diverse Europese steden. Onder de naam GreenCityTrip rijdt de trein sinds oktober 2021 afwisselend naar diverse Europese steden. In november 2023 kondigt Flywise Travel onder de naam GoVolta nieuwe dagtreinen vanuit Amsterdam naar Parijs, Berlijn en Basel aan. De trage, maar daardoor goedkopere treindiensten moeten in mei 2024 van start gaan.

In mei 2021 keert met de Nightjet na bijna vijf jaar de reguliere slaaptrein terug op het Nederlandse spoor. Bijna een half jaar later start Flywise Travel in samenwerking met Train Charter Services als eerste reisorganisatie met een regelmatig rijdende nachttrein naar diverse Europese steden. Vanaf 15 oktober 2021 vertrekt onder de naam GreenCityTrip vanuit Breda elke vijf dagen een slaaptrein naar verschillende bestemmingen als Praag, Wenen, Milaan en Venetië. Bij de start van het nieuwe seizoen in mei 2022 rijden de treinen van GreenCityTrip in samenwerking met reisorganisatie TUI en is het vertrekstation Amsterdam Centraal. Dat seizoen zijn flink wat nieuwe bestemmingen aan de agenda toegevoegd. De trein van GreenCityTrip rijdt in het daaropvolgende wintersportseizoen wekelijks als TUI Ski Express naar verschillende Oostenrijkse wintersportplaatsen. Vanaf het voorjaar van 2023 rijdt de GreenCityTrip vanwege de flink gestegen kosten min of meer noodgedwongen alleen nog naar Dresden en Praag. De trein draagt voortaan de naam TUI City Express.

Op 15 november 2023 doet Flywise Travel bij de ACM een aanvraag voor een aantal reguliere dagtreinen. Het bedrijf wil onder de naam GoVolta vanaf mei 2024 eenmaal per dag vanuit Amsterdam naar Berlijn en Parijs rijden. Ook staat driemaal per week een trein van Amsterdam naar Basel op het programma. De treinen naar Berlijn nemen dezelfde route als de bestaande IC Berlijn. Die naar Parijs zijn gepland over de ‘klassieke’ route via Roosendaal. Tenslotte moeten de treinen naar Basel bij Venlo de grens over gaan. De treinen zijn tussen bestaande dienstregelingen ingepland en doen zowel over de rit naar Berlijn als Parijs maar liefst acht uur. De rit naar Basel gaat ruim tien uur duren. GoVolta wil dan ook voornamelijk concurreren met een aanzienlijk lagere ritprijs. Ook komen er, net als bij GreenCityTrip, diverse acties met andere bedrijven.

In de aanvraag bij de ACM spreekt GoVolta over de inzet van ‘normale’ intercityrijtuigen. Hierbij gaat wellicht over voormalige IC-rijtuigen van NS. Er gaan al langer geruchten dat TUI en andere aan Flywise Travel gelieerde bedrijven deze binnenkort overbodige rijtuigen wil overnemen. Naast de IC-rijtuigen zijn alle treinen voorzien van een restauratiewagen. Als tractie voorziet GoVolta de inzet van een Vectron of Traxx. Uiteindelijk wil GoVolta komende jaren op zo’n twintig routes directe dagtreinen aanbieden. Hierbij gaat het niet alleen om treinen vanuit Nederland maar ook bijvoorbeeld tussen België, Frankrijk en Duitsland. Wat na dit wintersportseizoen met de relatief kostbare slaaptrein gaat gebeuren, is nog niet bekend.

Update 20 november 2023: Deze dag voegt FlyWise Travel ook rechtstreekse treinen vanuit Amsterdam naar Kopenhagen en München aan de aanvraag toe. Ook deze treinen moeten één keer per dag gaan rijden. De frequentie tussen Amsterdam en Basel is in de nieuwe aanvraag verhoogd van drie naar vier treinen per week.

Met het oog op de zogenaamde Open Toegang op het Europese spoorwegnet melden diverse vervoerders zich in 2023 voor lucratieve verbindingen bij de ACM. In het voorjaar doen Arriva, FlixTrain en Qbuzz al aanvragen voor verschillende internationale treinverbindingen. Zo wil Arriva een rechtstreekse treindienst tussen Groningen en Parijs opstarten en FlixTrain wil tussen Amsterdam en Oberhausen gaan rijden. Qbuzz wil vanuit Amsterdam treinen aanbieden naar Parijs en Berlijn. Op 9 november 2023 doet de vervoerder ook een aanvraag voor een rechtstreekse treindienst naar Frankfurt. Op 12 november 2023 meldt Heurotrain BV zich bij de ACM. De onbekende nieuwe speler wil vanaf december 2027 rechtstreekse frequente treindiensten tussen Amsterdam en Londen en tussen Amsterdam en Parijs aanbieden. Door het aanmelden van de andere vervoerders is ook NS genoodzaakt zich te melden voor de uitvoering van internationale treindiensten. De vervoerder wil, net als nu, met partners als DB en Eurostar treinen naar Parijs, Londen, Berlijn, Frankfurt en Wenen blijven rijden.

Bekijk de aanvraag van Flywise Travel en de geplande dienstregelingen op acm.nl

Meer informatie over de plannen van GoVolta is te lezen op Treinreiziger.nl

Op de foto boven dit artikel: wordt de GreenCityTrip van Wenen naar Breda op 6 maart 2022 door SBB Cargo-Vectron 193 531 gereden. Omdat de grensovergang bij Emmerich en de omgeving van Ede door werkzaamheden voor al het treinverkeer zijn gesloten en GCT toch de beloofde stop in Arnhem moet maken, rijdt de trein in Nederland een exotische route van Venlo via ‘s-Hertogenbosch naar Arnhem om hier na kopmaken via de Betuweroute naar Utrecht, Amsterdam en Breda te rijden. Op de foto de trein bij Niftrik. Ook de treinen van GoVolta zullen met Vectrons of Traxxen gereden worden.