Naast treinstel 876 van het Spoorwegmuseum blijven twee andere rijvaardige Plan V-treinstellen bewaard voor de commerciële inzet. Deze inzet komt vanwege de coronamaatregelen echter niet van de grond. Vanaf het voorjaar van 2022 zijn de 466, beter bekend als De Karel en de 904 van de Stichting 2454 Crew echter volop op pad. De treinstellen worden met grote regelmaat ingehuurd en zijn in april 2022 zelfs een dag samen onderweg.

Wanneer in 2003 de terzijdestelling van de eerste deelseries Plan V-treinstellen van start gaat, wordt treinstel 419 door een aantal liefhebbers, met als hoofdsponsor de NVBS, in de oorspronkelijke groene kleurstelling teruggebracht. Hierna is het stel voornamelijk voor wegleerritten en enkele speciale ritten ingezet. In oktober 2004 gaat het stel over naar de Stichting Materieel ’64. Het treinstel raakt in januari 2009 zwaar beschadigd bij een aanrijding met een dubbeldeksstam in Leidschendam. In augustus 2011 krijgt de stichting ter compensatie treinstel 904. Dit stel is altijd geel geweest en behoudt dan ook in deze kleurstelling. De 904 is vanaf 2018 via Railexperts te huur voor commerciële ritten.

Intussen is treinstel 876 in januari 2011 formeel in de collectie van het Spoorwegmuseum opgenomen. In de loop van 2016 is het treinstel weer rijvaardig gemaakt om op 25 september dat jaar met bijpassende afscheidsrit officieel aan het museum overgedragen te worden. Op 26 maart 2017 rijdt de 876 op de Hoekse Lijn de eerste ritten voor het publiek. Het museum zet het treinstel hierna af en toe in bij speciale gelegenheden.

De 466 komt na diezelfde afscheidsrit in 2016 in particulier bezit. In 2019 is het treinstel in Blerick opgeknapt opgeknapt om voortaan als De Karel ingezet te worden voor gezelschapsvervoer, al dan niet in relatie met het KWF. Vanaf het voorjaar van 2020 heeft het treinstel van De Karel Foundation een opvallende rode kleurstelling.

Door de coronamaatregelen is het Spoorwegmuseum slechts beperkt geopend en kunnen de andere twee treinstellen amper ritten met publiek rijden. In 2020 en 2021 verschijnen de stellen dan ook voornamelijk voor enkele conditieritten op de baan. De beperkingen en het gebrek aan inkomsten, zorgt ervoor dat de Stichting Materieel ’64 de activiteiten moet staken. De 904 is per 1 januari 2022 ondergebracht bij de Stichting 2454 Crew.

Wanneer in het voorjaar van 2022 de meeste beperkingen worden opgeheven, ontstaan weer mogelijkheden voor excursies per trein. De 466 en 904 worden sindsdien dan ook opvallend vaak ingezet bij verschillende gelegenheden. De Plan V-treinstellen zijn op alle conventionele geëlektrificeerde spoorlijnen in te zetten en voldoen aan alle eisen voor het hedendaagse spoorwegmaterieel. Mede door hun formaat lenen ze zich zo prima voor niet al te grote gezelschappen. Zo rijden de stellen voor verschillende verjaardagen en andere feestelijke bijeenkomsten en is De Karel zelfs voor een schoolreisje afgehuurd.

Dat één treinstel niet altijd voldoende is, blijkt eind april 2022 wanneer de 466 en 904 samen op pad gaan in het kader van de Vrijthof-Vrijthof Bike-Challenge. De fiets- en wandeltocht van het Vrijthof in Maastricht naar het Vrijthof in Hilvarenbeek zorgt ervoor dat niet alleen de deelnemers naar Maastricht gebracht moet worden, maar ook een groot aantal fietsen. Voor het vervoer van de fietsen is het interieur van de 904 verwijderd. De rit van het rode en het gele treinstel is de eerste gecombineerde rit met Plan V-treinstellen sinds het afscheid in 2016.

Op de foto boven dit artikel zijn De Karel en de 904 op 23 april 2022 bij Utrecht Overvecht onderweg van Maastricht naar Amersfoort. Het duo heeft eerder die ochtend deelnemers en een groot aantal fietsen voor de Vrijthof-Vrijthof Bike-Challenge van Tilburg naar de Limburgse hoofdstad gebracht.