martijnvanvulpen.nl

  • treinen
  • spoorzoeken
  • spoorweggeschiedenis
  • stations

DDZ komt weer in dienst

Op 3 december 2020 zet NS alle 49 DDZ-treinstammen tijdelijk aan de kant. Door meldingen van het personeel vindt eerder dat jaar al onderzoek plaats naar de afwijkend rijgedrag bij hogere snelheden. Naar aanleiding van de resultaten uit het eerste onderzoek besluit NS, in afwachting van een vervolgonderzoek, alle treinstammen uit dienst te halen. Als oplossing komt uiteindelijk een aanpassing in het remsysteem naar voren. In de tweede helft van 2021 begint in Haarlem en Onnen het aanpassen van de wiel- en draaistellen. Na een uitgebreid testprogramma keren ruim een jaar na de buitendienststelling, op 6 december 2021, eerste treinstammen weer terug in de reizigersdienst.

De DDZ-treinstammen ontstaan uit het zogenaamde Dubbeldeks Aggloregiomaterieel dat begin jaren ’90 in de stoptreindiensten op het Nederlandse spoor verschijnt. In eerste instantie zorgen locomotieven uit de serie 1700 voor de tractie van de trek-duwstammen. In 1996 zijn 50 locomotieven vervangen door motorrijtuigen. De rest van de rijtuigen blijft in combinatie met locomotieven rijden. In 2010 start de grondige modernisering van het grootste deel van de rijtuigen. De stammen met motorrijtuig zijn hierbij omgebouwd tot intercitymaterieel in vier- en zeswagenstammen. Door het creëren van diverse (nieuwe) zones is de projectnaam van de revisie DubbelDekker Zonering. Het plan is de treinstammen als Nieuwe Intercity Dubbeldekker op de baan te brengen. NS behoudt echter de naam DDZ voor de aanduiding voor het materieel. Tussen 2012 en 2014 neemt NS de gemoderniseerde treinstammen in gebruik. De laatste niet-gemoderniseerde rijtuigen gaan vanwege een materieeltekort pas in december 2019 terzijde. Van de 50 DDZ-treinstammen staat de 7524 sinds een aanrijding bij Diepenveen in november 2014 terzijde.

In het najaar van 2020 komen vanuit het personeel steeds meer meldingen over vreemde trillingen bij hogere snelheden. Hierop stelt NS een onderzoek in. Omdat naar aanleiding van het eerste onderzoek onvoldoende duidelijkheid is over het ontstaan van het afwijkende rijgedrag, gaan alle 28 vier- en 21 zeswagenstammen per 3 december 2020, in afwachting van een vervolgonderzoek, uit voorzorg tijdelijk buiten dienst. Terwijl met enkele treinstammen de nodige testritten worden uitgevoerd, blijft de rest van het DDZ-materieel verspreid over het land aan de kant staan. De DDZ-stammen maken regelmatig een conditierit. Bovendien rijden de sandite-stammen 7506 en 7507 in het najaar dagelijks met de gladheidsbestrijdende gel door de noordelijke provincies.

Uiteindelijk moet de aanpassing van het remsysteem voor een oplossing zorgen. Hierbij is de blokkenrem vervangen door een derde remschijf. Treinstam 7637 rijdt in de tweede helft van 2021 acht weken lang onder verschillende omstandigheden diverse testritten. Na de succesvolle testperiode worden ook de andere treinstammen in Haarlem en Onnen voorzien van aangepaste wiel- en draaistellen. Naast een nieuw remsysteem krijgen de stammen een Real Time Monitoringsysteem om te zien of extra onderhoud nodig is. Bovendien krijgt het DDZ-mataerieel in het vervolg vaker regulier onderhoud dan voorheen. Als eerste worden de zeswagenstammen aangepast. Uiteindelijk moeten de eerste treinstammen op 6 december 2021 weer in dienst komen. De eerste stammen gaan tussen Zwolle en Roosendaal rijden. Zodra er voldoende treinstammen beschikbaar zijn, zet NS ze ook weer tussen de Randstad, Amersfoort en Twente in. In de eerste helft van 2022 moeten ook de vierwagenstammen weer in dienst komen.

Door de coronamaatregelen is het reizigersaanbod zo laag dat NS het uit dienst halen van de 49 dubbeldeksstammen de eerste maanden makkelijk kan opvangen met het overige materieel. Daarnaast gaan sinds februari geen SGM-treinstellen meer buiten dienst. In het najaar van 2021 loopt het aantal reizigers echter dusdanig op dat NS op enkele intercityverbindingen genoodzaakt is om planmatig Sprintermaterieel in te zetten.

Op de foto boven dit artikel rijdt DDZ-treinstam 7623 als intercity van Zwolle naar Roosendaal op 16 september 2020 over de Zutphense IJsselbrug. Anderhalve maand later gaat de complete serie treinstammen tijdelijk buiten dienst.

Deze website gebruikt cookies om uw ervaring te verbeteren.