Op zondag 12 december 2021 gaat bij alle OV-bedrijven de nieuwe dienstregeling 2022 van start. Ten opzichte van 2021 voert NS een groot aantal wijzigingen door. Zo gaan op verschillende trajecten meer en snellere treinen rijden. Bij de regionale vervoerders verandert de dienstregeling nauwelijks. Terwijl de instroom van de SNG ook in 2022 verder doorgaat, neemt NS bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling volgens plan afscheid van het Stadsgewestelijk Materieel.

De nieuwe dienstregeling 2022 staat vooral in het teken van de verdere uitrol van de zogenaamde tienminutentrein. In navolging op het traject Amsterdam – Eindhoven introduceert NS in december 2021 op nog twee trajecten elke tien minuten een intercity. Net als tussen Amsterdam en Eindhoven moeten doorgaande reizigers twee keer per uur overstappen. In tegenstelling tot genoemde verbinding rijden de treinen op onderstaande baanvakken alleen doordeweeks elke tien minuten. In de weekenden houdt NS op beide trajecten vooralsnog de kwartierdienst in stand:

  • Tussen Arnhem, Utrecht, Amsterdam Zuid en Schiphol rijdt voortaan doordeweeks elke tien minuten een intercity. Twee keer per uur moeten doorgaande reizigers op Utrecht Centraal overstappen.
  • Ook tussen Schiphol, Leiden, Den Haag HS en Rotterdam Centraal rijdt elke tien minuten een intercity. Doorgaande reizigers moeten twee keer per uur op Leiden Centraal overstappen.

Tussen Rotterdam en Dordrecht rijdt vanaf december 2021 doordeweeks elke tien minuten een Sprinter. NS verhoogt ook op andere baanvakken de frequentie van de sprinterdiensten. Zo rijden de sprinters tussen Breukelen, Utrecht en Driebergen-Zeist tijdens de daluren en in het weekend voortaan tot 19:00u elk kwartier . Elk half uur rijden de treinen vanaf Driebergen-Zeist door naar Rhenen. In de spits rijden de andere treinen door naar Veenendaal Centrum. De sprinters tussen Uitgeest en Amsterdam Centraal rijden voortaan in het weekend ook elk kwartier. De extra sprinters rijden bovendien door naar Breukelen en Driebergen-Zeist. De spitstreinen Woerden – Utrecht – Houten Castellum gaan voortaan tussen Leiden en Houten Castellum rijden. Hierdoor ontstaat tussen Leiden en Utrecht in de spits een kwartiersdienst. De bestaande Intercitydienst tussen Leiden en Utrecht wordt aan de sprinterdienst naar ‘s-Hertogenbosch gekoppeld.

De Intercity Amsterdam – Vlissingen wordt doordeweeks één keer per uur op de Zeeuwse Lijn weer een echte intercity en stopt alleen nog in Bergen op Zoom, Goes, Middelburg en Vlissingen. De treindienst wordt aangevuld met extra Sprinter, waardoor ook de kleinere stations twee keer per uur bediend blijven. In het weekend stoppen beide Intercity’s weer op alle stations. De spits-Intercity’s tussen Haarlem en Alkmaar rijden voortaan beide spitsen in beide richtingen. Het aantal Noord-Hollandse spitstreinen naar Enkhuizen en Den Helder wordt verlaagd. De Sprinterdienst Hoorn Kersenboogerd – Leiden Centraal wordt in het weekend ingekort tot Hoofddorp.

Ook internationaal zijn er enkele wijzigingen. Zo keert de slaaptrein tussen Amsterdam en Zürich als tweede Nightjet terug op het spoor. De frequentie van de Eurostar tussen Amsterdam en Londen wordt verhoogd naar vier treinen per dag. In de loop van 2022 wordt mogelijk een vijfde trein aan de dienstregeling toegevoegd. Alle Intercity’s naar Brussel rijden voortaan vanuit Amsterdam Centraal via de HSL. Hiermee verliest Den Haag de directe verbinding met België.

Bij de regionale vervoerders zijn in de dienstregeling 2022 nauwelijks wijzigingen ten opzichte van 2021. Opvallend is dat Arriva vanaf 10 januari 2022 tussen beide spitsen de pendeldienst Nijmegen – Venray schrapt. Vanaf 5 september dat jaar keren de treinen weer terug in de dienstregeling.

Als alles volgens plan verloopt, neemt NS bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling 2022 afscheid van het Stadsgewestelijk Materieel. De klassieke sprinters rijden vanaf 1975 op het Nederlandse spoorwegnet. In eerste instantie rijden de treinstellen alleen op de voorstadslijnen in de Randstad. Met de komst van nieuw sprintermaterieel verschuiven de diensten van de oude sprinters steeds verder naar het oosten en zuiden van het land. De laatste stellen rijden in 2021 voornamelijk tussen Den Haag en Dordrecht en in enkele omlopen op verschillende trajecten verspreid door het land.

Materieelinzet

Bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling 2022 neemt NS volgens plan afscheid van het laatste Stadsgewestelijk Materieel. De laatste treinstellen rijden tot die tijd op verschillende baanvakken slechts enkele omlopen. Deze worden vervangen door het vaste materieel op die trajecten. In de loop van 2022 komt nog meer SNG-materieel op de baan. Door de komst van de stellen en de frequentieverhogingen in de sprinterdiensten wordt de inzet van de stellen ook verder uitgebreid en wisselen enkele diensten met het SLT-materieel. Ook de gekoppelde Intercity-Sprinterdienst tussen Leiden, Utrecht en ‘s-Hertogenbosch wordt vanaf december 2021 volledig met sprintermaterieel uitgevoerd. Volgens plan keren in december 2021 de eerste DDZ-treinstammen terug op het spoor. De eerste stammen worden ingezet op de IJssel-Brabantroute en in de intercitydiensten tussen Schiphol/Den Haag, Amersfoort en Twente. Het is de bedoeling dat alle 49 stammen in de loop van 2022 weer ingezet kunnen worden.

Een jaar later dan gepland, komen in de loop van 2022 de eerste ICNG-treinstellen in dienst. De aan de stellen gekoppelde snelle dienstregeling via de HSL is uitgesteld tot 2024. Met de komst van de nieuwe treinstellen start NS met de afvoer van de oudste ICM-treinstellen.

Op de foto boven dit artikel is het gemoderniseerde VIRM-treinstel 9506 op 17 juli 2021 even ten zuiden van Arnhem onderweg van Schiphol naar Nijmegen. In de loop van 2022 zullen steeds meer gemoderniseerde treinstellen in de nieuwe NS-huisstijl op de baan verschijnen.