Op zondag 10 december 2023 gaat bij alle vervoerders de nieuwe dienstregeling 2024 van start. Terwijl NS zo’n extra 1.800 treinen laat rijden, versobert Arriva de dienstregeling juist op verschillende trajecten. Waar mogelijk verhoogt NS de frequenties zodat de opzet weer op de dienstregeling van 2022 lijkt. De IC Berlijn wordt in 2024 wordt met een halfuur versneld. Terwijl Keolis de treindienst tussen Amersfoort en Ede-Wageningen overneemt van Connexxion, neemt Arriva de treindienst bussen Zutphen en Oldenzaal over Keolis.

Door het aanhoudende personeelstekort zijn de verschillende vervoerders in voorgaande jaren regelmatig genoodzaakt de dienstregeling op een aantal trajecten te versoberen. Terwijl in de loop van 2023 al mondjesmaat treindiensten terugkeren, is de belangrijkste doelstelling van NS om de dienstregeling 2024 grotendeels op het niveau van de geplande dienstregeling van begin 2022 terug te brengen. Opvallend verschil is dat het weekend voortaan op verschillende trajecten voortaan van vrijdag tot en met zondag duurt. Met deze aanpassing speelt NS in op het veranderde reisgedrag na corona en de voortdurende krapte op de arbeidsmarkt.

De dienstregeling van 2024 moet vooral voortborduren op de versoberde maar betrouwbare dienstregeling 2023. NS wil waar mogelijk weer frequenties verhogen zodat de opzet weer op de dienstregeling van 2022 lijkt. Hiervoor zijn zo’n 1.800 extra treinen aan de dienstregeling toegevoegd. De belangrijkste geplande wijzigingen zien er als volgt uit:

  • De IC Direct gaat weer elk halfuur tussen Amsterdam en Breda rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam rijden de treinen dagelijks een kwartierdienst. Over het complete traject is bovendien de IC Brussel beschikbaar.
  • Op maandag tot en met donderdag tijdens de spits de definitieve terugkeer van de tienminutenIntercity tussen Arnhem, Schiphol en Rotterdam. Ook de tienminutensprinter tussen Den Haag en Dordrecht moet deze dagen weer gaan rijden.
  • In de avonduren en van vrijdag tot en met zondag wil NS op de tienminutentrajecten een kwartierdienst rijden.
  • De spitstreinen tussen Groningen en Assen en tussen ‘s-Hertogenbosch en Oss moeten weer van maandag tot en met vrijdag gaan rijden.
  • NS wil weer dagelijks elk kwartier een intercity tussen Utrecht en Den Haag en tussen Utrecht en Rotterdam rijden.
  • Op de Flevolijn wordt de lijnvoering van de sprinterdiensten aangepast. Vanaf 2024 rijdt elk halfuur een sprinter Den Haag Centraal – Almere Oostvaarders en een sprinter Hoofddorp – Lelystad Centrum.
  • De sprinterdienst tussen Leeuwarden en Zwolle wordt doorgetrokken naar Lelystad Centrum.
  • De vier rechtstreekse treinen tussen Eindhoven en Dordrecht keren definitief niet terug.
  • De sprinters tussen Hoofddorp en Hoorn en tussen Utrecht en Baarn en de Brabantse sprinterdiensten die op bepaalde momenten zijn teruggebracht naar een uurdienst moeten in 2024 weer elk halfuur gaan rijden. Uitzondering zijn de sprinters van Eindhoven naar Deurne en Weert die op zondag eenmaal per uur blijven rijden.
  • Zoals eerder aangekondigd wordt de IC Berlijn tussen Amsterdam en Berlijn met een halfuur versneld. Hierbij komt in Nederland de stop in Almelo te vervallen.
  • In de daluren rijden voortaan minder sprinters tussen Amsterdam en Almere Oostvaarders en tussen Utrecht en Woerden.
  • Op vrijdagen verlaagt NS de frequentie van de sprinters tussen Utrecht en Hoofddorp en tussen Hoofddorp en Leiden.
  • Per 12 december gaat de pendeltrein tussen Utrecht Centraal en het Spoorwegmuseum weer rijden.
  • Veel treindiensten starten een uur of een halfuur eerder op en/of eindigen later dan tijdens de dienstregeling 2023.
  • Tenslotte wil NS in de loop van 2024, waar mogelijk, ook op andere niet genoemde trajecten de oude (spits)frequentie herstellen.

Bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling verdwijnen de laatste locomotieven uit de serie 1700 bij NS. De locomotieven rijden tot 10 december 2023 alleen nog de IC Berlijn. De tractie voor deze treinen wordt overgenomen door Vectrons die de hele rit tot Berlijn voor de trein te zien zijn. De tijdrovende locomotiefwissel in Bad Bentheim komt hierbij te vervallen. Naast de serie 1700 gaan bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling ook de laatste treinstellen uit de deelserie ICM 1 buiten dienst.

Naast de wisseling van de wacht voor de IC Berlijn wijzigt de materieelinzet ook op andere trajecten. Zo gaat de instroom van de ICNG-treinstellen in de reizigersdienst ook in 2024 onverminderd door. De treinstellen nemen steeds meer diensten van Traxx-en en IC-rijtuigen via de Hogesnelheidslijn over. Zo gaan ze vanaf december 2023 volgens plan alle IC Direct-treinen tussen Amsterdam en Breda rijden. Ook wil NS de treinstellen in de loop van het jaar tussen Den Haag, Groningen en Leeuwarden gaan inzetten. Met de komst van de nieuwe treinstellen gaan meer ICR-treinstammen terzijde en kunnen de locomotieven terug naar de leasemaatschappij.

De treindienst tussen Zwolle en Roosendaal wordt vanaf december 2023 weer vrijwel geheel met VIRM-treinstellen gereden. Vrijgekomen DDZ-treinstammen verhuizen naar de intercity’s tussen Den Haag, Groningen en Leeuwarden. Het ICM dat vrijkomt, is nodig voor de extra intercity’s van Utrecht naar Den Haag en Rotterdam. In deze treindiensten wordt ook weer SLT-materieel ingezet.

Regionale vervoerders

Bij de regionale vervoerders verandert de opzet van de dienstregelingen nauwelijks. Wel schrapt Arriva tot nader order opnieuw de sneltreindienst tussen Maastricht en Heerlen. Ook kondigt de vervoerder vanwege het personeelstekort een tijdelijk versoberde dienstregeling aan tussen Zutphen en Oldenzaal. Buiten de ochtendspits rijden de treinen slechts eenmaal per uur. Op 10 december 2023 neemt Arriva de treindienst dit traject over van Keolis. De vervoerder laat de voorgaande maanden hiervoor de zeven Limburgse LINT-treinstellen en twee GTW-treinstellen van de noordelijke concessie in de Blauwnet-huisstijl bestickeren. De negen LINT-treinstellen van Keolis gaan na de overname van de treindienst terzijde.

Keolis neemt bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling de treindienst tussen Amersfoort en Ede-Wageningen over van Connexxion. De treinen rijden voortaan onder de merknaam RRReis. Tegelijkertijd komt na 17 jaar een eind aan het merk Valleilijn. Keolis neemt voor de treindienst de vijf Protos- en twee FLIRT-treinstellen van Connexxion over. De zeven stellen worden in de loop van 2024 opgeknapt en van de RRReis-huisstijl voorzien.

Arriva wil, net als in 2019, 2020, 2021, 2022 en 2023 in de loop van 2024 starten met de zogenaamde Drielandentrein tussen Aachen, Maastricht en Liège. Door uiteenlopende oorzaken gaat in 2019 alleen de sneltreindienst tussen Maastricht en Aachen van start. Deze treindienst is bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling 2024 tijdelijk ingekort tot Heerlen – Aachen. Tot de start van de Drielandentrein rijdt de NMBS de treindienst tussen Maastricht en Liège Guillemins.

Internationale vervoerders

Volgens plan gaat FlyWise-initiatief GoVolta op 1 mei 2024 van start met een dagelijkse trein tussen Amsterdam en Berlijn. Hoewel de tickets goedkoper beloven te zijn dan de reguliere IC Berlijn, duurt de reis ruim twee uur langer. In juni wil de vervoerder via de klassieke route ook een rechtstreekse trein tussen Amsterdam en Parijs laten rijden. European Sleeper, dat een aantal keer per week een nachttrein van Brussel via Amsterdam naar Berlijn verzorgt, rijdt vanaf 25 maart 2024 door naar Dresden en Praag.

Op de foto boven dit artikel vertrekt ICNG-treinstel 3224 op 12 augustus 2023 als intercity van Eindhoven naar Den Haag uit Tilburg. In de loop van 2024 moeten de treinstellen steeds meer treinen op dit traject overnemen.