Bijna negen jaar na de start van het Panorama Rail Restaurant wordt bekend dat Train Charter vanaf half april 2024 ook in België met een Dinner Train gaat rijden. Het concept is vrijwel gelijk als in Nederland. In totaal staan in 2024 verspreid over heel België achttien verschillende opstapplaatsen op de agenda.

In 2015 gaat in Nederland het Panorama Rail Restaurant van start. Het rijdende restaurant van RailPromo blijkt een succes en wordt in de loop der jaren uitgebreid met extra ritten en arrangementen. Twee jaar later rijdt de trein verder als Dinner Train. In 2019 Amsterdam Centraal als vaste opstapplek ingeruild voor maar liefst 37 wekelijks wisselende stations. Datzelfde jaar gaat RailPromo failliet. In het najaar neemt Train Charter de trein over. De opzet is hierbij aanzienlijk vereenvoudigd. Na de coronaperiode is de trein weer aan een opmars bezig. Terwijl Train Charter Services nieuwe locomotieven en rijtuigen aanschaft, zorgt Train Charfter Events voor een aantal nieuwe arrangementen. Bovendien zijn in 2024 in Nederland zeven extra opstapplaatsen aan de agenda toegevoegd.

In januari 2024 wordt bekend dat Train Charter Services vanaf half april 2024 ook in België met een Dinner Train gaat rijden. Net als in Nederland vertrekt de trein elk weekend vanuit een andere plaats. Ook in België rijden de treinen op vrijdag, zaterdag en zondag een rondje. Train Charter Events biedt dezelfde vier arrangementen als in Nederland aan. In totaal staan in 2024, verspreid over Vlaanderen en Wallonië, achttien verschillende opstapplaatsen op de agenda.

Train Charter Services is één van de weinige vervoerders die in België op eigen licentie rijdt. De vervoerder verzorgt sinds 2023 de European Sleeper van Brussel via Amsterdam naar Berlijn. Voorafgaand aan de introductie van de slaaptrein rijdt de vervoerder in mei 2023 al een testrit naar Brussel met de rijtuigen van de Dinner Train. Het is dan de tweede keer dat de rijtuigen bij de zuiderburen te zien zijn. In 2022 rijden ze voor een rit in Zeeuws-Vlaanderen al een keer door België.

Terwijl de rijtuigen van het rijdende restaurant in België zijn toegelaten, heeft TCS alleen locomotieven die geschikt zijn voor het Nederlandse en het Duitse spoorwegnet in dienst. Het is dan ook nog niet bekend welke locs de tractie van de Belgische Dinner Train gaan verzorgen.

De Belgische Dinner Train kent de volgende vertrekstations:

Aalst, Antwerpen-Berchem, Brugge, Brussel, Charleroi, Genk, Gent-Sint Pieters, Herentals, Hasselt, Kortrijk, Leuven, Liège, Mechelen, Namur, Oostende, Sint-Niklaas, Turnhout en Verviers.

Meer informatie op dinnertrain.be

Op de foto boven dit artikel rijden TCS locomotieven 101002 en 101001 op 26 mei 2018 nog onder de vlag van RailPromo met de kortste variant uit de beginperiode van de Dinner Train als Cheese & Beer Express bij Amsterdam Sloterdijk.