Met de terugkeer van de eerste reguliere slaaptrein in vijf jaar van NS en ÖBB, zien ook commerciële partijen brood in de revival van de slaaptrein. Eén van de partijen is het Belgisch-Nederlandse European Sleeper die in samenwerking met het Tsjechische RegioJet met nachttreinen van Brussel via Amsterdam naar Berlijn, Dresden en Praag wil gaan rijden. De startdatum wordt echter keer op keer uitgesteld en volgt nu naar verluid pas na de zomer van 2022.

In mei 2021 keert met de Nightjet van NS en ÖBB na bijna vijf jaar de reguliere slaaptrein terug op het Nederlandse spoor. Diezelfde periode maken de Nederlandse bedrijven Flywise Travel, European Sleeper en het Belgische Moonlight Express hun plannen bekend voor frequent rijdende nachttreinen vanuit de Lage Landen naar verschillende Europese steden.

Flywise start in oktober in samenwerking met Train Charter Services onder de naam Green City Trip met een regelmatig rijdende nachttrein naar diverse Europese steden. European Sleeper en het Belgische Moonlight Express maken enkele maanden eerder bekend samen verder te gaan en vanaf april 2022 drie keer per week onder de naam European Sleeper een doorgaande slaaptrein van Brussel via Rotterdam en Amsterdam naar Berlijn, Dresden en Praag te laten rijden. In 2023 moet ook Warschau aan het aanbod toegevoegd worden, in 2024 gevolgd door een nieuwe Europese bestemming.

De eerste nachttrein naar Praag zou in eerste instantie in april 2022 moeten gaan rijden. Later verschuift European Sleeper de startdatum naar het begin van de zomer. Inmiddels is bekend dat de treindienst pas na de zomer van start gaat. Zoals het er nu naar uitziet, wordt eind april 2022 de datum van de eerste rit bekendgemaakt.

De eerste treinen van European Sleeper wordt geëxploiteerd door het Tsjechische RegioJet. De grootste private vervoerder van Europa zorgt bovendien voor de rijtuigen en de tractie tussen Bad Bentheim en Praag. Omdat RegioJet niet is toegelaten in Nederland en België zullen de treinen hier met de tractie en onder de vlag van een andere vervoerder gaan rijden.

European Sleeper is een fusie tussen het Belgische Moonlight Express en de Nederlandse start-up European Sleeper. Beide bedrijven zijn opgericht met als doel het opstarten van nieuwe langeafstandsverbindingen vanuit Nederland en België naar diverse Europese bestemmingen. Omdat de geplande routes grotendeels overeenkomen, besluiten beide bedrijven medio 2021 als één nachttreinspecialist verder te gaan. Door aandelen te verkopen haalt European Sleeper eind mei 2021 binnen een kwartier een startkapitaal van €500.000 op. Het bedrijf is van plan om vanuit Nederland en België elk jaar een nieuwe nachttrein op te starten. In 2022 zijn Berlijn en Praag als eerste bestemmingen aan de beurt. In 2023 moet Warschau volgen. In beide gevallen werkt European Sleeper samen met het Tsjechische RegioJet.

Routekaartje van de eerste trein van European Sleeper.

Op de huidige website van European Sleeper is meer informatie over het bedrijf te vinden. Ook is hier het reisschema van de nachttreinen naar Praag te zien (zie afbeelding hiernaast). Op de nieuwe website, die online gaat zodra de startdatum van de slaaptrein bekend is, is het ook mogelijk om tickets voor de trein te boeken. Intussen is in samenwerking met Museum MORE al een reis naar Praag met European Sleeper te winnen:

Op de foto boven dit artikel rijdt E-loc 1251 op 21 januari 2018 voor Railexperts bij Hillegom met de Alpen Express naar eindbestemming Leiden Centraal. De foto is slechts ter illustratie aangezien de treinen van European Sleeper hoogstwaarschijnlijk met de geel-zwarte rijtuigen van RegioJet gaan rijden. Welke vervoerder in Nederland en België voor de tractie gaat zorgen, is nog niet bekend.