De Europese Commissie selecteert in januari 2023 tien pilots om betrokken partijen te helpen bij het wegwerken van de obstakels bij het verbeteren of opzetten van nieuwe grensoverschrijdende treinverbindingen tussen grote Europese steden. Voor Nederland gaat het hierbij om het opzetten van een nieuwe slaaptrein naar Barcelona door European Sleeper en het verbeteren van de bestaande verbinding tussen Amsterdam en Londen.
De Europese Commissie selecteert op 31 januari 2023 tien pilots waarbij betrokken vervoerders en autoriteiten worden geholpen bij het initiëren of verbeteren en exploiteren van grensoverschrijdende treinverbindingen tussen grote Europese steden. Ondanks de groeiende vraag naar milieuvriendelijke mobiliteit is het opzetten en de uitvoering van dergelijke verbindingen in Europa nog altijd flinke een uitdaging. Zo zijn er vaak problemen met capaciteitstoewijzing en verloopt de coördinatie tussen de nationale infrabeheerders vaak stroperig.
Met de proefprojecten kijkt de Europese Commissie bijvoorbeeld hoe de afstemming tussen partijen verbeterd kan worden en of wetgeving aangepast moet worden. De procedures rond het opzetten van de tien nieuwe of verbeterde verbindingen moeten dan ook bestaande obstakels aan het licht brengen en in Europees verband worden opgelost. Het doel is dat de spoormarkt in de toekomst beter en sneller gaat reageren op de aanvraag voor lange grensoverschrijdende verbindingen. De pilots worden niet door ‘Europa’ gefinancierd, maar kunnen uiteindelijk wel als inspiratie voor toekomstige projecten worden gebruikt.
Eén van de pilootprojecten is het Belgisch-Nederlandse initiatief van European Sleeper voor een nieuwe slaaptrein tussen Amsterdam, Brussel en Barcelona. European Sleeper start in mei 2023 al met een slaaptrein tussen Brussel, Amsterdam en Berlijn en wil hierna het Europese netwerk van slaaptreinen verder uitbreiden. Het andere gedeeltelijk Nederlandse proefproject is de verbetering van de bestaande verbinding tussen Amsterdam en Londen van NS en Eurostar.
De andere acht proefprojecten zijn:
- Meer verbindingen tussen Duitsland en Scandinavië als samenwerking tussen DB, DSB en SJ: Twee nieuwe slaaptreinen tussen Stockholm, Kopenhagen en Berlijn en een dagtrein tussen Hamburg en Göteborg, eventueel Olso, een nieuwe verbinding tussen Praag, Berlijn en Kopenhagen en een nieuwe trein van Flixtrain tussen Leipzig, Berlijn, Kopenhagen en Stockholm.
- Een nieuwe trein van Flixtrain tussen München en Zurich
- WESTbahn wil gaan rijden tussen München, Wenen en Boedapest
- DB en FS willen vanuit München nieuwe treindiensten aanbieden naar Milaan en Rome
- Nieuwe slaaptrein tussen Parijs, Milaan en Venetië van Midnight Trains
- ILSA wil vanuit Lissabon naar Coruña en Madrid gaan rijden
- Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, wil een nieuwe treindienst tussen Catalonië en Zuid-Frankrijk opzetten
- Nieuwe verbindingen vanuit Hongarije naar Oostenrijk en westelijk Roemenië
Lees hier het hele bericht van de Europese Commissie: Connecting Europe by train: 10 EU pilot services to boost cross-border rail
Op de foto boven dit artikel is Eurostar 4023-4024 op 11 juni 2022 bij Hillegom onderweg van Amsterdam Centraal naar London St. Pancras.