Eén van de conclusies uit een uitgebreid onderzoek naar aanleiding van een aanrijding tussen een SNG-treinstel en een landbouwvoertuig in Hooghalen is dat de zichtbaarheid van het nieuwe sprintermaterieel door de vrijwel compleet blauwe voorzijde slechter is dan bij ander spoorwegmaterieel. Hierna besluit NS de het blauw rond de frontruiten te vervangen door NS-geel. Ook het ontwerp van de vernieuwde NS-huisstijl waarbij de cabines ook grotendeels blauw zouden worden, is hierna aangepast.

Op 21 augustus 2021 staan de 2341 en 2347 met de verschillende neuzen tegen elkaar op Amsterdam Centraal gereed voor vertrek als sprinter naar Amersfoort Vathorst.In mei 2020 vindt op een ‘niet actief beveiligde overweg’ in het Drentse Hooghalen een ernstig ongeval tussen een landbouwvoertuig en een trein bestaande uit twee SNG-treinstellen plaats. Bij het ongeval verliest de machinist het leven en raakt een aantal passagiers gewond. Na het ongeval nemen ProRail en NS al verschillende maatregelen om de zichtbaarheid rondom van de nog bestaande nabo’s te verbeteren, de snelheid van de treinen te verlagen of door de overwegen zo snel mogelijk te beveiligen of simpelweg te sluiten. Ook komt er een uitgebreid onderzoek. Eén van de belangrijkste conclusies is dat het SNG-materieel door de vrijwel compleet blauwe voorzijde slechter zichtbaar is dan ander spoorwegmaterieel.

Op 24 april 2021 is SNG-treinstel 2732 nog in de originele kleurstelling bij Dieren onderweg als sprinter van Wijchen naar Zutphen.In april 2021 is treinstel 2304, dat in Haarlem wordt hersteld van het genoemde ongeval, bij wijze van proef voorzien van een NS-gele lijst rondom de frontruit en -verlichting. Uiteindelijk besluit NS deze uitvoering toe te passen op alle SNG-treinstellen. Ook de nog te bouwen treinstellen worden in de nieuwe kleurstelling afgeleverd. Treinstel 3018 komt op 17 mei als eerste met gele neuzen in Nederland aan. Niet veel later komt de 2741, die ook voor schadeherstel in Haarlem staat en voor de gelegenheid maar van de nieuwe kleurstelling is voorzien, als eerste treinstel met gele neuzen in dienst.

Ook bij de ontwikkeling van de vernieuwde NS-huisstijl, die als eerste op de te reviseren VIRM-treinstellen en de twee Vectrons voor de Nightjet wordt toegepast, is rekening gehouden met de resultaten uit het onderzoek. Hierdoor worden de aanvankelijk grotendeels blauwe cabines alsnog voor een deel in NS-geel uitgevoerd. Ook voor het andere NS-materieel wordt een uitvoering van de vernieuwde huisstijl ontwikkeld. Hierbij verdwijnt het onderscheid tussen sprinters en intercitymaterieel. De SNG-treinstellen zullen hierbij dus opnieuw een andere kleurstelling krijgen.