9 oktober 2024

Bijna een half jaar na de terugkeer van de eerste reguliere slaaptrein op Nederlandse bodem, start Flywise Travel in samenwerking met Train Charter Services in oktober 2021 als eerste reisorganisatie met een regelmatig rijdende nachttrein naar diverse Europese steden. Ruim twee jaar later stoppen de slaaptreinen en kondigt Flywise Travel onder de naam GoVolta nieuwe goedkope, maar trage dagtreinen vanuit Amsterdam naar verschillende Europese steden aan. De eerste treinen moeten medio 2024 gaan rijden. Uiteindelijk wordt in oktober dat jaar bekend dat de GoVolta in september 2025 start met een trein naar Berlijn. De vervoerder geeft aan dat treinen naar Basel en Kopenhagen mogelijk al in de daaropvolgende weken gaan rijden.

In mei 2021 keert met de Nightjet na bijna vijf jaar de reguliere slaaptrein terug op het Nederlandse spoor. Bijna een half jaar later start Flywise Travel in samenwerking met Train Charter Services als eerste reisorganisatie met een regelmatig rijdende nachttrein naar diverse Europese steden. Vanaf oktober 2021 vertrekt onder de naam GreenCityTrip vanuit Breda elke vijf dagen een slaaptrein naar verschillende bestemmingen als Praag, Wenen, Milaan en Venetië. Bij de start van het nieuwe seizoen in mei 2022 rijden de treinen van GCT in samenwerking met reisorganisatie TUI en is het vertrekstation Amsterdam Centraal. Dat seizoen zijn flink wat nieuwe bestemmingen aan de agenda toegevoegd. De trein van GCT rijdt in het daaropvolgende wintersportseizoen wekelijks als TUI Ski Express naar verschillende Oostenrijkse wintersportplaatsen.

Einde GreenCityTrip

Vanaf het voorjaar van 2023 rijdt de GCT vanwege de flink gestegen kosten min of meer noodgedwongen alleen nog naar Dresden en Praag. Aan het eind van het jaar rijden de treinen van GreenCityTrip voor het laatst. Het merk en de website blijven bestaan, maar passagiers reizen voortaan met de slaaptrein van European Sleeper.

Aankondiging GoVolta

Intussen doet Flywise Travel in november 2023 bij de ACM een aanvraag voor een aantal internationale dagtreinen. Het bedrijf wil onder de naam GoVolta vanaf mei 2024 eenmaal per dag vanuit Amsterdam naar Berlijn en Parijs rijden. Ook staat driemaal per week een trein van Amsterdam naar Basel op het programma. Later zijn ook Kopenhagen en München als bestemming aan de aanvraag toegevoegd.

De nieuwe treinen zijn tussen bestaande dienstregelingen ingepland en hebben hierdoor aanzienlijk langere reistijden dan de reguliere verbindingen. GoVolta wil dan ook voornamelijk concurreren met een lagere ritprijs. Ook komen er, net als bij GreenCityTrip, diverse acties met andere bedrijven.

Vertraging en wijziging van de plannen

In eerste instantie wil GoVolta in mei 2024 van start gaan. Door ‘onenigheid met de onderaannemer’ is Flywise genoodzaakt om de start uit te stellen. Omdat in Nederland, buiten Train Charter Services, geen andere licentiehouder voor treindiensten in het kader van open toegang beschikbaar is, wil Flywise zelf vervoerder worden. De initiatiefnemers mikken daarbij op een start van de treindiensten in het tweede kwartaal van 2025. Voor de zomer moeten de eerste dagelijkse treinen naar Berlijn en Kopenhagen gaan rijden. De eerste treinen naar Basel moeten vanaf eind augustus volgen. De treindienst naar Parijs is tot nader order uitgesteld. Uiteindelijk wil GoVolta op zo’n twintig routes directe dagtreinen aanbieden. Hierbij gaat het niet alleen om treinen vanuit Nederland maar ook bijvoorbeeld tussen België, Frankrijk en Duitsland.

Trein naar Berlijn van start

Begin oktober 2024 wordt bekend dat GoVolta in september 2025 start met een dagelijkse trein tussen Amsterdam en Berlijn. De trein vertrekt in de ochtend naar Berlijn. Met de geplande dienstregeling is de trein zo’n acht uur onderweg, twee uur langer dan de reguliere IC Berlijn van NS International en DB. In de loop van de middag keert de trein terug naar Amsterdam. De vervoerder wil enkele weken later ook starten met de geplande treinen naar Kopenhagen en Basel.

Eind januari 2025 worden meer details als de dienstregeling bekend en gaat de de kaartverkoop voor de trein naar Berlijn van start.

Met het oog op de zogenaamde Open Toegang op het Europese spoorwegnet melden diverse vervoerders zich in 2023 voor lucratieve verbindingen bij de ACM. In het voorjaar doen Arriva, FlixTrain en Qbuzz al aanvragen voor verschillende internationale treinverbindingen. Zo wil Arriva een rechtstreekse treindienst tussen Groningen en Parijs opstarten en FlixTrain wil tussen Amsterdam en Oberhausen gaan rijden. Qbuzz wil vanuit Amsterdam treinen aanbieden naar Parijs en Berlijn. Op 9 november 2023 doet de vervoerder ook een aanvraag voor een rechtstreekse treindienst naar Frankfurt. Op 12 november 2023 meldt Heurotrain BV zich bij de ACM. De onbekende nieuwe speler wil vanaf december 2027 rechtstreekse frequente treindiensten tussen Amsterdam en Londen en tussen Amsterdam en Parijs aanbieden. Door het aanmelden van de andere vervoerders is ook NS genoodzaakt zich te melden voor de uitvoering van internationale treindiensten. De vervoerder wil, net als nu, met partners als DB en Eurostar treinen naar Parijs, Londen, Berlijn, Frankfurt en Wenen blijven rijden.

Het is nog niet bekend met welk materieel de treinen gaat rijden. Railcolornews.com heeft inmiddels wel afbeeldingen van een Vectron en een IC-rijtuig van DB in GoVolta-huisstijl gepubliceerd.

Meer over de plannen van GoVolta is te lezen op treinreiziger.nl

Op de website govolta.nl is vooralsnog geen informatie beschikbaar

De foto boven dit artikel dient alleen ter illustratie. Op de foto wordt de GreenCityTrip van Wenen naar Breda op 6 maart 2022 door SBB Cargo-Vectron 193 531 gereden. Omdat de grensovergang bij Emmerich en de omgeving van Ede door werkzaamheden voor het treinverkeer zijn gesloten en GCT dan nog de beloofde stop in Arnhem moet maken, rijdt de trein in Nederland een exotische route van Venlo via ‘s-Hertogenbosch naar Arnhem om hier na kopmaken via de Betuweroute naar Utrecht, Amsterdam en Breda te rijden. Op de foto de trein bij Niftrik.