Bijna een half jaar na de terugkeer van de eerste reguliere slaaptrein op Nederlandse bodem, start Flywise Travel in samenwerking met Train Charter Services in oktober 2021 als eerste reisorganisatie met een regelmatig rijdende nachttrein naar diverse Europese steden. Ruim twee jaar later stoppen de slaaptreinen en kondigt Flywise Travel onder de naam GoVolta nieuwe dagtreinen vanuit Amsterdam naar Parijs, Berlijn en Basel aan. De treinen moeten medio 2024 gaan rijden. In april wordt bekend dat de startdatum een jaar opschuift en Parijs wordt ingeruild voor Kopenhagen.

In mei 2021 keert met de Nightjet na bijna vijf jaar de reguliere slaaptrein terug op het Nederlandse spoor. Bijna een half jaar later start Flywise Travel in samenwerking met Train Charter Services als eerste reisorganisatie met een regelmatig rijdende nachttrein naar diverse Europese steden. Vanaf oktober 2021 vertrekt onder de naam GreenCityTrip vanuit Breda elke vijf dagen een slaaptrein naar verschillende bestemmingen als Praag, Wenen, Milaan en Venetië. Bij de start van het nieuwe seizoen in mei 2022 rijden de treinen van GCT in samenwerking met reisorganisatie TUI en is het vertrekstation Amsterdam Centraal. Dat seizoen zijn flink wat nieuwe bestemmingen aan de agenda toegevoegd. De trein van GCT rijdt in het daaropvolgende wintersportseizoen wekelijks als TUI Ski Express naar verschillende Oostenrijkse wintersportplaatsen.

Einde GreenCityTrip

Vanaf het voorjaar van 2023 rijdt de GCT vanwege de flink gestegen kosten min of meer noodgedwongen alleen nog naar Dresden en Praag. Aan het eind van het jaar rijden de treinen van GreenCityTrip voor het laatst. Het merk en de website blijven bestaan, maar passagiers reizen voortaan met de slaaptrein van European Sleeper.

Aankondiging GoVolta

Intussen doet Flywise Travel in november 2023 bij de ACM een aanvraag voor een aantal reguliere dagtreinen. Het bedrijf wil onder de naam GoVolta vanaf mei 2024 eenmaal per dag vanuit Amsterdam naar Berlijn en Parijs rijden. Ook staat driemaal per week een trein van Amsterdam naar Basel op het programma. Later zijn ook Kopenhagen en München als bestemming aan de aanvraag toegevoegd.

De nieuwe treinen zijn tussen bestaande dienstregelingen ingepland en hebben hierdoor aanzienlijk langere reistijden dan de reguliere verbindingen. GoVolta wil dan ook voornamelijk concurreren met een lagere ritprijs. Ook komen er, net als bij GreenCityTrip, diverse acties met andere bedrijven.

Vertraging en wijziging van de plannen

In eerste instantie wil GoVolta in mei 2024 van start gaan. Door ‘onenigheid met de onderaannemer’ is Flywise genoodzaakt om de start uit te stellen. Omdat in Nederland, buiten Train Charter Services, geen andere licentiehouder voor treindiensten in het kader van open toegang beschikbaar is, wil Flywise zelf vervoerder worden. De initiatiefnemers mikken daarbij op een start van de treindiensten in het tweede kwartaal van 2025. Voor de zomer moeten de eerste dagelijkse treinen naar Berlijn en Kopenhagen gaan rijden. De eerste treinen naar Basel moeten vanaf eind augustus volgen. De treindienst naar Parijs is tot nader order uitgesteld.

Uiteindelijk wil GoVolta op zo’n twintig routes directe dagtreinen aanbieden. Hierbij gaat het niet alleen om treinen vanuit Nederland maar ook bijvoorbeeld tussen België, Frankrijk en Duitsland.

Met het oog op de zogenaamde Open Toegang op het Europese spoorwegnet melden diverse vervoerders zich in 2023 voor lucratieve verbindingen bij de ACM. In het voorjaar doen Arriva, FlixTrain en Qbuzz al aanvragen voor verschillende internationale treinverbindingen. Zo wil Arriva een rechtstreekse treindienst tussen Groningen en Parijs opstarten en FlixTrain wil tussen Amsterdam en Oberhausen gaan rijden. Qbuzz wil vanuit Amsterdam treinen aanbieden naar Parijs en Berlijn. Op 9 november 2023 doet de vervoerder ook een aanvraag voor een rechtstreekse treindienst naar Frankfurt. Op 12 november 2023 meldt Heurotrain BV zich bij de ACM. De onbekende nieuwe speler wil vanaf december 2027 rechtstreekse frequente treindiensten tussen Amsterdam en Londen en tussen Amsterdam en Parijs aanbieden. Door het aanmelden van de andere vervoerders is ook NS genoodzaakt zich te melden voor de uitvoering van internationale treindiensten. De vervoerder wil, net als nu, met partners als DB en Eurostar treinen naar Parijs, Londen, Berlijn, Frankfurt en Wenen blijven rijden.

Meer informatie over de gewijzigde plannen van GoVolta is te lezen op treinreiziger.nl

Op de website govolta.nl is vooralsnog geen informatie beschikbaar

Flywise Travel wil met GoVolta, net als bij GreenCityTrip, samenwerken met Train Charter Services. In december 2023, vlak na de aankondiging van Flywise, wordt bekend dat TCS een eerste set van 90 overbodige Intercityrijtuigen van NS overneemt. Het bedrijft heeft in 2022 al een aantal Duitse restauratierijtuigen aangeschaft. Flywise geeft bij de aanvraag bij de ACM dan ook aan de nieuwe treinen met reguliere intercityrijtuigen en een restauratierijtuig te gaan rijden. Flywise geeft later echter aan geen gebruik te maken van de voormalige NS-rijtuigen omdat de noodzakelijke toelatingsprocedure en opknapbeurt te duur zijn. Nu de samenwerking met Flywise niet doorgaat, is niet bekend wat TCS met de aangeschafte rijtuigen gaat doen.

Op de foto boven dit artikel: wordt de GreenCityTrip van Wenen naar Breda op 6 maart 2022 door SBB Cargo-Vectron 193 531 gereden. Omdat de grensovergang bij Emmerich en de omgeving van Ede door werkzaamheden voor al het treinverkeer zijn gesloten en GCT toch de beloofde stop in Arnhem moet maken, rijdt de trein in Nederland een exotische route van Venlo via ‘s-Hertogenbosch naar Arnhem om hier na kopmaken via de Betuweroute naar Utrecht, Amsterdam en Breda te rijden. Op de foto de trein bij Niftrik.