28 februari 2025
Bijna een half jaar na de terugkeer van de eerste reguliere slaaptrein op Nederlandse bodem, start Flywise Travel in samenwerking met Train Charter Services in oktober 2021 als eerste reisorganisatie met een regelmatig rijdende nachttrein naar diverse Europese steden. Ruim twee jaar later stoppen de slaaptreinen en kondigt Flywise Travel onder de naam GoVolta nieuwe goedkope dagtreinen vanuit Amsterdam naar onder andere Berlijn, Basel en Kopenhagen aan. De treinen moeten medio 2024 gaan rijden. Nadat de startdatum al enkele keren vooruitgeschoven is, wordt eind februari 2025 bekend dat de plannen van de prijsvechter voorlopig van de baan zijn.
In oktober 2021 start Flywise Travel in samenwerking met Train Charter Services als eerste reisorganisatie met een regelmatig rijdende nachttrein naar diverse Europese steden. Vanaf die maand vertrekt onder de naam GreenCityTrip ongeveer wekelijks een slaaptrein naar wisselende Europese bestemmingen.
Van GreenCityTrip naar GoVolta
Vanaf het voorjaar van 2023 rijdt GreenCityTrip vanwege de flink gestegen kosten min of meer noodgedwongen alleen nog naar Dresden en Praag. Aan het eind van het jaar rijden de treinen voor het laatst. Het merk en de website blijven bestaan, maar passagiers reizen voortaan met de slaaptrein van European Sleeper.
Flywise Travel doet intussen in november 2023 bij de ACM een aanvraag voor een aantal internationale dagtreinen. Het bedrijf wil onder de naam GoVolta vanaf mei 2024 vanuit Amsterdam dagelijks naar Berlijn en Parijs gaan rijden. Ook staat driemaal per week een trein van Amsterdam naar Basel op het programma. Later zijn ook Kopenhagen en München als bestemming aan de aanvraag toegevoegd.
De treinen van GoVolta zijn tussen bestaande dienstregelingen ingepland en hebben daardoor aanzienlijk langere reistijden dan de reguliere verbindingen. Zo is de trein tussen Amsterdam en Berlijn zo’n acht uur onderweg, twee uur langer dan de reguliere IC Berlijn. De initiatiefnemers willen dan ook vooral concurreren met een veel lagere ritprijs en acties via andere bedrijven. Reizigers zouden bijvoorbeeld voor bagage en catering een meerprijs moeten betalen.
Nieuwe plannen, nog meer treinen
In eerste instantie wil GoVolta in mei 2024 gaan rijden. Door ‘onenigheid met de onderaannemer’ is Flywise genoodzaakt om de start uit te stellen. Het bedrijf wil nu zelf vervoerder worden en moet hiervoor een licentie binnenhalen en op zoek naar eigen materieel.
Na het stoppen van de samenwerking, gaat Flywise er vanuit dat de eerste dagelijkse treinen naar Berlijn en Kopenhagen nog voor de zomer van 2025 gaan rijden. De treinen naar Basel moeten enkele maanden later volgen. Tegelijkertijd wordt de treindienst naar Parijs tot nader order uitgesteld.
Wanneer na een lange zoektocht naar financiers en materieel de aanschaf van een set tweedehands Belgische rijtuigen bijna rond is, laat GoVolta in oktober 2024 weer volop van zich horen. Zo maakt de vervoerder bekend dat de dagelijkse trein tussen Amsterdam en Berlijn in september 2025 definitief gaat rijden. De prijsvechter wil enkele weken later ook starten met de geplande treinen naar Kopenhagen en Basel. Ook vraagt GoVolta die maand een reeks extra reeks treindiensten bij de ACM aan. Zo wil de vervoerder in de loop van 2026 vanuit Amsterdam ook treinen aanbieden naar Brugge, Frankfurt en Hamburg.
Het plan is dan nog om in januari 2025 in ieder geval de definitieve dienstregeling van de treindienst Amsterdam – Berlijn bekend te maken en de kaartverkoop te starten. In aanloop naar de start duiken op (regionale) nieuws- en (internationale) reissites en op social media een groot aantal berichten over ‘de easyJet van het spoor’ en de ’tientjestrein’ op.
Voorlopig van de baan
Ondanks de ogenschijnlijk zorgvuldig georkestreerde aankondiging op diverse platformen blijft het de eerste maanden van 2025 oorverdovend stil op de website. Op 28 februari wordt bekend dat de start van GoVolta voor onbepaalde tijd is uitgesteld. Naast de zoektocht naar tweedehands rijtuigen, blijkt uiteindelijk de financiering de grootste uitdaging te zijn geweest.
Met het oog op de zogenaamde Open Toegang op het Europese spoorwegnet melden diverse vervoerders zich in het voorjaar van 2023 voor verschillende internationale treinverbindingen bij de ACM. Zo wil Arriva via de HSL een rechtstreekse treindienst tussen Groningen en Parijs opstarten en zet FlixTrain in op een treindienst tussen Amsterdam en Oberhausen en verder Duitsland in. Qbuzz wil vanuit Amsterdam naar Parijs en Berlijn hogesnelheidstreinen laten rijden. In november 2023 doet de vervoerder ook een aanvraag voor een rechtstreekse treindienst naar Frankfurt. Diezelfde maand meldt Heurotrain BV zich bij de ACM. De onbekende nieuwe speler wil vanaf december 2027 rechtstreekse frequente treindiensten tussen Amsterdam en Londen en tussen Amsterdam en Parijs aanbieden. Zowel de plannen van FlixTrain als Qbuzz zijn inmiddels op de lange baan geschoven. Arriva heeft de plannen voor een snelle trein tussen Groningen en Parijs inmiddels aangepast in een verbinding via het conventionele spoor, maar is nog wel van plan om in 2026 tussen beide steden te gaan rijden.
Lees ook het verhaal van het begin tot het voorlopige einde van GoVolta op volkskrant.nl
Op de website govolta.nl blijft het stil…
Op de foto boven dit artikel rijdt de vorige vervoerder van Flywise Travel, GreenCityTrip, onderweg van Wenen naar Breda, op 6 maart 2022 bij Niftrik. Omdat de grensovergang bij Emmerich en de omgeving van Ede door werkzaamheden voor het treinverkeer zijn gesloten en GCT dan nog de beloofde stop in Arnhem moet maken, rijdt SBB Cargo-Vectron 193 531 met de trein in Nederland een exotische route van Venlo via ‘s-Hertogenbosch naar Arnhem om hier na kopmaken via de Betuweroute naar Utrecht, Amsterdam en Breda te rijden.