Bijna een half jaar na de terugkeer van de eerste reguliere slaaptrein op Nederlandse bodem, start Flywise Travel in samenwerking met Train Charter Services als eerste reisorganisatie met een regelmatig rijdende nachttrein naar diverse Europese steden. Onder de naam GreenCityTrip maakt de trein sinds oktober 2021 afwisselend naar onder andere Praag, Wenen en Venetië. In mei 2022 komen hier negen nieuwe bestemmingen bij. In de winter rijdt de trein onder de naam TUI Ski Express wekelijks naar verschillende wintersportbestemmingen. Vanwege de hoge kosten rijdt de trein in het seizoen 2023, voortaan als TUI City Express, noodgedwongen alleen nog naar Dresden en Praag.
In mei 2021 keert met de Nightjet van NS en ÖBB na bijna vijf jaar de reguliere slaaptrein terug op het Nederlandse spoor. Bijna een half jaar later start Flywise Travel in samenwerking met Train Charter Services als eerste reisorganisatie met een regelmatig rijdende nachttrein naar diverse Europese steden. Vanaf 15 oktober 2021 vertrekt onder de naam GreenCityTrip vanuit Breda elke vijf dagen een trein naar verschillende bestemmingen. De trein stopt in Nederland onderweg op Rotterdam Centraal, Den Haag HS, Amsterdam Centraal, Utrecht Centraal en Arnhem Centraal. Volgens een vooraf bepaald schema rijdt de trein afwisselend naar Praag, Wenen en via Innsbruck naar Milaan, Verona en Venetië. Het vertrek vanuit Breda is niet alleen omdat Flywise Travel hier gevestigd is, maar ook om de Belgische markt te kunnen bedienen.
Vanwege de vele omleidingen, de hoge vertragingsgevoeligheid en het feit dat de trein door het gebruik van zware locomotieven maar met maximaal 100 km/u door Nederland mag rijden, besluit GreenCityTrip bij de start van het nieuwe seizoen in mei 2022 de trein vanaf Amsterdam te laten rijden. Utrecht Centraal blijft over als enige vaste tussenstop. In het seizoen 2022 rijdt de trein, voortaan in samenwerking met reisorganisatie TUI, opnieuw naar de meeste steden uit het eerste seizoen. Daarnaast zijn negen nieuwe bestemmingen aan de agenda toegevoegd: Kopenhagen, Malmö en Göteborg, Florence, Bologna, Bolzano en Como en Salzburg en Linz. Tussen 23 december 2022 en 31 maart 2023 rijdt de trein van GreenCityTrip wekelijks als TUI Ski Express naar verschillende Oostenrijkse wintersportplaatsen.
Begin maart 2023 wordt bekend dat de GreenCityTrip in het seizoen 2023 vanwege de flink gestegen kosten op verschillende trajecten noodgedwongen alleen nog naar Dresden en Praag rijdt. De trein draagt voortaan de naam TUI City Express. De trein rijdt opnieuw vanuit Amsterdam en stopt onderweg in Amersfoort en Deventer. De eerste slaaptrein van het seizoen vertrekt op 21 april 2023. De trein vertrekt doorgaans wekelijks op donderdag en keert dinsdag terug in Nederland.
GreenCityTrip betekent min of meer de revival van de zogenaamde reisbureautrein. Verschillende reisorganisaties bieden de eerste decennia na de Tweede Wereldoorlog frequent rijdende treinen naar verschillende Europese vakantiebestemmingen aan. Bekende namen zijn de Zon-Express naar Zuid-Frankrijk en de Bergland Express naar de Alpen. Met de opkomst van het particuliere autobezit en goedkopere vliegreizen neemt de belangstelling in de jaren ’70 snel af. Toch duurt het nog tot 2005 tot de laatste klassieke reisbureautrein is opgeheven. Hierna resteren alleen nog enkele chartertreinen als de jaarlijkse Alpen expressen naar de wintersportgebieden. Door de groeiende afkeer tegen de milieubelasting van het vliegverkeer is de internationale trein als duurzaam alternatief over de langere afstand sinds enige jaren weer aan een opmars bezig. Zo gaat naast de genoemde treinen in mei 2023 vermoedelijk ook European Sleeper vanuit Brussel via onder andere Rotterdam, Amsterdam en Deventer naar Berlijn rijden. Door beperkte capaciteit op het baanvak kan de trein pas in 2024 de geplande route naar Dresden en Praag rijden. Hiermee wordt de trein dus directe concurrent van GreenCityTrip.
Meer informatie op greencitytrip.nl
Op de foto boven dit artikel: wordt de GreenCityTrip van Wenen naar Breda op 6 maart 2022 door SBB Cargo-Vectron 193 531 gereden. Omdat de grensovergang bij Emmerich en de omgeving van Ede door werkzaamheden voor al het treinverkeer zijn gesloten en GCT toch de beloofde stop in Arnhem moet maken, rijdt de trein in Nederland een exotische route van Venlo via ‘s-Hertogenbosch naar Arnhem om hier na kopmaken via de Betuweroute naar Utrecht, Amsterdam en Breda te rijden. Op de foto de trein bij Niftrik.