Op 2 september 2022 raakt het baanvak Lelystad – Dronten van de Hanzelijn zwaar beschadigd. Die middag komt bij Swifterbant een hoogspanningskabel van TenneT op de bovenleiding terecht en gaat in korte tijd een enorme hoeveelheid stroom door de systemen van de spoorlijn. De daaropvolgende dagen inventariseert ProRail de impact van het incident en wordt duidelijk dat er maandenlang geen treinen meer over de verbinding kunnen rijden.

Op vrijdag 2 september 2022 raakt het baanvak Lelystad – Dronten van de Hanzelijn zwaar beschadigd. Die middag komt in de buurt van Swifterbant een hoogspanningskabel van TenneT op de bovenleiding terecht. Het incident zorgt ervoor dat in korte tijd een enorme hoeveelheid stroom door de systemen van de spoorlijn gaat. Hierdoor branden kabels en schakelaars door en raken verschillende relaiskasten defect. In een onderstation en een schakelstation raakt apparatuur zwaar beschadigd. En dan moet de onzichtbare ondergrondse schade nog worden geïnventariseerd.

ProRail geeft aan dat al wel duidelijk is dat alle infrastructuur voor de energievoorziening en treinbeveiligingssystemen over een afstand van zeven kilometer moet worden vernieuwd.

In de week na het incident brengt ProRail de schade als gevolg van de stroomstoring in verder in kaart. Tot die tijd is het niet bekend wanneer alle schade is hersteld en het treinverkeer weer kan worden hervat. Na een uitgebreide inventarisatie geeft ProRail aan dat in ieder geval tot half december geen treinen tussen Lelystad en Dronten gaan rijden. Naar verwachting gaan de herstelwerkzaamheden echter nog langer duren.

Reizigers zijn tot die tijd aangewezen op het schaarse busvervoer tussen Lelystad en Dronten en de beperkte capaciteit van de treinen via de ‘oude route’ over de Veluwe.

Eind 2006 start de aanleg van de Hanzelijn. De nieuwe spoorwegverbinding tussen Lelystad en Zwolle betekent niet alleen een rechtstreekse treinverbinding tussen beide steden en een snellere verbinding tussen Noord-Nederland en de noordelijke Randstad maar ook minder druk op de Centraalspoorweg over de Veluwe en de Gooilijn tussen Amsterdam en Amersfoort. De nieuwe spoorlijn is zo’n vijftig kilometer lang en zowel geschikt voor reizigers- als goederenvervoer. Tussen beide provinciehoofdsteden komen slechts twee nieuwe stations: Dronten en Kampen Zuid. NS neemt de spoorlijn met het ingaan van de nieuwe dienstregeling 2013 in gebruik.

Op de website van ProRail zijn foto’s van de schade aan de spoorlijn te zien en worden regelmatig updates over de werkzaamheden gegeven.

Update 22 september 2022: Vanaf 3 oktober 2022 zet NS tussen Amersfoort en Zwolle langere treinen in. Een week later gaan vier in plaats van twee treinen tussen beide steden rijden.

Op de foto boven dit artikel zijn SNG-treinstellen 2341, 2771 en 2344 op 18 maart 2022 bij Zalk onderweg als sprinter van Amsterdam Centraal naar Zwolle. Tot het herstel van het baanvak Lelystad – Dronten pendelt NS met sprinters tussen Zwolle en Dronten over het resterende deel van de Hanzelijn.