De internationale trein wint snel aan populariteit. Omdat extra materieel niet voorhanden is, nemen verschillende vervoerders maatregelen om de drukte beheersbaar te houden. In de zomer van 2023 laten NS International en Deutsche Bahn internationale reizigers die gebruik willen maken van de ICE al twee maanden lang verplicht reserveren. In de zomer van 2024 is zitplaatsreservering maar liefst drie maanden verplicht en geldt deze maatregel ook voor de IC Berlijn.

Het internationale treinverkeer wint snel aan populariteit. Ook de grensoverschrijdende treinverbindingen naar Duitsland worden steeds drukker. Vooral in de zomermaanden is de vraag op de doorgaande treinverbindingen groter dan het aanbod. Omdat de inzet van extra treinstellen niet mogelijk is, maken NS International en Deutsche Bahn in de zomer van 2023 het reserveren voor de ICE tussen Amsterdam, Frankfurt en Basel in de periode 17 juni tot 18 augustus verplicht in plaats van optioneel.

Ook reserveren voor IC Berlijn

Omdat de materieelvoorraad van Deutsche Bahn nog altijd beperkt is en door het EK Voetbal nog veel meer reizigers worden verwacht, voert de vervoerder in de zomer van 2024 voor vrijwel alle snelle grensoverschrijdende verbindingen van en naar Duitsland verplichte zitplaatsreservering in. Zo moeten Nederlandse reizigers dit jaar niet alleen voor de ICE naar Frankfurt en Basel maar ook voor de IC naar Hannover en Berlijn verplicht reserveren. Mede doordat het EK Voetbal van 14 juni tot en met 14 juli plaatsvindt, geldt de maatregel dit jaar voor de complete maanden juni, juli en augustus.

Ook voor reizigers met Interrail Pass en Eurail Pass geldt een verplichte zitplaatsreservering. Voor treinreizen binnen Duitsland of Nederland hoeven geen plaatsen gereserveerd te worden.

Einde ICE Amsterdam – Basel

Vanwege de beperkte beschikbaarheid van ICE-treinstellen komt de, nu nog eenmaal per dag rijdende, rechtstreekse ICE tussen Amsterdam en Basel per 15 juli 2024 te vervallen. De trein keert in ieder geval ook in 2025 niet terug.

Het materieeltekort van DB wordt onder andere veroorzaakt door de slechte staat van de ICE 3M-treinstellen. De stellen raken vooral tijdens de inzet onder gelijkspanning snel defect. Ook kan de ETCS-installatie niet meer worden bijgewerkt. Omdat alleen binnenlandse inzet geen oplossing is, besluit DB de treinstellen komende jaren af te voeren. Dit is mogelijk door de bestelling van 30 extra treinstellen van het type ICE 3neo. Deze zijn ook geschikt voor de inzet in België en Nederland en rijden sinds de zomer van 2023 proefritten in beide landen. Ze moeten vanaf 2025 zorgen voor een eind aan het materieeltekort in het grensoverschrijdende treinverkeer.

Bekijk het overzicht voor alle treinen in Europa waar reserveren optioneel of verplicht is op seat61.com

Op de foto boven dit artikel: In de wintermaanden is de drukte van de IC Berlijn nog te overzien. Op 8 januari 2024 rijdt de 193 759 met een van Berlijn naar Amsterdam bij Deventer.