8 juni 2024, update 16 juni 2024
In 2005 opent het geheel vernieuwde Spoorwegmuseum. Achter het museum komt een open terrein met onder andere een klein terras, enkele speeltoestellen en de zogenaamde Jumbo Express. Het terrein maakt echter een onsamenhangende indruk en lijkt niet echt bij het museum te horen. In november 2023 start de herinrichting van het terrein waarbij naast meer groen ook meer ruimte komt voor spoorse elementen, waaronder twee treinenkoppen. Op 8 juni 2024 is het vernieuwde achterterrein gedeeltelijk in gebruik genomen.
In 2005 opent het geheel vernieuwde Spoorwegmuseum. Achter het museum komt een open terrein met onder andere een klein terras, enkele speeltoestellen en de zogenaamde Jumbo Express, een kindertrein die rondjes over het terrein rijdt. Daarnaast zijn op het terrein enkele beelden en andere spoorse elementen neergezet. Het open terrein maakt echter een onsamenhangende indruk en is duidelijk de achterkant van het museum. Ondanks dat het terrein vooral tijdens mooi weer erg populair is, blijft de inrichting jarenlang ongewijzigd.
Meer groen en meer samenhang
In november 2023 start de complete vernieuwing van het terrein. Het museum streeft hierbij naar een klimaat-adaptieve ruimte met veel groen en hierdoor meer schaduw en een betere afwatering. Ook komen er meer speelmogelijkheden voor de allerkleinsten en wordt de Jumbo Express compleet vernieuwd met een nieuw tracé en een nieuwe trein.
Het terrein wordt ingericht met verschillende spoorse elementen als rails en bielzen en moet zo een plek waar meer te ontdekken, doen en leren valt. De nieuwe inrichting moet, vooral op drukkere dagen, voor een betere spreiding van bezoekers zorgen.
Bijzondere blikvangers
Als opvallend element is de, in 2022 overbodig geworden, gelijkvloerse kruising van Blauwkapel in de inrichting opgenomen. Ook krijgt de bijzondere beeldencollectie van het museum een prominentere plek op het terrein. De beelden zijn in de jaren ’50 bij verschillende stations geplaatst en staan al sinds de jaren ’90 vrij onopvallend op het buitenterrein. Een kop van Plan V-treinstel 951 en een reservekop van een SGM-treinstel gaan als speeltoestel, annex blikvanger fungeren. Terwijl de sprinterkop geel wordt, krijgt de Plan V-kop de groene kleurstelling die ook op de eerste dertig treinstellen van het type te zien is.
Het eerste deel van de vernieuwde Spoortuin is op 8 juni 2024 feestelijk in gebruik genomen. De beide treinenkoppen en de vernieuwde Jumbo Express zijn dan nog niet gereed.
In eerste instantie is het de bedoeling de Spoortuin half mei 2024 in gebruik te nemen, later is de openingsdatum verplaatst naar 8 juni, de dag dat het Maliebaanstation de 150e verjaardag viert. Hoewel het grootste deel van de herinrichting dan nog niet gereed is, vindt de officiële opening die dag alvast plaats.
Meer informatie over de herinrichting van het achterterrein van het museum op spoorwegmuseum.nl
Op de foto boven dit artikel de Plan V- en Sprinterkop op het buitenterrein van het Spoorwegmuseum op 8 juni 2024, de dag van de officiële opening van de Spoortuin.