In 2005 opent het geheel vernieuwde Spoorwegmuseum. Achter het museum komt een open terrein met onder andere een klein terras, enkele speeltoestellen en de zogenaamde Jumbo Express. Het terrein maakt echter een onsamenhangende indruk en lijkt niet echt bij het museum te horen. In november 2023 start de herinrichting van het terrein waarbij naast meer groen ook meer ruimte komt voor spoorse elementen, waaronder twee treinenkoppen. Op 18 mei 2024 wordt het vernieuwde achterterrein in gebruik genomen.

In 2005 opent het geheel vernieuwde Spoorwegmuseum. Achter het museum komt een open terrein met onder andere een klein terras, enkele speeltoestellen en de zogenaamde Jumbo Express, een kindertrein die rondjes over het terrein rijdt. Daarnaast zijn op het terrein enkele beelden en andere spoorse elementen neergezet. Het open terrein maakt echter een onsamenhangende indruk en is duidelijk de achterkant van het museum. desondanks is het terrein vooral tijdens mooi weer erg populair. De inrichting blijft echter jarenlang ongewijzigd.

Meer groen en meer samenhang

In november 2023 start het museum met de vernieuwing van het terrein. Hierbij streeft het museum naar een klimaat-adaptieve ruimte met meer groen en hierdoor meer mogelijkheden voor schaduw en een betere afwatering. Ook komen er meer speelmogelijkheden voor de allerkleinsten en wordt de Jumbo Express compleet vernieuwd met een nieuw tracé en een nieuwe trein.

Het terrein wordt verder ingericht met verschillende spoorse elementen als rails en bielzen en moet in de nieuwe situatie een plek waar meer te ontdekken, doen en te leren valt. Dit zorgt bovendien op drukkere dagen voor betere spreiding van bezoekers.

Bijzondere blikvangers

Als opvallende element wordt de in 2022 overbodig geworden gelijkvloerse kruising van Blauwkapel in de inrichting opgenomen. Daarnaast wordt de kop van Plan V-treinstel 951 en een reservekop van een SGM-treinstel als speeltoestel, annex blikvanger op het terrein neergezet. Ook krijgt de bijzondere beeldencollectie van het museum een prominentere plek op het buitenterrein. De beelden zijn in de jaren ’50 bij de stations van Eindhoven, Nijmegen en Utrecht Centraal geplaatst en staan al sinds de jaren ’90 vrij onopvallend achter het museum.

Het vernieuwde buitenterrein wordt op 18 mei 2024 feestelijk in gebruik genomen.

Het ontwerp van het vernieuwde achterterrein is van OKRA Landschapsarchitecten, het werk wordt uitgevoerd door Rots Maatwerk. Het project is mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van de Stichting Goede Doelen Nh1816 Verzekeringen.

Hieronder enkele impressies van het vernieuwde achterterrein van het museum. Lees meer op de speciale pagina op de website van het Spoorwegmuseum

Op de beelden hierboven de overbrenging van de sprinterkop van Amersfoort naar het museum. bron: spoorwegmuseum.nl

Op de foto boven dit artikel staat de kop van Plan V-treinstel 951 op 21 oktober 2023 nog in de grondverf op het achterterrein van het Spoorwegmuseum.