7 april 2025, update 21 april 2025

Ter vervanging van de oude intercityrijtuigen bestelt Deutsche Bahn bij de Spaanse treinenbouwer Talgo bijna 80 treinstammen van het type ICE L. De treinstammen bestaan uit 17 relatief korte rijtuigen met een lage vloer en zijn onder andere bestemd voor de intercitydienst tussen Amsterdam en Berlijn. Hoewel het oorspronkelijk de bedoeling is dat de eerste ICE L-treinstammen eind 2023 in de IC Berlijn instromen, zijn de plannen door verschillende redenen met jaren vertraagd en kiest DB uiteindelijk eerst voor binnenlandse inzet. Ter overbrugging worden de klassieke rijtuigen in de IC Berlijn in de loop 2025 vervangen door ICE3neo-treinstellen.

Ter vervanging van de oude intercityrijtuigen tekent Deutsche Bahn begin 2019 bij het Spaanse Talgo een raamovereenkomst voor de bouw van 100 treinstammen van het type ECx, wat staat voor Eurocity eXpress. Later wijzigt de naam in ICE L, waarbij de L staat voor de lage vloer van de rijtuigen. In tegenstelling tot het reguliere ICE-materieel wordt de tractie van de trek-druwstammen verzorgt door een locomotief. Zo is de ICE L bijvoorbeeld in combinatie met dual-mode locomotieven eenvoudig in te zetten op niet geëlektrificeerde baanvakken en grensoverschrijdende verbindingen.

De treinstammen kunnen uit 9 tot 21 rijtuigen worden samengesteld. DB is van plan alleen vaste sets van 17 rijtuigen in te zetten. De 15 relatief korte middenrijtuigen zijn onderling verbonden via een enkelassig draaistel. Door deze constructie is een doorlopende lage vloer op perronhoogte van 76 centimeter mogelijk. Het stuurstandrijtuig en het eindrijtuig hebben aan de uiteinden een regulier draaistel. Door een wijziging van het oorspronkelijke ontwerp kunnen de eindrijtuigen naast de bijbehorende Talgo-locomotieven ook gecombineerd met andere locomotieven rijden. De maximale snelheid van de treinstammen is 230 km/u.

In eerste instantie bestelt DB 23 treinstammen. In 2023 is de bestelling uitgebreid met 56 stuks. Daarnaast bestelt de vervoerder ook 79 bijbehorende locomotieven die uiteindelijk in de BR 105 worden ondergebracht.

Het oorspronkelijke plan is dat de nieuwe treinstammen vanaf december 2023 geleidelijk in de intercitydienst tussen Amsterdam en Berlijn instromen. Hierna volgen de verbindingen vanuit Berlijn, Karlsruhe en Keulen naar Westerland op Sylt en tussen Keulen en Oberstdorf. Later moeten onder andere internationale verbindingen naar Kopenhagen en Wenen volgen.

Vertraagde levering

Door verschillende oorzaken, waaronder het aanpassen van het ontwerp voor de inzet in combinatie met andere locomotieftypes, is de planning inmiddels al een aantal jaar vooruitgeschoven.

Nadat in het najaar van 2022 de eerste rijtuigen bij InnoTrans in Berlijn zijn gepresenteerd, komt in de zomer van 2023 de eerste volledige treinstam in Duitsland aan. Hierna begint het uitgebreide test- en toelatingsprogramma.

Eerste treinstam naar Nederland

Op 2 februari 2025 komt de eerste ICE L treinstam voor de toelatingsprocedure in Amersfoort aan. Om verschillende tests uit te kunnen voeren, is de stam is op de maximale lengte van 21 rijtuigen gebracht. Na enkele ritten, onder andere over de Betuweroute, keert de treinstam ruim drie weken later weer terug naar Duitsland.

ICE L blijft voorlopig in Duitsland

In april 2025 wordt bekend dat Deutsche Bahn eerst het toelatings- en instructieprogramma in eigen land wil afronden om zo de beschikbare treinstammen in binnenlandse treindiensten in te kunnen zetten. In het najaar van 2025 moeten de eerste treinstammen tussen Berlijn en Keulen gaan rijden. In de loop van 2026 volgen de routes naar toeristische bestemmingen als Oberstdorf en Westerland.

Dat jaar wordt tevens het toelatingsprogramma in Nederland en Oostenrijk hervat. Wanneer het materieel ook in deze landen is toegelaten, volgt het opleidingsprogramma. Het lijkt er daardoor niet op dat de treinstammen voor 2027 als IC Berlijn gaan rijden.

Tijdelijke vervanging IC Berlijn

Omdat het huidige materieelpark van de IC Berlijn steeds vaker met defecten kampt, waardoor regelmatig ritten vertraagd zijn of helemaal uitvallen en de introductie van de ICE L nog jaren op zich laat wachten, worden de oude rijtuigstammen vanaf september 2025 vervangen door treinstellen van het type ICE3neo.

De treinstellen van het type komen vanaf eind 2022 geleidelijk bij DB in dienst. Sinds 2024 rijden ze ook tussen Amsterdam, Frankfurt en München.

De huidige IC Berlijn bestaat standaard uit negen Intercityrijtuigen van Deutsche Bahn. De rijtuigen zijn tussen begin jaren 1970 tot eind jaren 1980 in diverse varianten gebouwd en vallen allemaal onder de noemer Intercity 1. Halverwege de jaren 1990 en in de periode 2012-2015 zijn de rijtuigen gemoderniseerd. De befaamde BordBistro-rijtuigen uit de jaren 1960 die jarenlang met de IC Berlijn meerijden, zijn bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling 2024 vervangen door een eerste klasse rijtuig. Tegelijkertijd is de dienstregeling versneld en wordt de tractie verzorgd door een Vectron-locomotief van NS die de hele rit tussen Amsterdam en Berlijn rijdt. Het plan is dan nog dat de locomotieven tot de toelating van de BR 105 ook voor de tractie van de ICE L gaan verzorgen. Omdat de komst van de nieuwe treinstammen in de IC Berlijn nog jaren op zich laat wachten, gaan de overbodige Vectrons van NS eind 2025 waarschijnlijk terug naar de leasemaatschappij.

Op nsinternational.nl meer over de inzet van de ICE 3neo-treinstellen in de IC Berlijn.

Op de foto boven dit artikel brengt Vectron 193 441, gehuurd door RailAdventure, op 2 februari 2025 de extra lange ICE L-treinstam voor het toelatingsprogramma van Berlijn naar Amersfoort. Op de foto de loc en 21 rijtuigen even ten oosten van Bathmen.