6 december 2024

In de zomer van 2022 biedt NS het complete park Intercityrijtuigen uit de jaren 1980 aan voor de verkoop. De rijtuigen komen beschikbaar na de instroom van de nieuwe ICNG-treinstellen. Anderhalf jaar later wordt bekend dat Train Charter Services een eerste set van ruim 70 overbodige rijtuigen overneemt. In het najaar van 2024 verkoopt TCS de rijtuigen door aan de Tsjechische leasemaatschappij Leo Mobility die de rijtuigen na een opknapbeurt verhuurt aan het Hongaarse MÁV-Start.

Ter vervanging van de rijtuigen van de types Plan E, K en N en voor de uitbreiding van het materieelpark bestelt NS eind jaren 1970 een groot aantal nieuwe rijtuigen. De ruim 300 zogenaamde Intercityrijtuigen komen in de loop van de jaren 1980 in dienst. Terwijl de reguliere rijtuigen een geel-blauwe kleurstelling krijgen, hebben de rijtuigen voor de Beneluxdienst een geel-rode kleurstelling. Tussen 2000 en 2006 zijn vrijwel alle rijtuigen grondig gemoderniseerd. Voor het rijden van trek-duwtreinen zijn 32 rijtuigen hierbij omgebouwd tot stuurstandrijtuig.

Derde leven intercityrijtuigen

Voor de overbruggingsperiode tussen de opening van de Hogesnelheidslijn en de komst van de nieuwe V250-treinstellen zet NS de rijtuigen vanaf 2007 samen met geleasede TRAXX-locomotieven in aangepaste kleurstelling op de HSL in. Uiteindelijk blijken ze hier bijna twintig jaar nodig. Wanneer NS van de inzet van de V250-treinstellen afziet, krijgen alle 300 rijtuigen vanaf 2014 opnieuw een revisie. Hierbij krijgen alle rijtuigen de klassieke geel-blauwe Intercityhuisstijl. Omdat alle rijtuigen nodig zijn op de HSL, verdwijnen ze die periode uit de overige treindiensten.

Verkoop aan TCS

Zodra de eerste ICNG-treinstellen instromen, biedt NS de complete vloot Intercityrijtuigen in de zomer van 2022 te koop aan. Terwijl de nieuwe treinstellen in de periode 2023-2026 geleidelijk in dienst komen, gaan de TRAXX-locomotieven terug naar de leasemaatschappij en worden de Intercityrijtuigen in afwachting van de verkoop op Arnhem Goederen opgeslagen. In december 2023 wordt bekend dat Train Charter Services een eerste set van 72 overbodige Intercityrijtuigen van NS overneemt.

Halverwege de maand krijgen de terzijde gestelde rijtuigen als voertuighouder TCS in het rijtuignummer. Ook is een deel van de NS-logo’s vervangen door die van TCS. Om ruimte te maken op Arnhem Goederen, zijn de rijtuigen op verschillende plekken in het land en in het Duitse Emlichheim opgeslagen.

Omdat TCS geen aanvraag doet voor treinverbindingen in het kader van ‘Open Toegang’, lijken de rijtuigen in eerste instantie bestemd voor de verhuur. Hierbij gaan geruchten dat de rijtuigen worden gebruikt voor de nieuw op te zetten dagtreinen die GoVolta als dochteronderneming van Flywise Travel van Amsterdam naar diverse Europese wil gaan rijden. De reisorganisatie en TCS werken al sinds 2021 samen. Begin 2024 maakt Flywise Travel echter bekend dat om zelf vervoerder te worden.

Via Tsjechië naar Hongarije

Half oktober 2024 blijkt TCS de rijtuigen te hebben doorverkocht aan de Tsjechische leasemaatschappij Leo Mobility. Het bedrijf leaset onder andere treinen en bussen aan open toegang aanbieders als Leo Express, dat dezelfde eigenaar heeft. Aan het eind van de maand brengt TCS de rijtuigen in drie transporten zelf naar Tsjechië. Twee transporten gaan naar het terrein van de staalfabriek in Ostrava, waar ze tijdelijk worden opgesteld. Het derde transport gaat naar thuisbasis van IDS Cargo in Hodonin.

In Tsjechië worden de rijtuigen opgeknapt en gereedgemaakt voor de verhuur. Begin december wordt bekend dat de rijtuigen, na toelating op het Hongaarse spoorwegnet, gaan rijden voor MÁV-Start, de reizigerstak van de Hongaarse Staatsspoorwegen.

De Intercityrijtuigen zijn geschikt voor alle gangbare Europese spanningssystemen. Tot rond de eeuwwisseling rijden de rijtuigen al planmatig naar Keulen en Luxemburg en hun hele loopbaan zetten NS en NMBS ze in de Beneluxdienst tussen Amsterdam en Brussel in. Door de toepassing van een nieuw gesloten toiletsysteem bij de modernisering, zouden de rijtuigen opnieuw toegelaten moeten worden op het Duitse spoorwegnet. Omdat NS geen plannen heeft om de rijtuigen opnieuw richting Duitsland in te zetten, is dit nooit gebeurd. Voor de dienst in Hongarije hoeven de rijtuigen alleen voor het Hongaarse spoorwegnet toelating te krijgen.

Op de foto boven dit artikel is Traxx-loc 2813 met een korte stam IC-rijtuigen bij Haarlem Spaarnwoude onderweg als omgeleide intercity van Brussel Zuid naar Amsterdam Centraal.