Op dinsdag 20 december 2022 maakt de provincie Overijssel bekend dat het nieuwe contract voor de concessie Twente ZHO gegund is aan Arriva. De concessie omvat betreft het busvervoer in de regio Twente en de treindienst Zutphen – Hengelo – Oldenzaal. De vervoerder neemt het vervoer in de regio op 10 december 2023 over van Keolis. Na de overname verliest Keolis naast de treindienst ook de laatste busdiensten in Overijssel. Van de treindiensten blijven de verbindingen Zwolle – Enschede en Zwolle – Kampen nog wel bij de vervoerder. Hoewel er plannen zijn om de treindienst onder te brengen in het RRReis-netwerk, behoudt de verbinding gedurende de kortlopende concessieperiode van maximaal vijf jaar de merknaam Blauwnet.

NS start in 1998 de doorgaande treindienst tussen Zutphen en Oldenzaal met het oog op de decentralisatie van het regionale vervoer. Tot die tijd rijdt de vervoerder voornamelijk pendeltreinen tussen Hengelo en Oldenzaal en buigen de treinen vanuit Zutphen in Hengelo af naar Enschede. Drie jaar na de wijziging is de verbinding inderdaad gedecentraliseerd en als regionale treindienst openbaar aanbesteed. In december 2003 neemt Syntus de treindienst over van NS. De nieuwe vervoerder zet hier vanaf het begin treinstellen van het type LINT41 in. In mei 2011 wint Syntus opnieuw de concessie voor de exploitatie van de verbinding. Deze valt voortaan, samen met de Twentse busdiensten, onder de merknaam ‘Twents’. Voor de dienst op het baanvak laat Syntus negen LINT-treinstellen grondig opknappen en voorzien van een verkeersrode kleurstelling met witte deuren. Naast de cabines verschijnen gestileerde afbeeldingen van het Twentse Ros. Ook de Twentse bussen krijgen deze huisstijl.

Drie jaar nadat de 45 als laatste treinstel in de rode Twents-bestickering op de baan verschijnt, is het stel als eerste in de blauwe kleurstelling van het zogenaamde Blauwnet bestickerd. Begin november 2017 verschijnt het treinstel in de kleuren van het Overijsselse openbaar vervoer op de baan. Tegelijkertijd maken de logo’s van Syntus plaats voor die van moederbedrijf Keolis. De daaropvolgende periode krijgen ook de andere stellen de nieuwe blauwe huisstijl. De bussen in Twente blijven onder de merknaam Twents rijden.

Intussen wordt ruim een jaar na de start van Blauwnet bekend dat de spoorwegverbinding Zutphen – Hengelo – Oldenzaal als eerste spoorlijn, samen met de Twentse busconcessie, onder de nieuwe merknaam RRReis wordt aanbesteed. Waar Blauwnet nog de merknaam voor het openbaar vervoer in Overijssel is, werkt de provincie onder de naam RRReis samen met Flevoland en Gelderland. Door de coronapandemie en de daarmee samenhangende dalende reizigersaantallen en onzekere financiële situatie bij de OV-bedrijven, doet de provincie uiteindelijk een aanbesteding voor een zogeheten kortlopende concessie van vier jaar, met maximale verlenging van één jaar. Ook de keuze voor het soort materieel speel mee in de keuze voor een kortlopende concessieperiode. De vervoerder hoeft voor deze periode namelijk geen nieuw materieel aan te schaffen. De nieuwe concessie gaat op 10 december 2023 van start.

Op 20 december 2022 maakt de provincie Overijssel bekend dat Arriva de concessie Twente ZHO heeft gewonnen. Keolis verliest hiermee niet alleen de treinverbinding Zutphen – Hengelo – Oldenzaal, maar ook de laatste busdiensten in de provincie. De Overijsselse treindiensten Zwolle – Enschede en Zwolle – Kampen vallen in een andere concessie en blijven wel bij Keolis. Deze treindiensten en die van Arriva in Overijssel blijven ook deze concessieperiode onder de vlag van Blauwnet rijden. Hierdoor blijft op station Zutphen de uitzonderlijke situatie met drie verschillende OV-chipkaartpalen bestaan en moeten overstappende reizigers van de Gelderse Arriva-lijnen naar de lijn naar Twente en andersom blijven uit- en inchecken.

In de korte concessieperiode gaat de provincie verder op zoek naar een duurzame exploitatie van één van de laatste traditionele diesellijnen van Nederland. Hierbij lijkt elektrificatie van het baanvak Zutphen – Hengelo door de hoge kosten echter al af te vallen. Arriva sorteert al voor op verlenging van de concessie en noemt in de communicatie al de potentiele aanschaf van batterijtreinen. De vervoerder voert begin 2022 in Overijssel en Gelderland al enkele testritten uit met een WINK-treinstel die is aangepast om te rijden als batterijtrein. Omdat het uiteindelijke besluit nog op zich laat wachten en het aanbesteden, bouwen en testen van het nieuwe emissievrije materieel waarschijnlijk de hele concessieperiode in beslag neemt, blijft de vervoerder deze tijd met de oude Lint-treinstellen rijden.

Met de winst van deze concessie heeft Arriva vanaf december 2023 vrijwel alle regionale treindiensten in Nederland in handen. Naast genoemde lijnen van Keolis, is de verbinding Dordrecht – Geldermalsen nog in handen van Qbuzz en rijdt NS op de RNET-lijn Gouda – Alphen aan den Rijn. Transdev rijdt als Connexxion de treinen op de Valleilijn en vult onder de merknaam Breng doordeweeks tussen Arnhem en Doetinchem de treindienst van Arriva aan.

Op 20 februari 2021 is Keolis-treinstel 45 bij het buurtschap Groot Dochteren onderweg als stoptrein van Zutphen naar Oldenzaal.

In 2017 introduceert de provincie Overijssel voor alle regionale treindiensten in de provincie de merknaam Blauwnet. De treinen hebben dezelfde huisstijl en op de stations komt, ongeacht vervoerder, één universele incheckpaal. Ook een aantal busconcessies krijgt de huisstijl van Blauwnet. Drie jaar later begint de provincie samen met de provincies Flevoland en Gelderland onder de merknaam RRReis eenzelfde concept. Het nieuwe merk wordt geleidelijk in de drie provincies geïntroduceerd. Hierbij worden de concessiegebieden gedeeltelijk opnieuw ingericht. Bij het ingaan van de nieuwe concessie krijgt al het regionale openbaar vervoer, opnieuw ongeacht vervoerder, dezelfde huisstijl. Met het ingaan van de nieuwe concessie Twente ZHO lijkt de provincie Overijssel hier al weer van af te willen stappen. In het voorjaar van 2022 besluit de provincie dat het openbaar vervoer in Twente de eigen identiteit moet behouden. De RRReis huisstijl wordt hier dus niet of in aangepaste vorm toegepast. Alle treindiensten in de provincie blijven vooralsnog onder de merknaam Blauwnet rijden om rond 2028 in één keer, samen met de treinen in het concessiegebied Achterhoek-Rivierenland over te gaan in het RRReis-concept.

LINT-TREINSTELLEN NAAR ARRIVA

Syntus bestelt eind jaren ’90 voor de treindiensten in de Achterhoek 23 tweewagenstellen van het type Leichter Innovativer Nahverkehrstriebwagen, kortweg LINT. De LINT is ontwikkeld door Linke-Hofmann-Busch, dat later is overgenomen door Alstom. De fabrikant bouwt ruim 500 treinstellen van het type voor een groot aantal spoorwegmaatschappijen. De Nederlandse stellen komen tussen 2001 en 2003 bij Syntus in dienst. In 2001 raakt treinstel 31 al onherstelbaar beschadigd. In 2005 laat de vervoerder nog twee exemplaren bouwen. Na het wegvallen van de treindiensten in Gelderland. gaat bijna de helft van de treinstellen in december 2012 bij Syntus terzijde. In de loop der jaren komen de meeste van deze stellen echter bij Arriva weer in dienst. Ze rijden voor de vervoerder tussen Almelo en Hardenberg en op de Maaslijn. De resterende vijf terzijde gestelde exemplaren verhuizen naar de Zweedse vervoerder Inlandsbanan AG. Met de overname van de treindienst Zutphen – Hengelo gaan ook de laatste negen LINT-treinstellen van Keolis over naar Arriva. Het bedrijf heeft hierna alle in Nederland aanwezige, voor Syntus gebouwde treinstellen in bezit.

Op de foto hierboven: Arriva heeft al jarenlang drie LINT-treinstellen in de Blauwnet-uitvoering tussen Almelo en Hardenberg rijden. Op 26 maart 2016 rijdt treinstel 34 Geerdijk binnen. Een maand later verdwijnt het op één na minst gebruikte station uit het Spoorboekje.

Op de foto boven dit artikel rijdt Syntus-LINT 41 op 19 september 2017 als stoptrein van Oldenzaal naar Zutphen halverwege Almen en Eefde. Het treinstel heeft hier nog de Twents-rode huisstijl.