11 april 2025
In april 2025 keert Plan V-treinstel 904 na een technische opknapbeurt in een compleet nieuwe uitvoering terug in Amersfoort. Het treinstel is nodig als aanvulling op het kleine materieelpark dat Keolis beschikbaar heeft voor de treindienst op de Kippenlijn. De zeven eigen treinstellen van de vervoerder krijgen in de periode 2025-2026 een flinke opknapbeurt. Om deze periode toch de complete dienstregeling uit te kunnen voeren, huurt Keolis de 904 van de Stichting 2454 Crew. Hiermee keert na negen jaar een Plan V-treinstel terug in de reizigersdienst.
In december 2023 neemt Keolis de exploitatie van de zogenaamde Kippenlijn over van Connexxion. Bij de overname blijven de vaste zeven treinstellen de dienstregeling tussen Amersfoort en Ede-Wageningen uitvoeren. In de periode 2025-2026 krijgen de vijf Protos-treinstellen een flinke opknapbeurt waarbij onder andere een toilet wordt ingebouwd. Ook de twee FLIRT-treinstellen worden opgeknapt. De huisstijl van de Valleilijn maakt op alle stellen plaats voor die van RRReis.
Bijzondere terugkeer in de reizigersdienst
Om toch voldoende materieel beschikbaar te hebben, wil de vervoerder een FLIRT-treinstel van de Overijsselse Blauwnet-concessie inzetten. De provincie geeft echter aan dat dit, vanwege het beperkte aantal beschikbare treinstellen, niet kan. De oplossing voor het voorziene materieeltekort op de Kippenlijn komt uit onverwachte hoek wanneer bekend wordt dat Keolis Plan V-treinstel 904 van de Stichting 2454 Crew inhuurt. De stichting is sinds januari 2022 eigenaar van het stel en zet deze regelmatig in voor gezelschapsritten.
Het treinstel is op 1 november 2024 door Protos-treinstel 5032 van Keolis overgebracht naar de werkplaats van Brouwer Technology in Roosendaal. In de werkplaats wordt de 904 geschikt gemaakt voor de terugkeer in de reizigersdienst. Het treinstel krijgt niet alleen een technische opknapbeurt, maar ruilt bovendien het kenmerkende NS-geel in voor een nieuwe kleurstelling die refereert aan de oude Valleilijn-huisttijl.
Uitstel wordt geen afstel
In eerste instantie is het de bedoeling dat de 904 in januari weer in de reizigersdienst verschijnt. Omdat tijdens de opknapbeurt van het treinstel uit 1973 enkele onderdelen lastig verkrijgbaar blijken, duurt het nog tot 11 april 2025 tot de Plan V de rentree op het Nederlandse spoorwegnet maakt. Die dag rijdt het stel vanuit Roosendaal een proefrit naar Vlissingen. Diezelfde dag gaat de 904 naar Amersfoort.
Volgens plan rijdt het treinstel vanaf 6 mei 2025 op doordeweekse dagen in de ochtendspits enkele ritten tussen Amersfoort en Barneveld Zuid. Keolis huurt het treinstel voor een periode van minimaal twee jaar.
Voor de terugkeer van de 904 is het oer-Hollandse materieeltype maar liefst 50 jaar in de reizigersdienst actief. Op 30 maart 2016 rijden de laatste Plan V-stellen van NS hun laatste ritten. Niemand kan dan vermoeden dat negen jaar later weer een beroep op het materieel wordt gedaan.
Het Plan V-materieel is geen onbekende op de Kippenlijn. Vanaf begin jaren 1970 is het vrijwel het enige materieel dat NS tussen Amersfoort en Ede-Wageningen inzet. In december 2006 neemt Connexxion de exploitatie over. Omdat de vervoerder geen eigen materieel heeft, zet de vervoerder eveneens een aantal treinstellen van het type in. De 836-840 krijgen hiervoor over de onderste helft van de zijwanden blauwe stickers in de huisstijl van de Valleilijn, de merknaam van de treinverbinding. Vanaf september 2007 zet de vervoerder de eigen treinstellen van het type Protos op de verbinding in. Omdat een materieelpark van vijf treinstellen regelmatig te weinig blijkt, keert Plan V 840 in het voorjaar van 2008 enkele maanden terug op de verbinding. In oktober dat jaar gaat de 867 bij Connexxion rijden. Ook de 844 rijdt enkele maanden op de Valleilijn. Omdat de 867 eind 2011 aan revisie toe is en al enige tijd met controlebeurten op de baan wordt gehouden, koopt Connexxion treinstel 919. Het treinstel is in februari 2012 over de gehele zijwand van blauwe bestickering. In juni 2013 rijdt de 919 voor het laatst. Na tijdelijke inzet van GTW-treinstellen, schaft de vervoerder uiteindelijk twee treinstellen van het type FLIRT3 aan om het materieelpark te completen.
Op de foto boven dit artikel rijdt Plan V-treinstel 904 na een flinke opknapbeurt in Roosendaal op 11 april 2025 Amersfoort binnen.