In 2014 bestelt NS bij de Spaanse treinbouwer CAF 118 treinstellen van het type Civity. Het is de eerste keer dat NS voor een serie treinstellen van een bestaand ontwerp kiest. In maart 2017 verlaat het eerste treinstel van het type Sprinter Nieuwe Generatie de fabriek. Anderhalf jaar later komen de eerste stellen bij NS in dienst en breidt de vervoerder de bestelling met nog eens 88 stellen uit. Half april 2023 komt het laatste treinstel bij NS in dienst.
Met het oog op het toenemende reizigersvervoer en ter vervanging van de eerste generatie Sprinters uit de jaren ’70 en ’80 en het Dubbeldeksmaterieel uit de jaren ’90 bestelt in NS in 2014 bij de Spaanse treinbouwer CAF 118 treinstellen van het type Civity. Het is de eerste keer dat NS voor een serie treinstellen van een bestaand ontwerp kiest. Uiteraard zijn de treinstellen aangepast aan de eisen van NS. Het nieuwe materieel krijgt de naam Sprinter Nieuwe Generatie. De eerste bestelling bestaat uit 68 driewagenstellen en 50 vierwagenstellen. Omdat de voorbereidingen en de uiteindelijke bouw van de stellen een aantal jaar in beslag neemt, doet NS in 2015 bij Stadler een spoedbestelling voor 58 treinstellen van het type FLIRT3. Terwijl deze stellen eind 2016 in dienst komen, volgt de inzet van de eerste SNG-treinstellen twee jaar later. Zowel aan de binnenzijde als aan de buitenkant krijgen de stellen vrijwel dezelfde kleurstelling als de treinstellen van het type FLIRT3.
In maart 2017 verlaat het eerste SNG-treinstel de fabriek van CAF voor circuittesten in het Tsjechische Velim. Een tweede stel gaat voor klimaattesten naar Wenen. Na deze testen komen de eerste zes treinstellen naar Nederland voor een uitgebreid test- en toelatingsprogramma. Op 14 september 2017 komt de 2703 als SNG de grens over. Ruim een maand later is het treinstel officieel aan de pers gepresenteerd. Begin oktober starten de test- en toelatingsritten.
In de loop van 2018 start de aflevering van de overige treinstellen. Doordat Spanje breedspoor kent, gaan de stellen over de weg per dieplader naar de Franse grens. Van hieruit rijden ze via Duitsland naar Nederland. De meeste rijtuigen zijn echter per boot van Bilbao naar de Botlek gebracht en gaan hierna per vrachtwagen naar de Amsterdamse Zaanstraat om hier tot treinstel te worden geformeerd. Tot de indienststelling rijden diverse stellen opleidingsritten op een aantal vaste baanvakken. De overige treinstellen staan zolang op het nieuwe opstelterrein bij de Amersfoortse Wagenwerkplaats.
In november 2018 komen de eerste stellen bij NS in dienst en bestelt de vervoerder nog eens 50 driewagenstellen en 38 vierwagenstellen. Terwijl de nummering van de vierwagenstellen gewoon door telt, krijgen de driewagenstellen de nummers 3001-3050 om zo overlap met het SLT-materieel te voorkomen. Terwijl nog zo’n twintig treinstellen van de eerste reeks afgeleverd moeten worden, komt de 3001 al in juni 2020 als eerste treinstel van de tweede reeks in Nederland aan. De productie van de treinstellen is hierna door de coronapandemie aanzienlijk afgeremd. Zo komen maandenlang geen nieuwe treinstellen in Nederland aan. In de tweede helft van 2022 levert CAF weer frequent nieuwe treinstellen. Uiteindelijk komt de 2788 op 11 april 2023 in Nederland aan. Enkele dagen later komt het stel als laatste Sprinter Nieuwe Generatie bij NS in dienst.
De eerste treinstellen rijden vanaf november 2018 tussen Den Haag en Haarlem. Vanaf 2019 volgt een groot aantal andere sprinterdiensten door het hele land. De meeste sprinterdiensten in de zuidelijke provincies blijven echter het domein van de FLIRT-treinstellen. Door een overschot aan sprintermaterieel rijdt het SNG-materieel zelfs tijdelijk planmatig in de intercitydienst tussen Zwolle en Roosendaal.
Een aantal treinstellen wordt voor de frequente sprinterdienst tussen Amsterdam Centraal en Schiphol geschikt gemaakt voor eenmansbediening. Deze zogenaamde Airport Sprinters krijgen hiervoor extra camera’s aan de buitenzijde en extra schermen in de cabine. Ook krijgen de treinstellen meer bagageruimte. Aan de buitenzijde komt bij de cabines de naam Airport Sprinter te staan. Treinstellen 3021 en 2770 rijden vanaf maart 2022 de eerste proefritten. De treinstellen wijken door de aanpassingen zodanig van hun soortgenoten af, dat ze vooralsnog niet in de reguliere reizigersdienst rijden. De Airport Sprinters moeten in 2025 gaan rijden.

Op de foto hierboven zijn zijn SNG-treinstellen 2341, 2771 en 2344 op 18 maart 2022 bij Zalk onderweg als sprinter van Amsterdam Centraal naar Zwolle.
Op de foto boven dit artikel rijdt SNG-treinstel 2784 op 4 oktober 2022 als sprinter vanuit Dronten het station van Zwolle binnen.