21 december 2024

De Stichting 2454 Crew is eind 2019 opgericht voor het beheer van de gelijknamige dieselloc. De stichting breidt de collectie snel uit met voormalig NS-materieel dat voornamelijk in de gele huisstijl blijft rijden. De unieke collectie historische voertuigen is met grote regelmaat op het Nederlandse spoorwegnet te zien. Na beëindiging van de samenwerking met Railexperts beschikt de 2454 Crew niet over de noodzakelijke certificering die vanaf 16 juni 2022 door aangescherpte regels voor alle railvoertuigen die worden ingezet op de hoofdspoorlijnen in de EU gelden. De treinen van de 2454 Crew staat daarom sinds augustus 2024 stil. Met het eerste lustrum in het vooruitzicht komt ook weer beweging in het materieelpark van de stichting.

De Stichting 2454 Crew is in november 2019 opgericht voor het beheer van de gelijknamige diesellocomotief. De stichting breidt de collectie na de oprichting snel uit met meer voormalig NS-materieel, waaronder verschillende diesellocomotieven, treinstellen en een voormalige Motorpost. Het materieel rijdt voornamelijk rond in de kleurstelling waarin het bij NS uit dienst gaat. Hierdoor ontstaat een unieke collectie historische voertuigen. Bovendien is het materieelpark voornamelijk bestemd voor commerciële inzet en zo met grote regelmaat op het Nederlandse spoorwegnet te zien.

Museummaterieel van de baan

Vanwege strengere Europese regelgeving is sinds juni 2022 minder historisch materieel op de hoofdspoorlijnen te zien. Belangrijkste oorzaak is dat verschillende verenigingen, waaronder het Spoorwegmuseum niet beschikt over de zogenaamde Entity in Charge of Maintenance. Door aangescherpte regels moeten alle railvoertuigen, die worden ingezet op de hoofdspoorlijnen in de Europese Unie, vanaf 16 juni 2022 over dit certificaat beschikken.

De ECM zorgt ervoor dat elk voertuig volgens de juiste normen wordt onderhouden en zo veilig is voor gebruik. De certificering geldt voor al het reizigersmaterieel, locomotieven, goederenwagons en het rollend materieel van spooraannemers. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen de verschillende punten die bij het onderhoud van railvoertuigen komen kijken. Voortaan moet niet alleen de werkplaats voldoende gecertificeerd zijn, maar ook degene die tijdens het dagelijks gebruik verantwoordelijk is voor het onderhoud en de veilige technische staat van de trein.

2454 Crew rijdt door

Terwijl verschillende materieeleigenaren bezig zijn met het certificeringstraject, lijkt de vraag naar gezelschapsvervoer na de coronaperiode een vlucht te nemen. Hierdoor is onder andere het materieel van de 2454 Crew veelvuldig op het spoor te zien en rijdt de stichting zelfs ritten voor het Spoorwegmuseum. Ook de rode Plan V 466 van de Karel Foundation en materieel van de SSN en de VSM is op het hoofdrailnet te zien. Deze verenigingen voeren, net als de 2454 Crew, hun ritten in samenwerking met Railexperts uit en beschikken bovendien over eigen ECM-certificaten.

Einde samenwerking Railexperts en 2454 Crew

Terwijl het materieel van het Spoorwegmuseum in juni 2024 door het binnenhalen van het ECM-certificaat weer de baan op kan, wordt niet veel later bekend dat de samenwerking tussen Railexperts en de 2454 Crew is gestopt. Sindsdien staat al het materieel, bij gebrek aan een gecertificeerde vervoerder en geldig onderhoudscontract, aan de kant.

In afwachting van een nieuwe samenwerkingspartner of een eigen certificaat, staat een deel van het materieel van de 2454 Crew in Amersfoort. Beide Plan U-treinstellen en Blokkendoos Jaap staan bij de SHM in Hoorn en de defecte 2454 staat op de Kijfhoek. Op de voormalige thuisbasis, de monumentale locomotiefloods in Roosendaal is sinds die zomer geen plek meer omdat nieuwe huurder Brouwer Technology alle ruimte nodig heeft. Alleen nieuwste aanwinst 2296 blijft hier achter.

Nieuwe samenwerkingen

Met het vijfjarig bestaan van de 2454 Crew in het vooruitzicht, komt in november 2024 weer beweging in het materieelpark van de stichting. Zo is Plan V-treinstel 904 op 1 november door Protos-treinstel 5032 van Keolis van de Watergraafsmeer naar Roosendaal gebracht. Hier wordt het treinstel door Brouwer Technology geschikt gemaakt voor de terugkeer in de reizigersdienst. Vanaf januari 2025 huurt Keolis het treinstel in voor de inzet op de Kippenlijn zodat in het eigen materieelpark ruimte komt voor de opknapbeurt van de eigen treinstellen.

Op 6 december is DE-loc 2454 door TCS-loc 101001 van de Kijfhoek overgebracht naar Hoorn om te worden hersteld. Twee dagen later komen beide verblijfswagens van de stichting in actie wanneer ze gesandwitched tussen TCS-locs 101001 en 111001 gebruikt worden voor het roestrijden van de sporen van de HSL.

Op 20 december 2024 viert de 2454 Crew het eerste lustrum met een rit met Plan U-treinstel 151. Na een proefrit tussen Hoorn en Enkhuizen, rijdt het treinstel met vrijwilligers naar Amersfoort. Hierna rijdt de 151 een gezelschapsrit naar Amsterdam en Utrecht om vervolgens, als voorbode van de rentree van het Plan V-treinstel van de stichting op de Kippenlijn, via Amersfoort naar Barneveld te rijden. De 2454 Crew rijdt de ritten onder licentie van TCS. Dankzij de nieuwe samenwerkingen kan het materieel van de 2454 Crew voorlopig weer in conditie blijven.

De volledig opgeknapte 2454 staat op 14 oktober 2017 bij de STAR in Stadskanaal. Op de achtergrond is DM'90-treinstel 3427 te zien tijdens de afscheidsrit van de NVBS.

Lange tijd heeft elke EU-lidstaat eigen regels rondom het onderhoud van rollend materieel en de bijbehorende veiligheidseisen. Vanaf 2010 wordt dit met de invoering van zogenaamde ECM-regels gelijkgetrokken voor goederenwagens. In 2019 is besloten dat per 16 juni 2022 zogenaamde Entity in Charge of Maintenance ook vereist is voor het onderhoud van alle andere railvoertuigen. De gecertificeerde werkplaatsen zijn verantwoordelijk voor het veilig functioneren van het voertuig en voor de conformiteit met de relevante technische specificaties voor interoperabiliteit. Daarnaast moet de ECM toezien of de onderhoudsprocessen voldoen aan de wetgeving. De ECM is bovendien verantwoordelijk voor de coördinatie van de vier gedefinieerde ‘functies’ van het onderhoudsproces. De ECM kan een spoorwegonderneming zijn, een voertuigeigenaar of een Infrabeheerder met eigen voertuigen. Een officieel geregistreerde ECM moet altijd de functie ‘ECM I’ uitvoeren. Deze kan daarnaast de overige functies II, III of IV in eigen beheer uitoefenen of ervoor kiezen om een ​​of meer van de functies te delegeren aan een externe partij. Een ECM II verzorgt de onderhoudsontwikkelingsfunctie, beheert de onderhoudsdocumentatie en onderhoudsinstructies, houdt deze actueel en stelt deze zo nodig bij. Een ECM III bewaakt de termijn waarbinnen onderhoud moet worden gedaan. Tenslotte is ECM IV de partij die het onderhoud daadwerkelijk uitvoert.

Meer over ECM op ilent.nl

Op 20 december 2024 maakt de 2454 Crew onder licentie van TCS een jubileumrit met Plan U-treinstel 151. Op de foto boven dit artikel steekt het treinstel op 3 juli 2022 even ten noorden van Meppel de Drentsche Hoofdvaart over. Het treinstel rijdt die dag een rit voor de Friese Modelbouw Club van Leeuwarden naar de VSM.