12 oktober 2024
De Stichting 2454 Crew eind 2019 opgericht voor het beheer van de gelijknamige dieselloc. De stichting breidt de collectie snel uit met voormalig NS-materieel dat voornamelijk in de gele huisstijl blijft rijden. De unieke collectie historische voertuigen is met grote regelmaat op het Nederlandse spoorwegnet te zien. Door aangescherpte regels moeten alle railvoertuigen die worden ingezet op de hoofdspoorlijnen in de EU vanaf 16 juni 2022 over een ECM-certificaat beschikken. De 2454 Crew werkt samen met Railexperts en kan hierdoor, in tegenstelling tot bijvoorbeeld het Spoorwegmuseum, op de baan blijven. In de zomer van 2024 komt echter een eind aan de samenwerking en verdwijnt het materieel van de 2454 Crew noodgedwongen van de baan.
De Stichting 2454 Crew is begin november 2019 opgericht voor het beheer van de gelijknamige diesellocomotief. De stichting breidt de collectie na de oprichting snel uit met meer voormalig NS-materieel, waaronder verschillende diesellocomotieven, treinstellen en een voormalige Motorpost. Het materieel rijdt voornamelijk rond in de kleurstelling waarin het bij NS uit dienst gaat. Hierdoor ontstaat een unieke collectie historische voertuigen. Bovendien is het materieelpark voornamelijk bestemd voor commerciële inzet en zo met grote regelmaat op het Nederlandse spoorwegnet te zien.
Museummaterieel van de baan
Vanwege strengere Europese regelgeving is sinds juni 2022 minder historisch materieel op de hoofdspoorlijnen te zien. Belangrijkste oorzaak is dat verschillende verenigingen, waaronder het Spoorwegmuseum niet beschikt over de zogenaamde Entity in Charge of Maintenance. Door aangescherpte regels moeten alle railvoertuigen, die worden ingezet op de hoofdspoorlijnen in de Europese Unie, vanaf 16 juni 2022 over dit certificaat beschikken.
De ECM zorgt ervoor dat elk voertuig volgens de juiste normen wordt onderhouden en zo veilig is voor gebruik. De certificering geldt voor al het reizigersmaterieel, locomotieven, goederenwagons en het rollend materieel van spooraannemers. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen de verschillende punten die bij het onderhoud van railvoertuigen komen kijken. Voortaan moet niet alleen de werkplaats voldoende gecertificeerd zijn, maar ook degene die tijdens het dagelijks gebruik verantwoordelijk is voor het onderhoud en de veilige technische staat van de trein.
Railexperts gaat door
Terwijl verschillende materieeleigenaren bezig zijn met het certificeringstraject, lijkt de vraag naar gezelschapsvervoer na de coronaperiode een vlucht te nemen. Hierdoor is onder andere het materieel van de 2454 Crew veelvuldig op het spoor te zien en rijdt de stichting zelfs ritten voor het Spoorwegmuseum. Ook de rode Plan V 466 van de Karel Foundation en materieel van de SSN en de VSM is op het hoofdrailnet te zien. Deze verenigingen voeren, net als de 2454 Crew, hun ritten in samenwerking met Railexperts uit en beschikken bovendien over eigen ECM-certificaten.
Einde samenwerking Railexperts en 2454 Crew
Terwijl het materieel van het Spoorwegmuseum in juni 2024 door het binnenhalen van het ECM-certificaat weer de baan op kan, wordt niet veel later bekend dat de samenwerking tussen Railexperts en de 2454 Crew is gestopt. Sindsdien staat al het materieel, bij gebrek aan een gecertificeerde vervoerder en geldig onderhoudscontract, aan de kant.
In afwachting van een nieuwe samenwerkingspartner of een eigen certificaat, staat het meeste materieel van de 2454 Crew in Amersfoort. Beide Plan U-treinstellen en Blokkendoos Jaap staan bij de SHM in Hoorn, de defecte 2454 staat op de Kijfhoek en de nieuwste aanwinst 2296 en de rangeerlocomotieven staan nog in Roosendaal.
Over Railexperts
Railexperts is in 2009 opgericht voor het organiseren van treinreizen. De eerste jaren organiseert Railexperts diverse wintersporttreinen, de jaarlijkse Sziget Express en verschillende gezelschapstreinen. Voor het rijden van de treinen worden andere vervoerders ingehuurd. Vanaf 2014 verzorgt Railexperts ook materieeloverbrengingen voor NS. Voor de tractie huurt het bedrijf doorgaans locomotieven van Locon.
In 2016 is besloten om minder afhankelijk te worden van andere vervoerders en een zelfstandige vervoerder te worden. In juni 2017 komt de voormalige 9901 van Locon als eigen locomotief in dienst. Drie maanden later krijgt Railexperts de benodigde licentie om als zelfstandige vervoerder te opereren. De daaropvolgende periode schaft het bedrijf een aantal locomotieven aan. Ook rijden diverse verenigingen als de Stoom Stichting Nederland, de Karel Foundation en tot voor kort de 2454 Crew onder de vlag van Railexperts.
2454 Crew door de jaren heen:
Lange tijd heeft elke EU-lidstaat eigen regels rondom het onderhoud van rollend materieel en de bijbehorende veiligheidseisen. Vanaf 2010 wordt dit met de invoering van zogenaamde ECM-regels gelijkgetrokken voor goederenwagens. In 2019 is besloten dat per 16 juni 2022 zogenaamde Entity in Charge of Maintenance ook vereist is voor het onderhoud van alle andere railvoertuigen. De gecertificeerde werkplaatsen zijn verantwoordelijk voor het veilig functioneren van het voertuig en voor de conformiteit met de relevante technische specificaties voor interoperabiliteit. Daarnaast moet de ECM toezien of de onderhoudsprocessen voldoen aan de wetgeving. De ECM is bovendien verantwoordelijk voor de coördinatie van de vier gedefinieerde ‘functies’ van het onderhoudsproces. De ECM kan een spoorwegonderneming zijn, een voertuigeigenaar of een Infrabeheerder met eigen voertuigen. Een officieel geregistreerde ECM moet altijd de functie ‘ECM I’ uitvoeren. Deze kan daarnaast de overige functies II, III of IV in eigen beheer uitoefenen of ervoor kiezen om een of meer van de functies te delegeren aan een externe partij. Een ECM II verzorgt de onderhoudsontwikkelingsfunctie, beheert de onderhoudsdocumentatie en onderhoudsinstructies, houdt deze actueel en stelt deze zo nodig bij. Een ECM III bewaakt de termijn waarbinnen onderhoud moet worden gedaan. Tenslotte is ECM IV de partij die het onderhoud daadwerkelijk uitvoert.
Meer over ECM op ilent.nl
Op de foto boven dit artikel staan op 15 september 2023 de 2454 van de gelijknamige Crew en de dan nog rode 9902 van Railexperts tijdens de Raildagen nog gebroederlijk naast elkaar voor de werkplaats van Alstom in Rotterdam. Een jaar later stopt de samenwerking tussen beide partijen en staat het materieel van de 2454 Crew noodgedwongen aan de kant.